מטומי מצטרפת לבורסה בת"א: "הרישום הכפול יכול לשפר הנזילות במניה"

מטומי מגיעה לבורסה המקומית כשנה וחצי אחרי שהונפקה לראשונה בלונדון, ולאחר שמנייתה איבדה מאז כ-53% מערכה

עופר דרוקר / צילום: איל יצהר
עופר דרוקר / צילום: איל יצהר

מאמציה של הבורסה בת"א לשכנע חברות ישראליות, שנסחרות כיום רק מעבר לים, להירשם גם למסחר בבורסה המקומית - נמשכים, והיום נרשמה הצלחה נוספת בתחום זה, עם הדיווח על צירופה של חברת מטומי למסחר בת"א, במקביל לבורסה של לונדון.

מטומי עוסקת בפרסום מבוסס ביצועים באמצעות טכנולוגיה שפיתחה ומציעה פתרונות הכוללים הצגת מודעות, פרסום בווידיאו, ברשתות חברתיות, במובייל ועוד. היא מגיעה לבורסה המקומית כשנה וחצי אחרי שהונפקה לראשונה בלונדון, ולאחר שמנייתה איבדה מאז כ-53% מערכה. היום, על רקע הדיווח על הרישום הכפול, זינקה מנייתה במהלך יום המסחר בלונדון ב-8.6%.

המדדים יעזרו למניה?

מטומי   נסחרת בשווי של כ-106 מיליון פאונד (קרוב ל-600 מיליון שקל). הבורסה מעריכה כי בכפוף לעמידת מניית מטומי בתנאי הסף של המדדים, במועד העדכון הרבעוני הקרוב המניה תצורף למדדים ת"א-מאגר, ת"א יתר-מאגר ות"א יתר-50, טק עלית, בלו טק וטכנולוגיה. צירופה למדדים אמור לייצר ביקושים מצד תעודות הסל ולתמוך בעלייה מסוימת במניה.

"מטומי היא חברה ישראלית שנתפסת כאחת המובילות בתחומה בעולם, ומשמח אותי כישראלי להיסחר גם בשוק הישראלי, ולהציע למשקיעים הישראלים להשתתף בהצלחה שלנו ולהרוויח לאורך זמן", אמר היום מייסד ומנכ"ל מטומי, עופר דרוקר.

לדבריו, "כחברה ישראלית, יש לנו די הרבה משקיעים ישראלים, וחשוב לנו להיות קרובים לשוק הישראלי. משיחות שהיו לנו בעבר עם משקיעים, הבנו שיהיה להם קל יותר לסחור ולעקוב אחר החברה אם ניסחר בת"א. הרישום הכפול יאפשר להרחיב את ציבור המשקיעים ולשפר את הנזילות ואת מחזורי המסחר במניה".

מחזורי המסחר במניית מטומי בלונדון רחוקים מלהיות מלהיבים: לפי נתוני אתר האינטרנט של הבורסה הלונדונית, בחודש האחרון הממוצע היומי היה מסחר בהיקף של כ-800 אלף פאונד בלבד. דרוקר מודה שהנתון לא משביע רצון. "יש מסחר, לא גדול, ואנחנו מנסים להגדיל את קהל המשקיעים. בישראל, ציבור המשקיעים מבין בטכנולוגיה, ויש לנו הזדמנות מעניינת כחברה ישראלית להיסחר בשוק המקומי בתחום פופולרי להשקעה".

- הצפי שלכם הוא שהרישום הכפול יסייע גם לעלייה במחיר המניה?

"מה שצריך לראות זה את התוצאות. לפני שבועיים הודענו על המחצית השנייה של 2015, שבה הצגנו גידול, בעיקר בתחום הפרסום הפרוגרמטי, אחרי שתי רכישות משמעותיות בתחום. אנחנו מסתכלים קדימה. הרכישות וההטמעה של החברות שרכשנו, הן אלה שאמורות להביא את העלייה במניה, וברור שהשילוב של תוצאות ורמת עניין יכולים לייצר את השיפור במניה".

- אתם מתכננים לנצל את הרישום הכפול גם לגיוס הון?

"כרגע לא מתכננים גיוס, והרישום לא נועד מבחינתנו לגייס הון אלא בעיקר כדי ליצור גישה יותר גדולה למשקיעים קיימים וחדשים בישראל".

- איך החלו המגעים עם הבורסה בת"א?

"האמת היא שכשהנפקנו בזמנו בלונדון, בדיוק פתחו את הבניין החדש של הבורסה. התראיינתי לבלומברג בכניסה לבניין החדש, ואז עבר שם מנכ"ל הבורסה ואמר 'תחשבו גם על הנפקה פה'. זו אמנם אנקדוטה, אבל היו לנו הרבה מחשבות בנושא, בחנו האם זה נכון והגענו למסקנה שכן".

מטומי הונפקה לראשונה בלונדון ביולי 2014, אז גייסה 70 מיליון דולר לפי שווי של 347 מיליון דולר אחרי הכסף. החברה הוקמה בשנת 2007 ומעסיקה כיום כ-400 עובדים. ענקית הפרסום הצרפתית Publicis מחזיקה ב-25% ממטומי, הפרסומאי אילן שילוח מחזיק ב-15%, וקרן ויולה ב-10%. החברה מצפה לסיים את 2015 עם הכנסות של 256-259 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 25.3-25.7 מיליון דולר.

מצטרפות לת"א אבל גם נמחקות

"אנו מברכים את מטומי על הצטרפותה לבורסה בת"א ומודים לה על האמון שנתנה בנו", מסר היום יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה. "אנו מאמינים כי חברות ישראליות בעלות נוכחות גלובלית צריכות להיות בעלות נוכחות גם כאן, בבית. זה חשוב הן לחברה עצמה והן לבורסה ולכלכלה הישראלית. המסחר בת"א יחשוף את החברה לציבור המשקיעים הישראלי וירחיב את מעגל המשקיעים שלה והגורמים החשופים לפעילותה. אנו שמחים על כך שיותר ויותר חברות טכנולוגיה ישראליות מבינות את הערך הכלכלי שבמסחר בת"א ונמשיך לפעול במרץ כדי להביא לבורסה עוד חברות ישראליות הרשומות למסחר בארה"ב ובלונדון".

מטומי מצטרפת לבורסה אחרי ששתי חברות ישראליות נוספות נרשמו באחרונה במסגרת הרישום הכפול: סודהסטרים, יצרנית המערכות הביתיות למשקאות מוגזים, ואביליטי, המייצרת טכנולוגיות מודיעיניות, שהתמזגה לשלד בורסאי בארה"ב ולאחר מכן הצטרפה גם לבורסה בת"א.

מדובר, כמובן, בחדשות טובות עבור הבורסה, שבשנים האחרונות ראתה בעיקר את הכיוון ההפוך, של מחיקת חברות ממסחר - כאשר לחברות דואליות קל יותר לבצע זאת, משום שהן לא נדרשות לבצע הצעת רכש. עם זאת, במקביל נמשכת גם מגמת המחיקה ממסחר, ורק לפני כמה ימים נמחקה מניית סיליקום, שנשארה להיסחר רק בנאסד"ק, ובימים הקרובים מניית איזיצ'יפ תיגרע גם היא מהבורסה, עם השלמת הרכישה שלה על-ידי מלאנוקס.

עניין נוסף, שגם הוא פחות חיובי, הוא שהבורסה לא מצליחה למשוך את החברות הישראליות, או בעלות הזיקה הישראלית, הגדולות ביותר (כגון צ'ק פוינט, אמדוקס, מובילאיי ואחרות), או כאלה שנמצאות במומנטום עסקי חיובי במיוחד. כך למשל, סודהסטרים הצטרפה לבורסה אחרי שמחקה כ-80% משוויה בשיא.