מלחמת ג'וק איתן

בחמאס לא האמינו: מיליוני רובו-ג'וקים ממפים כל מילימטר מהרצועה. הצצה לעתיד אפשרי

מנהרה שהתגלתה בעזה / צילום: דובר צה"ל
מנהרה שהתגלתה בעזה / צילום: דובר צה"ל

הקיץ של 2017 ייזכר תמיד כאחד מהקיצים החמים שידע האזור שלנו במאה השנים האחרונות. היו אלה שבועות ארוכים של טמפרטורות שיא. לקראת הקיץ התעצמה ההסלמה ברטוריקה משני צדי הגבול בין מדינת ישראל לבין רצועת עזה. ההידרדרות עברה לפסים מעשיים של ירי תלול מסלול אקראי מטעמם של גופים קיקיוניים כאלה ואחרים, שלתנועת חמאס ולממשלת ישראל נוח להגדיר כפלגים קיצוניים, כאלה שהתקפותיהם אינן מצדיקות מלחמה כוללת אלא תגובה ישראלית שגרתית ומובנת, הכוללת התקפות על מבני פח נטושים וגבעות חול נודדות. לאור העלייה בקצב ההתקפות ומתוך בחינה של תהליכים אחרים בסביבה, היה ברור לכל, כי המלחמה הבאה כבר יצאה לדרך.

אבל, מעבר לפעמי הקרב המתקרבים והולכים, החלה תופעה נוספת מתפשטת והולכת ברחבי רצועת עזה בקיץ ההוא: הג'וקים הגיעו. בהמוניהם. כל מי ששירת אי פעם במילואים באזור הרצועה, במיוחד בקרבת מחנות הפליטים, זוכר את התנאים הסניטריים הירודים, את הצחנה ואת ערימות הזבל בכל מקום, מה שהופך שטחים גדולים ברצועה לכר גידול פורה לעכברושים מפחידים ואין סוף סוגים של זוחלים ושרצים למניהם. וגם ג'וקים. אבל, הג'וקים של קיץ 2017 היו מיוחדים במינם. הראשונים שהבחינו בתופעה המיוחדת היו הילדים הקטנים המתרוצצים ברחובות במשך רוב שעות היום. הם היו אלה שהבינו שהג'וקים האלה הם משהו שונה מכל מה שנראה קודם בסביבה. ראשית, הם הופיעו פתאום, משום מקום, בלהקות ענקיות. הם גם היו גדולים במיוחד, כאלה המכסים את כל כף ידו של ילד בן ארבע וגם מגלים עקשנות וכוח בלתי מוסבר כשהם מנסים לברוח מאחיזתה האמיצה של ילדה קטנה.

עד כמה שהדבר נשמע הזוי ובלתי הגיוני, נראה היה שהג'וקים מאוגדים בלהקות. הם נעו בקבוצות ענקיות ממקום למקום, כאילו נענים לפקודות מגבוה או מג'וק מסוים, המתפקד כמנהיג הלהקה. מדי פעם היתה קבוצה גדולה של ג'וקים נעלמת אל מתחת לפני הקרקע. מערכת הביוב של עזה תיעלה מיליוני ג'וקים מגעילים לאלפי צינורות ברחבי העיר. הם פשטו בכל מקום אפשרי ומדי פעם עלו על פני הקרקע בהפתעה גמורה. זעקות האימה של נשים מבוהלות, המגלות אלפי ג'וקים נחושים וצועדים בזריזות מפתחי הביוב שבביתן אל כל רחבי הבית, הפכו לעניין שבשגרה.

השמועה מספרת, שצרחות הבהלה של אשתו של מפקד החטיבה הצפונית של חמאס ברצועה בשעה שאלפי ג'וקים ענקיים פרצו אליה מתוך ארון המקלחת כשחיפשה בו מגבת, הצרחות האלו הן מה שעורר את מפקדי חמאס לחשוד שהתיקנים המגעילים הללו הם יותר מסתם מכת טבע מעצבנת. נוספו לכך עדויות מצטברות על משחק ילדים חדש ברחבי הרצועה. מסתבר שחלק מהג'וקים, מסיבה בלתי ברורה לחלוטין, נמשכים לכוח מגנטי. ילדים שהחזיקו מגנט מעל הג'וקים הללו הצליחו לשלוט בתנועתם ולכוון אותם לאן שרצו באמצעות המגנט. תוך זמן קצר החלו להתקיים תחרויות מירוץ בין ג'וקים ממוגנטים והתחרויות השתכללו לקבוצות של עד עשרה ג'וקים הנשלטים על ידי מגנט אחד בודד ומתחרות בדבוקות אחרות. ואולי המקרה האחרון והחותך ביותר, קרה גם הוא בדרך מקרית לחלוטין כשהמואזין הראשי של מסגד מרכזי בדרום הרצועה ניסה לשדר את הדרשה השבועית שלו ברמקול אלחוטי, תוך שהוא מפלס דרכו בין אלפי ג'וקים ארורים שפשטו על המסגד שלו באותו הבוקר. המואזין שם לב, ודווח על כך בבהילות למפקדי הזרוע הצבאית בגזרה, שהג'וקים שיבשו את המערכת האלחוטית וגרמו להפרעות קשר חמורות.

מפקד המודיעין הצבאי של חמאס הקים צוות מיוחד לנסות לפענח את התופעה. הפקודה יצאה לרחובות: ילדים מצטווים לתפוס ג'וקים שניתנים למיגנוט ולהביא אותם חיים למרכזי איסוף. במקביל ישבו אנשי חמאס מול מחשבים וניסו לאסוף מידע על תרחישים אפשריים. הממצאים לא איחרו לבוא. באוניברסיטת צפון קרולינה מתקיים כבר שנים מחקר בנושא של ג'וקים רובוטים. החוקרים שם הצמידו אלקטרודות למיחושים של תיקנים והצליחו לפענח חלק מהתשדורות המתנהלות בתוך גופם. בנוסף, חוקרים הצליחו גם לחבר משדרים זעירים לגופם של תיקנים ולהשפיע על התשדורות ובכך גם על תנועותיהם. מחקרים מסוג זה התנהלו והתפרסמו במקומות שונים ברחבי העולם בשנים האחרונות.

מיליוני רובו-ג'וקים

הג'וקים שהחלו להגיע מהשטח בעזרתם של ילדי עזה החרוצים אישרו את חששותיהם של מפקדי חמאס - הם גילו שרבים מהם נושאים עליהם משדרים זעירים, המופעלים על ידי תאי כוח סולריים. מכאן, הדרך לציור התמונה המלאה היתה מהירה יחסית: מיליוני ג'וקים אמיתיים, יצירי הטבע, הנשלטים על ידי מיטב טכנולוגיות השידור והרובוטיקה פשטו על רצועת עזה והנחת העבודה צריכה להיות שהם כבר נמצאים בכל מקום אפשרי, מעל פני הקרקע ותחתיה - בצינורות הניקוז, במקלטים ובעיקר - במנהרות. כן, המנהרות, קודש הקודשים של האיום האסטרטגי של חמאס על מדינת ישראל, הפכו להיות ביתם של מיליוני רובו-ג'וקים, המסתובבים בתוכן ועושים בהן כבשלהם.

כמה עשרות קילומטרים משם, בתוך אזור ממודר ומסווג, כחמישים מטר מתחת לפני הקרקע, בבור של המטכ"ל בקריה בתל אביב, ריכז צוות מיוחד את התשדורות המודאגות המגיעות מעזה. התמונה ההולכת ומתבהרת למפקדי חמאס ברצועה לא הדאיגה את אנשי הצוות הזה. הם ידעו, שהתמונה רחבה יותר ומרשימה בהרבה ממה שהתגלה עד כה. מיליוני הג'וקים המסתובבים כבר חודשים ברחבי הרצועה הצליחו למפות באופן אוטונומי את המפה התת קרקעית של רצועת עזה עד לרמה של סנטימטרים מרובעים. אין צינור שלא אותר, אין תעלת ניקוז שלא סומנה, אין אפילו מנהרה אחת שלא הועלתה על מפות תלת ממדיות מדוייקות ביותר.

הטכנולוגיות שבאו לידי ביטוי במבצע הזה, שנפרש על פני כמעט שלוש שנים, היו שילוב מרוכז של מיטב היכולות של ההיי-טק הישראלי. רובוטיקה זעירה, אלגוריתמים של שליטה רב ממדית בלהקות והתנהלות עצמאית שלהן (הבאים לידי ביטוי גם בטכנולוגיות של רחפנים), טכנולוגיות של טעינה חשמלית מבוססות תאים פוטו אלקטריים, מציאות וירטואלית, תקשורת ובקרה, הצפנה וניווט בתוך חללים, וכמובן גם ביולוגיה וביו-טכנולוגיה (בסוף, הרי מדובר בג'וקים), הם רק חלק מהיכולות שבאו לידי ביטוי בצוות שגויס בסודי סודות למבצע המורכב. את עבודת הצוות ריכז האזרח מ', איש היי-טק ותיק ובעל תעוזה וחשיבה פורצות דרך, שלקח על עצמו את המשימה החשובה למצות את מיטב היכולות המדעיות של ישראל.

תשדורות איכותיות

בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני שהתכנסה לאור השמועות המוזרות המגיעות מהחזית בדרום אישר ראש ממשלת ישראל לשרים, שהקרב על עזה הוכרע בטרם נורתה הירייה הראשונה. בהודעה לתקשורת נאמר ש"ממשלת ישראל מברכת את צה"ל וזרועות הביטחון על הצלחה יוצאת דופן במבצע 'ג'וק איתן'. המוח הישראלי עבד שעות נוספות בשנים האחרונות וייצר עליונות אסטרטגית במרחב. כל מערך המנהרות של חמאס ממופה עד לסנטימטר האחרון ותעלות סודיות ינקזו לתוכן מיליוני מטרים מעוקבים של מי ים מעורבבים בצבע ירוק, אם רק תחליט על כך ממשלת ישראל. בנוסף, הגו'קים שלנו מעבירים לזרועות המודיעין של מדינת ישראל תשדורות איכותיות בזמן אמת מכל מחסן אפל וממרתפי בתי החולים ובתי הספר ברצועה, שם מתכנסים בשעות האלו מפקדי חמאס. אנחנו קוראים לחמאס להניח את נשקו ולפנות לשיקום הרצועה, לרווחת התושבים בה".

התגובות ברחבי העולם לא איחרו להגיע. ארצות הברית בירכה, רוסיה הסתייגה, מיליוני בדיחות ששילבו ג'וקים ועקרות בית מבוהלות פשטו ברשתות החברתיות; דובר צה"ל הודיע, נשיא המדינה הכריז, מזכ"ל האו"ם גינה את ישראל על שיבוש סדרי הטבע, באופוזיציה דרשו ועדת חקירה. היה קיץ חם ולוהט, זה של 2017.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל