יש טעם לבחון השקעה: פרוטרום בתנופת רכישות חזקה

יצרנית תמציות הטעם מבססת את מעמדה המוביל בתעשייה של כ-30 מיליארד דולר ■ היעד הבא - שווקים צומחים כמו דרום אמריקה ואסיה

תמציות טעם של פרוטרום / צילום: רפי קוץ
תמציות טעם של פרוטרום / צילום: רפי קוץ

פרוטרום  הישראלית שנמצאת בבעלות חברת ההחזקות ICC Industries, הינה מהחברות התעשייתיות הוותיקות בבורסת ת"א. החברה פועלת בענף תמציות הטעמים, והיא עצמה יצרנית של תמציות טעם וחומרי גלם לענף זה - ולמעשה היא מספר 6 בעולם בגודלה.

ענף תמציות הטעמים והריחות (Flavor & Fragrance) כולל יצרניות מכל רחבי העולם, ובין לקוחותיו נמנות חברות ענק מתחומי המשקאות, מוצרי חלב, בשר, חטיפים ועוד.

גודל כלל הענף (תמציות ריח וטעם) בשנת 2014 נאמד בכ-30 מיליארד דולר, ויש לו מספר מאפיינים בולטים: חסמי כניסה גבוהים - הבעיה העיקרית בענף היא רכישת בסיס לקוחות, אשר נובעת מאי רצונן של יצרניות המזון להחליף ספק טעמים אחד באחר.

מנועי צמיחה חזקים - הביאו לשיעורי צמיחה שנתיים דו-ספרתיים של הענף בשנים האחרונות. לכך מובילות שתי מגמות עיקריות: מעבר למזון בריאות במדינות מפותחות, ואימוץ אורח חיים מערבי בקרב מעמד הביניים העולה בארצות מתפתחות.

חומרי גלם רבים ומגוונים - בניגוד לענפים תעשייתיים אחרים בהם חומרי הגלם הינם ספורים, במקרה של יצרניות הטעמים חומרי הגלם הם: תבלינים, שורשי עצים וצמחים, פירות וירקות, פרחים ועוד רבים. להערכתנו, הגיוון מפחית את התלות של החברות בענף בחומר גלם יחיד, וכך גם את רמת הסיכון הכרוכה בתנודות במחירי חומרי גלם.

פרוטרום פועלת בשלושה תחומים: טעמים - ייצור תמציות טעם ליצרניות מזון; חומרי גלם - ייצור חומרי גלם לצורך ייצור תמציות טעם. אלו מיוצרים הן עבור החברה עצמה וגם נמכרים לצדדים שלישיים (95%); סחר ושיווק - פעילות זו החלה לאחר רכישתן של PTI ו-Montana Food במהלך השנים 2013-2014. הפעילות היא "תיווך" של חומרי גלם בין הספקים ליצרניות הטעמים, וגזירת עמלות על תיווך זה.

רכישות בכמיליארד ד' שמומנו מהתזרים

מאפיין מרכזי של החברה הוא אסטרטגיית הרכישות האגרסיבית שהחלה מופעלת בשנת 1993. בשנה זו הכריזה פרוטרום, תחת ניהולו של אורי יהודאי, על אימוץ מדיניות רכישות, ולצורך כך הקימה בין השנים 1997-1998 מספר חברות בנות במזרח אירופה, אזור אותו הציבה פרוטרום כשוק המטרה לרכישות ולצמיחתה העתידית.

בשנת 2005 גייסה החברה 70 מיליון דולר בהנפקה בבורסת לונדון, אשר שימשה אותה בשנים הבאות לרכישותיה. החל משנת 2001 ועד היום רכשה פרוטרום חברות בהיקף כולל של כמיליארד דולר, מרביתן מומנו מהתזרים השוטף של החברה. הסינרגיה ברכישות נובעת מהרחבת בסיס הלקוחות של פרוטרום, שכאמור להערכתנו הינו החסם בעייתי ומרכזי בענף בו היא פועלת. על פי הצהרות הנהלת החברה, מדיניות זו אמורה להימשך בשנים הבאות.

גיאוגרפית, החברה התמקדה בשנים האחרונות בצמיחה בעיקר במזרח אירופה. בדיעבד, נראה כי ההימור היה נכון אך בעייתי לטווח הארוך. אמנם שוק ה-F&F במזרח אירופה צמח בשיעור המשמעותי ביותר בשנים האחרונות, אך כיום פרוטרום מגיעה לשנת 2016 עם חשיפה של 20% לרוסיה וללא רגליים משמעותיות בשווקים הצומחים - דרום אמריקה ואסיה. לכן, להערכתנו, בשנים הבאות מירב רכישותיה של החברה יתמקדו בשוקי אסיה, דרום אמריקה וארה"ב.

יתרונות

* ענף דפנסיבי

* שיעורי צמיחה גבוהים בענף בשנים האחרונות

* אסטרטגיה ניהולית חזקה

חסרונות

* חשיפה גבוהה לרוסיה וחשש ממיתון

* מינוף גבוה יחסית למתחרות

* חשיפה נמוכה לשווקים צומחים - דרום אמריקה ואסיה

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ואנליסט מניות בכיר בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה