החשש מפשיטת רגל של דויטשה בנק - גבוה יותר מב-2008

החשש מהאג"ח הבנקאיות שלח את המשקיעים לזנק על ה-CDS שלהם ■ תזכורת: בימים אלה מקדם בנק ישראל את האג"ח CoCo בישראל, מכשיר שמגלגל את הסיכון על משקיעים והפנסיה של הציבור במקרה של משבר בבנקים

דויטשה בנק / צילום: רויטרס
דויטשה בנק / צילום: רויטרס

משקיעים בעולם נחפזים לרכוש מכשירי הגנה נגד הירידה במחירי האג"ח, והתפתחות זו תורמת להחרפת החששות לגבי מצבן של חברות השירותים הפיננסיים. מדד פופולרי שעוקב אחר הסיכויים לחדלות פירעון של אג"ח בכירות של חברות שירותים פיננסיים רשם אתמול נפח מסחר של קרוב ל-6 מיליארד דולר - הנפח היומי הגבוה ביותר מאז קיץ 2015.

מדדי CDS פופולריים אחרים רשמו גם הם נפחי מסחר גבוהים אתמול, והמרווח על המדד העיקרי בארה"ב נסחר ברמה של יותר מ-120 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מאז 2012. דוח הרווח הגרוע שפרסם דויטשה בנק העמיק עוד יותר את הזהירות שבה החלו המשקיעים להתייחס אל האג"ח הבנקאיות, בעקבות ההפסדים שנכפו על נושים בכירים בבנק הפורטוגלי נובו בנקו, בסוף דצמבר.

דויטשה בנק, בעל אחד משיעורי הלימות ההון הנמוכים ביותר בקרב הבנקים העולמיים הגדולים, ירד אתמול בכ-10%, והוביל את הצניחה במניות הבנקים העולמיים, וה-CDS (רש"ת: credit default swaps, מכשיר שמשמש כביטוח מפני חדלות פירעון) על האג"ח שלו זינקו ל-236 נקודות בסיס - הרבה יותר מאשר בכל נקודה כלשהי במהלך המשבר הפיננסי של 2008.

החששות מתמקדים בחובות הנחותים יותר של הבנקים האירופיים, כגון הון מותנה או "CoCo" - אג"ח שנושאות מבחינת המשקיעים את הסיכון של המרה למניות אם יתכווצו שיעורי הלימות ההון של הבנק אל מתחת לסף שהוגדר מראש. כמו כן מתירות אג"ח אלה למנפיק להימנע מביצוע תשלומי ריבית למחזיק האג"ח.

 

התוצאות הגרועות ברבעון הרביעי גרמו להפסדים כבדים באג"ח עתירות הסיכון של דויטשה בנק , וסמנכ"ל הכספים של הבנק, מרקוס שנק, ניסה להרגיע את המשקיעים בהצהרה כי הבנק ישלם את הריבית על אג"ח אלה. אמש בשעה מאוחרת פירט הבנק את יכולת התשלומים שלו ב-2016 וב-2017, בעוד שהאג"ח שלו ממשיכות בנפילתן.

"נזילות ה-CoCo של דויטשה בנק נעצרה, והמגדרים ומנהלי הסיכון נאלצו לבצע גידור באמצעות CDS על האג"ח של דויטשה ובאמצעות מדדים רחבים יותר", אמר פטר צ'יר, מנכ"ל ברין קפיטל. צ'יר ציין כי חומרתו של מצב זה מידרדרת עוד יותר, בשל העובדה כי ייתכן שמשקיעים שרוכשים מכשירי הגנה יצטרכו לרכוש כמויות גדולות יותר של מכשירי הגנה מהאג"ח שברשותם, מכיוון שאג"ח כפופות יאבדו מערכן במהירות רבה יותר מאשר המדדים הרחבים.

מנגד, אולג מלנטייב, מנהל אסטרטגיית אשראי ארה"ב בדויטשה בנק, כתב בעדכון למשקיעים כי חברות השירותים הפיננסיים הפגינו כושר התאוששות רב יותר מאשר חברות אחרות במהלך הזעזועים בשוקי האשראי.

ואכן, חלק מהמשקיעים עטו על האג"ח של הבנקים האירופיים לאחר ששאבו עידוד מהמדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנק האירופי המרכזי (ECB).

"התפתחויות אלה בתמחור ניה"ע הבנקאיים מרמזות על הסיכון להיווצרותה של תקופה פרועה יותר בעתיד, לנוכח התפקיד הקריטי שמשחקות חברות השירותים הפיננסיים בכלכלה והתפקיד הקריטי שהן שיחקו במחזורי אשראי בעבר", אמר מלנטייב.