נעילה חיובית בבורסות אירופה; מניית דויטשה בנק זינקה

נעילה שלילית הבוקר בבורסות אסיה ■ המשקיעים בורחים לנכסים בטוחים: הין נסחר בשיא של 15 חודשים מול הדולר והפרנק בשיא של 4 חודשים מול המטבע האמריקאי ■ היום: עדות ילן בקונגרס

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים, לאחר ירידות חדות שחתמו את המסחר אתמול. מחיר הנפט צנח ל-28 דולר לחבית והחשש ליציבות בנקים גדולים מתעצם - במיוחד באירופה. מחירי הנפט תנודתיים היום בעוד המסחר בוול סטריט נסחר בעליות.

 

האירוע המרכזי היום בשווקים הוא תחילת עדותה בת היומיים של יו"רית הפד ג'נט ילן בקונגרס. ילן פתחה את עדותה וציינה כי התנאים בשווקים הפיננסים פחות תומכים בצמיחה ואם המצב יימשך הוא עלול להכביד על הכלכלה. לדבריה, קיימים סיכונים מהותיים הקשורים לבריאות הכלכלה הסינית. "אם הסיכונים האלה יימשכו, פעילות החוץ והיצוא האמריקאי עלולים להיחלש", לדבריה. עם זאת, ילן איזנה את הגישה הפסימית וטענה כי הכלכלה האמריקאית צפויה לצמוח בקצב מתון ואף "לעקוף את התחזיות שלנו".

ילן לא התייחסה לעתיד המדיניות המוניטרית של הפד ולא אמרה האם הבנק המרכזי יעלה בקרוב פעם נוספת את הריביות או האם הוא זנח לעת עתה את המדיניות המרסנת. היא רק ציינה כי הפד אינו נמצא במצב אוטומטי בכל הנוגע למדיניות המוניטרית.

אסטרטג מט"ח בסיטי אמר לרויטרס בהקשר זה כי "ילן מתמודדת עם 'שאיבה' של ארה"ב לבעיות בסין, השווקים המתעוררים, שוק הסחורות, חולשת הבנקים באירופה ועוד". אנליסטים בבנק DSB כתבו בסקירה ללקוחות כי "נכון לעכשיו הציפיות בשווקים הן להעלאת ריבית אחת בשנה בארה"ב לכל היותר, וזאת לעומת צפי ל-2-3 העלאות ריבית לפני חודש וחצי".

מניית דויטשה בנק  נשארה במוקד ומתאוששת לאחר שצנחה השבוע בחדות בצל חששות על חשיפת ענק הבנקאות הגרמני לסקטור האנרגיה ועל האפשרות כי הבנק לא יוכל לפרוע חובותיו.

באסיה ננעל יום המסחר במגמה שלילית, ללא סין המצויה בחופשה לרגל ראש השנה הסיני.

 

אחרי צניחה של 5.4% אתמול, בורסת יפן איבדה גם היום גובה. בסידני רשמו המדדים ירידות גם כן. במקביל לירידות במניות, המשקיעים בורחים לנכסים בטוחים כגון הין היפני והפרנק השווייצרי. הין נסחר בשיא של 15 חודשים מול הדולר והפרנק בשיא של 4 חודשים מול המטבע האמריקאי.

"החששות לגבי הבנקים באירופה מגבירים את אווירת הסלידה מסיכון שהייתה כבר בשווקים", אמר לסוכנות רויטרס אסטרטג מט"ח בכיר בברקליס בטוקיו. "בנוסף, הנתונים בארה"ב החודש היו פושרים וזה ריכך את הטון של בכירים בפד לגבי העלאות הריבית".