מנדלבליט: אין מניעה מלשנות את מנגנון הדחת הרגולטורים

האם נסללה הדרך להדחת אורי יוגב? היועמ"ש אישר את החלטת הממשלה הקובעת את מנגנון הפסקת הכהונה של נושאי משרה בכירים בשירות המדינה

אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע``מ
אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע``מ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, קיים אמש (ב') דיון בלשכתו בעקבות הכוונה להעלות בפני הממשלה הצעת החלטה לתיקון החלטת ממשלה מספר 4062, שעניינה "קביעת תקופת כהונתם של נושאי משרה בכירים בשירות המדינה".

הדיון התקיים בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים - נציגי משרד האוצר ונציבות שירות המדינה - והמשנים ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ וכלכלי-פסקאלי). המשתתפים הציגו במהלך הדיון את עמדותיהם ביחס להצעת ההחלטה, תוך התייחסות לשיקולים העומדים בבסיסה, בצד הקשיים המשפטיים הכרוכים בה. 

בתום הדיון סיכם מנדלבליט כי החלטת הממשלה קובעת, בין היתר, את מנגנון הפסקת הכהונה של נושאי משרה בכירים בשירות המדינה. מכאן שהממשלה מוסמכת להורות על שינויו של מנגנון זה, בכפוף לדרישות הדין. 

נציין כי החלטת היועמ"ש למעשה נותנת אור ירוק להצעה שגיבשו שר האוצר משה כחלון, שרת המשפטים איילת שקד וראש הממשלה בנימין נתניהו, המיועדת להגמיש את הדחת הרגולטורים, וזאת במטרה לאפשר את הדחת מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, מתפקידו. 

בהקשר זה חשוב להדגיש כי אין שינוי באשר לעילות סיום הכהונה הקבועות בהחלטת הממשלה, אלא מדובר רק בשינוי המתייחס לזהות הגורם עליו יוטל לבחון בקשות להפסקת כהונה.

על-פי המוצע, יהיה מדובר בוועדת המינויים הפועלת לפי חוק שירות המדינה בראשות נציב שירות המדינה, אשר אמונה מתוקף תפקידה על הבטחת טוהר המידות במינויים של נושאי משרה בכירים מסוימים בשירות הציבורי.

לאחר בחינת מכלול השיקולים וחוות-הדעת שהובאו בפניו, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי אין בנסיבות העניין מניעה משפטית מלהביא את ההחלטה לאישור הממשלה.

עם זאת, מנדלבליט סיכם כי הוא יביא את הקשיים המשפטיים הקשורים בהצעת ההחלטה במלואם בפני שרי הממשלה, טרם קבלת ההחלטה בנושא.

למען הסר ספק, במשרד המשפטים הדגישו כי החלטת היועץ נוגעת אך ורק לסוגיות המשפטיות הנוגעות להחלטת הממשלה ולא עוסקת בעניינו של נושא משרה כזה או אחר.