כחלון נתלה בנתניהו

OECD? בנק ישראל? מה הם מבינים במסים, אומרים לעצמם כחלון ונתניהו

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

האם הפחתת מסים מעודדת צמיחה ומגדילה את ההכנסות ממסים או דווקא מגדילה את האי-שוויון ופוגעת במעמד הביניים ובעניים? בוויכוח הגדול בין התיאוריות הכלכליות בחר שר האוצר משה כחלון צד. בצד הדוגל בהפחתת מסים בכל מחיר, הצד של ראש הממשלה בנימין נתניהו והמפלגה הרפובליקאית בארה"ב.

נתוני הכנסות המדינה ממסים והגירעון התקציבי הנגזר מהם מכים שוב ושוב את התחזיות. לא רק בנק ישראל מפספס. הנתונים שעליהם מתבססים אגף התקציבים באוצר והכלכלן הראשי אינם שונים מהותית מנתוני חטיבת המחקר של בנק ישראל. האוצר עוד זהיר יחסית לתחזיות שמפרסמות סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות וחלק מהכלכלנים הראשיים של בתי ההשקעות.

שר האוצר משה כחלון אינו אדיש כמובן למתרחש. "אולי צריך לתת לו לעשות תחזיות על העבר ולא על העתיד", התלוצץ לאחרונה כחלון על חשבונו של אחד החזאים המקצועיים.

כחלון אדם זהיר. הוא לא היה מרשה לעצמו להרהר בקול על הפחתת מסים נוספת - בניגוד גמור להמלצת נגידת בנק ישראל - אם לא היה חש שהוא נמצא על קרקע בטוחה; שיש לו כלכלן בכיר משלו שהוא יכול להסתמך עליו כמשקל נגד לעמדה המקצועית האחידה של יתר הכלכלנים. הכלכלן הפרטי של כחלון, האילן הגדול שבו הוא נתלה, יושב בבניין הסמוך למשרד האוצר. שמו בנימין נתניהו. ב-2014, כשבנק ישראל דיבר על "בור" של 18 מיליארד שקל בתקציב ורמז כי לא יהיה מנוס מהעלאת מסים ב-2015, נתניהו צחק. "אני מודיע לכם שב-2015 נוריד מסים", הוא הכריז בתחילת 2014 בתגובה לדוח קרן המטבע הבינלאומית. אמר ועשה, למרות האזהרות של פלוג ולמרות ההתרעות של הכלכלנים.

אזהרה מה-OECD

חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסמה בשנה שעברה מחקר שניתח את כל הפחתות המסים שנעשו בעשורים האחרונים. המחקר מצביע באופן חד-משמעי על כך שהפחתות מס אינן מגדילות את הכנסות המדינה ממסים, אלא מקטינות אותה. רוב מוחלט של הכלכלנים בישראל סבורים שהפחתות מסים מגדילות אמנם בשיעור מסוים את הפעילות הכלכלית אך מפחיתות את הכנסות המדינה בשיעור גבוה בהרבה.

ארגון ה-OECD, בדרכו המנומסת, הזהיר את ממשלת ישראל מהמשך ההליכה בתוואי הפחתות המסים. התמורה שמקבל האזרח בישראל מהממשלה היא כבר היום הנמוכה ביותר בעולם המערבי. מדיניות המסים של ממשלת ישראל מזניקה את ישראל למקום השני בשיעור העוני בקרב מדינות ה-OECD - בזמן שלפי הכנסה נטו ישראל נמצאת במקום טוב באמצע. אבל נתניהו בשלו. בשבוע שעבר הוא לא היסס לנזוף במזכ"ל קרן המטבע אנחל גוריה שאמר שהמסים בישראל נמוכים. "המסים אולי נמוכים אבל לא נמוכים מספיק", הודיע לגוריה המשתומם. התלמיד המסור משה כחלון הקשיב, רשם ויבצע.