להדיח את שטייניץ

אי אפשר לעבוד בשתיקה על ההדלפה הביטחונית של שטייניץ

יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור
יובל שטייניץ / צילום: אוריה תדמור

בכל מקום שרואים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כמעט אי אפשר שלא להבחין לידו, בצמידות אליו, את יובל שטייניץ, שר התשתיות. זו אינה קרבה מקרית, היא מבוססת על ההנחה שככל שייראה יותר לצדו של ראש הממשלה, רצוי כשהוא מתלחש אתו, כך תגבר ההכרה בו כמספר 2 שלו, או לפחות כמקורב ביותר אל המלכות.

הפרופסור לפילוסופיה מזכיר לי את איב הרינגטון (אן בקסטר), מהסרט "הכל אודות חווה" משנות ה-50. שחקנית צעירה מגיעה אל העיר הגדולה, מצליחה להידבק אל הכוכבת הגדולה מרגו צ'אנינג (בטי דייוויס). היא עושה את כל רצונה של הכוכבת ובהדרגה, ובערמומיות, מצליחה להחליף אותה בתפקיד ראשי במחזה ולתפוש את מקומה.

כמו הרינגטון כך שטייניץ. הוא מפגין נאמנות כלבית, משרת אותו, והופך עצמו לאדם שהבוס מתקשה לתפקד בלעדיו. נתניהו יכול להקים ממשלה עם או בלי דתיים, הימין, השמאל - אבל לעולם לא בלי שטייניץ. לעתים נראה לי שכאשר שטייניץ לא לידו (מה שכמעט לא קורה), נתניהו מרגיש חוסר נוחות, חוסר בטחון מסוים. כאילו חסר לו איבר מסוים בגופו.

ושטייניץ ממתין בסבלנות להזדמנות לתפוש את מקום הבוס. במקביל הוא מבקש לבנות את עצמו כך שבבוא היום יהיה הוא, שטייניץ, המועמד המובן מאליו להחליף את נתניהו. לצורך זה לא מספיק להיות הסאנשו פאנסה שלו, או שר כזה ואחר. הוא חייב להצטייר בתודעה הציבורית גם כמומחה לענייני ביטחון. מר ביטחון ג'וניור.

"במידה מסוימת"

מכאן קצרה הדרך לפשלה שאירעה לשטייניץ. בתוכנית "שבת תרבות" בבאר שבע הוא דיבר על קריסת כמה מנהרות בעזה וייחס זאת למצרים - "במידה מסוימת לבקשת ישראל". קשה לאמוד את הנזק שאמירה זו גרמה לממשלת מצרים, לנשיא שלה, ועקב כך גם לנו. למה שטייניץ היה צריך לגלות זאת? כדי להראות שהוא יודע, שהוא בעניינים, שהוא איש ביטחון. זו במובהק עבירה ביטחונית חמורה. מה שענת קם הדליפה היה משחק ילדים לעומת הדלפה זו. והיא הלכה לכלא. למה ששטייניץ לא יעמוד לדין? כדי לעשות סוף להפקרות הפוגעת בביטחון שלנו, כאזרחים וכמדינה?

איפה ואיפה?

בשביל ששטייניץ, או כל שר אחר, יועמד לדין על עבירה כזאת, צריך שיהיה יועץ משפטי שיעשה זאת. יש לנו עכשיו יועץ משפטי חדש, האם הוא מסוגל לכך? אני חושש שזו שאלה רטורית.

להימנע מהתייחסות פלילית לפרשה זה ליצור פעם נוספת תחושה קשה של איפה ואיפה, ומתן אור ירוק להפקרות של פוליטיקאים שאפתנים. או למצער, שראש הממשלה יפטר את השר המזיק וחסר האחריות. חחחחח.....