הגדולה מכולן

אומרים שאפשר להסתדר בלי אייפון, אבל אי-אפשר בלי מנוע החיפוש של גוגל. זה אומר משהו

אפל / צילום: בלומברג
אפל / צילום: בלומברג

מי היא חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם? בעשור האחרון התקבעו מספר חברות בצמרת המועדון היוקרתי של החברות בעלות ערך השוק הגדול מכולן וביניהן אפל, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט. ומאחר שמדובר בחברות שמשפיעות על חייהם של מיליארדי אנשים, התחרות הזו מעוררת עניין וגם דיונים לא מעטים סביב השאלה האם ערך השוק הבורסאי מלמד גם על הערך אותו מייצרת החברה עבור הצרכן הסופי של מוצריה.

הציבור הרחב לא ממש התעניין בעובדה שחברת האנרגיה אקסון היתה במשך שנים רבות החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם. אבל, העובדה שאפל הטכנולוגית והדינמית עקפה בשנת 2011 את אקסון והפכה להיות הגדולה מכולן, עם ערך שוק של כ-650 מיליארד דולר, עוררה גלי השתאות והערכה. אלה היו ימי החדשנות פורצת הגבולות של אפל - האייפון עמד במרכזה של מהפכת הסמארטפונים, האייפד היה בן שנה ומשהו והיכה גלים בשווקים הבין לאומיים תוך שהוא עושה שמות בתעשיית המחשבים המסורתית, ואייטיונס (iTunes) הפכה להיות חנות המוזיקה הגדולה בעולם ולא פחות חשוב מזה, חנות האפליקציות המובילה. ערכה של אפל היה אז גבוה ב-400 מיליארד דולר מזה של גוגל, ונראה היה שהיא כבשה לנצח את מעמד חברת הטכנולוגיה החשובה ביותר, המשפיעה ביותר וכמובן הנערצת ביותר.

הזדהות רגשית

במקרה של אפל וגוגל, מדובר גם על הזדהות רגשית של ציבור המשתמשים, המתקבצים להם במחנות שונים - הסביבה הסגורה, האליטיסטית והכל כך ייחודית של אפל, שזכתה לאין סוף תארים ומחמאות בשל האלגנטיות שלה, העיצוב המיוחד והנוחות המדהימה של השימוש במוצריה; ומולה האנדרואיד - הסביבה הפתוחה של גוגל, המזמינה כל אחד לעשות בה כרצונו, לטוב ולרע, מה שהפך אותה למערכת ההפעלה המובילה בעולם הסמארטפונים, תוך שהיא מאיימת על מערכות הפעלה כמו זו של מיקרוסופט הוותיקה וכמובן גם על אפל.

ביום שלישי שעבר הצליחה גוגל לעקוף את אפל לזמן קצר, כשערך השוק שלה נסק עם פתיחת המסחר בוול סטריט ל-547 מיליארד דולר, מול אפל שנסחרה בערך שוק של 529 מיליארד דולר. בפעם האחרונה שערך השוק של גוגל היה גבוה מזה של אפל, זה קרה לפני שש שנים, בפברואר 2010. סטיב ג'ובס היה אז המנכ"ל הנערץ של אפל ומולו התחרה אריק שמידט, מי שהוביל את גוגל ממעמד של סטארט-אפ צעיר לחברת על - תוך פחות מחמש עשרה שנים מיום ההקמה. שתי החברות נסחרו בערך שוק של פחות מ-200 מיליארד דולר. בשש השנים שעברו מאז, המשיכו החברות האלו להתחרות ביניהן על צרכני המובייל ועל המעורבות בחיי היום יום של כולנו. המוצרים השונים שהן ייצרו הפכו לחלק מחיי היום יום של מיליארדי אנשים וגם היוו בסיס לצמיחת ערך דרמטית של בעלי המניות בגוגל ובאפל, שביחד הוסיפו בשש השנים האחרונות כ-650 מיליארד דולר לערך השוק המשותף שלהן.

נכון לסגירת המסחר בבורסות האמריקאיות אתמול בערב, עמדה המניה של אפל על 95.01 דולר, ירידה של כשליש מהשיא שנקבע רק לפני כתשעה חודשים, אז חצתה המניה את קו ה-130 דולר, בימים בהם נראה היה לרגע שאין ולא יהיו מתחרים שיאיימו על מיקומה של החברה כמלכה הנערצת של עולם הטכנולוגיה. ערך השוק של אפל אמש היה כ-527 מיליארד דולר, כ-43 מיליארד יותר מערך השוק של גוגל (אלפבית), שהשבוע האכזרי החולף בוול סטריט הפחית 98 דולר ממחיר השיא שלה ב-2 בפברואר, בדיוק לפני שבוע, מה שחתך למעלה מ-60 מיליארד דולר בערכה והחזיר אותה למקום השני המכובד.

בדרך לטריליון

פרשנים רבים ציינו בשבוע החולף את האתגרים העומדים בפני אפל במאבק על ההגמוניה. אבק הכוכבים הייחודי סביב האייפון הולך ודועך ומהפכת המובייל השוטפת את העולם קבעה כבר מזמן שאנדרואיד היא מערכת ההפעלה השלטת וגם זו שמתחזקת בקצב הרבה יותר מהיר מיריבותיה. מכירות האייפד ומחשבי ה'מק' נמצאות בירידה כבר זמן רב וציבור המעריצים הנאמנים של החברה מתקשה להאמין שהיא תצליח לייצר מהפכה חדשה סביב מוצר או שירות חדש, בדומה למהפכות הקודמות להן הורגלנו כבר בעבר. ואולי האמירה החזקה ביותר סביב יכולותיה של אפל לשמר את ההגמוניה שלה, היא זו שפשתה במקומות רבים ברשת בשבוע האחרון: האדם המודרני יכול להסתדר זמן רב בלי מכשירי אפל סביבו, אבל איננו יכול להסתדר בלי מנוע החיפוש של גוגל, בלי שירותי האימייל, הניווט והמפות ועוד שירותים רבים נוספים, אפילו יום אחד.

התחרות הזו תימשך עוד שנים רבות. מאתיים מיליארד דולר מתחתיהן מזנבת בגוגל ובאפל חברת פייסבוק, ששאיפותיה המוצהרות הן לכבוש שטחים נרחבים בתחום פעילותן של הגדולות ביותר. התחרות הזו תייצר מוצרים חדשים שייטיבו עם כולנו. היא גם עשוייה להמשיך להגדיל את ערך השוק של החברות האלו ואולי אפילו לייצר ענקיות חדשות. מי תהיה החברה הראשונה שתעבור את קו הטריליון דולר, אתם מוכנים להמר?

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל