האויב הגדול של העיר

הקניונים מאבדים קונים ושוכרים, הישועה מגיעה ממקומות אחרים

קומת מסחר ריקה בקניון / צלם: איל יצהר
קומת מסחר ריקה בקניון / צלם: איל יצהר

הקניונים מאבדים מהפופולריות שלהם. הם נשענים על מסחר ומסחר בלבד, והם הנפגעים הראשונים מכך שהקניות נשאבות אל האינטרנט. אחרי שהקונים ילכו, גם הסוחרים ילכו, בהתחלה שכר הדירה ירד, אבל בסוף גם זה לא יעזור. 

בפרובידנס, עיר הבירה של מדינת רוד איילנד שבצפון מזרח ארה"ב, שונו ייעודי הקרקע של קניון ותיק, וכך הפך מרכז קניות שוקע לשכונה מעורבת שימושים ומבוקשת. 

הקניון של פרובידנס נחשב לקניון הראשון בארה"ב. הוא הוקם בשנת 1828 בסגנון רנסנסי, עם עמודים יווניים וחלל מרכזי גדול ומואר שסביבו התרכזו חנויות ויצרו מתחם קניות סגור בן 3 קומות בלב הדאון טאון. עם השנים, וככל שרבו הקניונים הפתוחים בשולי העיר ומשכו אליהם מסחר וקונים, נזנח הקניון הוותיק, אך בשל גילו, ייחוסו, והאדריכלות המיוחדת הוכרז כמבנה היסטורי לשימור ב-1971.

אלא שגם הכרזת השימור לא הצליחה לעצור את ההתדרדרות של הקניון הזה, ובשנת 2008, כשהכה המשבר הכלכלי, חוסלה הפעילות הדלה שנותרה בו, והקניון נמכר תמורת 7 מיליון דולר לאוון גרנהוף, יזם נדל"ן מקומי, שהגיע עם רעיון מהפכני: להשתמש במבנה כפתרון דיור לדור המיליניום, המחפש את הצפיפות העירונית. התוכנית התקבלה בסקפטיות, אך השתלבה באסטרטגיית העיר להתחדשות האזור, ויצאה לדרך. 

כך נוצר בלב הדאון טאון של פרובידנס מתחם מגורים מעורב שימושים שבו 48 דירות ששטחן נע בין 68 ל-120 מ"ר (במונחים אמריקאים זה נחשב ל"מיקרו דירות"). קומת הקרקע נותרה מסחרית, ואילו את חללי החנויות בשתי הקומות העליונות הפכו לדירות.

רוב הדירות שופצו ותוכננו עם חדר שינה אחד, ויחידות בודדות תוכננו עם שניים ושלושה חדרים. יש שטחי ציבור לשירותים משותפים: מכונות כביסה, חדר אופניים, חדר משחקים וחניון למכוניות. כל הדירות להשכרה, המחיר מתחיל ב-550 דולר לחודש, ולדברי החברה המנהלת הוא מאוכלס כולו ורשימת ההמתנה ארוכה. 

רעיונות אחרים

קניונים נתפסים כמי שפגעו ברחובות העירוני, והשאירו בהם רק חנויות מדרג נמוך, וכך פגעו בעסקים קטנים, ובהתפתחות. אבל בסוף עוד יתברר שהקניון לא היה רעיון כל-כך גרוע.

שטחי הנדל"ן הבנויים וריקים של הקניונים הנזנחים, מעוררים השראה של מתכננים ותיאבון יזמים ברחבי ארה"ב כולה: בעמק הסיליקון הסובל ממחסור תמידי בשטחי משרדים, העבירה גוגל את אחד ממטות המחקר שלה למבנה ששימש בעבר כקניון; בקליבלנד, אוהיו, הפך קניון לחממה חקלאית אורבנית; בעיר ג'ופלין במיזורי, הפכו את הקניון שגווע לבית-ספר; ובטנסי הפכו בעיר אחת את הקניון לכנסיה, ובאחרת למרכז קהילתי. באירלנד מהרהרים באפשרות להפוך את הקניונים הפתוחים והכושלים בשולי הערים, לפתרונות מגורים זולים ומעורבי שימושים.

הכיוון החדש עשוי לשנות את מעמדם של הקניונים מאויבי העירוניות למצילים שלה.