אושר: תקרת ההנחה לרוכשי דירת דיור ציבורי תעלה ל-915 א' ש'

מדובר בהצעת חוק שיזם ח"כ אלי כהן (כולנו), שמעלה את תקרת ההנחה ב-210 אלף שקל ■ העלות המשוערת של יישום החוק לקופת המדינה עומדת על כ-250 מיליון שקל בשנה

ח"כ אלי כהן / צילום: דודי וקנין
ח"כ אלי כהן / צילום: דודי וקנין

עוד השקעה כספית משמעותית של המדינה בזכאי הדיור הציבורי: הצעת החוק להעלאת תקרת ההנחה לרוכשי הדיור הציבורי, שהגיש ח"כ אלי כהן (כולנו) יחד עם ח"כ יואב בן-צור (ש"ס) וחברי כנסת נוספים, עברה אמש (ב') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ותיכנס לתוקף מיידי.

העלות המשוערת של העלאת תקרת ההנחה לקופה הציבורית נאמדת בכ-250 מיליון שקל בשנה.

חוק הדיור הציבורי מקנה לדיירי הדיור הציבורי המתגוררים במשך תקופות ארוכות, לעיתים 30 שנה ואף יותר, את הזכות להיות הבעלים של דירתם.

בשנת 2008, במסגרת חוק זה, נקבעה תקרת ההנחה המקסימלית למתגוררים בדיור הציבורי הזכאים לרכוש את דירתם על 705 אלף שקל ועבור דיירים נכים על 881,250 שקל. סכום התקרה לא השתנה מאז 2008, אך במקביל מחירי הדירות האמירו בתקופה זו בעשרות אחוזים. מסיבה זו הגישו חברי הכנסת האמורים את הצעת החוק, כדי להתאים את התקרה למחירי הדירות שעלו בשיעור ניכר.

מגבשי הצעת החוק הסבירו כי חוסר ההלימה בין מחירי הדיור לתקרת ההנחה הביא למצב בו חוק זכויות הרכישה אינו מממש את תכליתו, שכן העלייה האמורה במחירי הדירות מצמצמת באופן משמעותי את שיעור ההנחה ומחייבת את דיירי הדיור הציבורי להביא הון עצמי גבוה יותר שככל הנראה לא יהיה ברשותם, במיוחד כשמדובר באוכלוסיות מוחלשות.

לפי הצעת החוק שעברה אמש, תקרת ההנחה לזכאי הדיור הציבורי תעלה מ-705 אלף שקל ל-915 אלף שקל.

במקביל, הצעת החוק גם קובעת מפורשות כי הכספים מהדירות שיימכרו מעתה והלאה יופקדו בקרן שתנוהל על-ידי משרד השיכון, שייעודה יהיה רכישת דירות לדיור הציבורי בלבד. הכספים בקרן זו יתווספו למדיניות הרכישה של הממשלה ולא יבואו במקומה.

"הצידוק למתן הדירות לא נשען רק על מעשה החסד שבהענקת הטבה לעניים, כמעין מעשה צדקה. הצידוק נשען על עיקרון הצדק החלוקתי", מסר היום (ג') ח"כ אלי כהן. "זכותם של הדיירים נובעת מזכותם הטבעית על השקעת כל חייהם בביתם ובאחזקתו, ושזהו ביתם האחד והיחיד, ואין להם כל בית אחר על פניו. איך אפשר לומר לאנשים שגרו בדירות כל חייהם, שיפצו אותן וגידלו בהם את ילדיהם, שהדירה לא שלהם?

"עיקרון הצדק החלוקתי כולל בין היתר העברת נכסים בידי המדינה. לעיתים מדובר בהעברה בנכסים מסוימים לידי אנשים בודדים, ולפעמים למאות אלפי אזרחים. החוק הזה הוא בין הצודקים ביותר ביישומו של עיקרון זה".