הלוואה פיקטיבית וג'סטות במצרים: נפתח משפטו של פואד

הפנטהאוז ביפו, הקשרים עם מובארק: השר לשעבר בנימין בן-אליעזר עומד לדין יחד עם אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ורוי מוצפי ■ סנגורו של בן-זקן טוען לאכיפה סלקטיבית

בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי
בנימין בן אליעזר / צלם: תמר מצפי

נפתח משפטו של השר לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר. הנאשמים, אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ורוי מוצפי ועוזרתו של בן-אליעזר לשעבר, איילת אזולאי, הגיעו הבוקר (ד') להקראת האישומים נגדם בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בן-אליעזר עצמו צפוי להגיע להקראת האישומים נגדו בעוד כשבועיים, וזאת חרף בקשת עורכי דינו לדחות את הדיון בשל מצבו הבריאותי.

בן-זקן - שנידון לאחרונה ל-3 שנות מאסר בגין הרשעתו בהרצת מניית מנופים פיננסים, וביצוע עונשו עוכב - הוא מבקר קבוע בבתי המשפט בשנים האחרונות; גם שותפו של בן-זקן, איש העסקים המיליארדר אברהם נניקשווילי, הנאשם בתיק, אינו זר לבתי המשפט; ואולם, איילת אזולאי, עוזרתו של בן-אליעזר בשני העשורים האחרונים עד לפרישתו מהחיים הפוליטיים, ככל הנראה רגילה הרבה פחות לסיטואציה הזאת. כך גם איש העסקים רוי מוצפי, המוכר הרבה פחות מנניקשווילי ובן-זקן.

עורכי הדין של הנאשמים כולם ביקשו וגם קיבלו דחייה של כחודש וחצי בהגשת תשובתם לאישום. מדברי עו"ד ירון קוסטליץ, המייצג את ג'קי בן-זקן, עולה כבר טענה מקדמית של אכיפה סלקטיבית כלפי בן-זקן, המואשם בביצוע בצוותא של עבירת הפרת אמונים, בקשר למידע שהועבר אליו לכאורה באמצעות אזולאי מדיוני מועצת הנפט בעניין חברת שמן ששליטתו יחד עם שותפו נניקשווילי.

"בימים אלה ממש התבשרנו על החלטות של היועץ המשפטי לממשלה, על כך שהרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שמסר מידע ביטחוני לגורמים לא מוסמכים, לא יועמד לדין. כאן מדובר במידע שאינו מסווג", אמר עו"ד קוסטליץ. "ראינו שיש שיחות שהוקלטו בין הלקוח שלנו לבין עורך הדין שלו - רם כספי. השיחות הללו לא תומללו, ונבקש לקבל אותן".

השופט ג'ורג' קרא הבהיר כי הוא שומע נימה של טענה מקדמית בדברי קוסטליץ, והמליץ לעורך הדין להעלות את הטענות בתגובה מקדמית לכתב האישום.

הלוואה פיקטיבית

האישום הראשון נגד בן-אליעזר והאישום המרכזי נגד נניקשווילי נוגע לסכום שהוגדר כ"הלוואה" בסך 400 אלף דולר שקיבל בן-אליעזר מנניקשווילי לצורך רכישת הפנטהאוז שלו ביפו. בתמורה לאותה "הלוואה", על-פי החשד, קידם בן-אליעזר את ענייני חברת שמן שבשליטת נניקשווילי ושותפו בן-זקן.

בן-זקן עצמו, לפי כתב האישום, היה זה ש"דרש" את התמורה, באמצעות טלפונים ופניות לבן-אליעזר ולאיילת אזולאי, שהפעילו, לפי האישום, לחצים על אנשי מועצת הנפט וכן בפנייה לגופים פרטיים שונים כדי לקדם את סיכויי חברת שמן לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד".

"בן-זקן קיבל מאזולאי מידע שלא פורסם לציבור על עמדתם של חברי המועצה, והחל לפעול בכל ערוץ אפשרי - הן באמצעות פניית באי-כוחו במכתבים לחברי המועצה, הן על-ידי הנעת אזולאי לפעולה מול חברי המועצה והן על-ידי הפעלת לחץ פסול בעצמו על חלק מחברי המועצה - והכול על-מנת שתתקבל החלטה בעד העברת זכויות רישיון הקידוח", נטען בכתב האישום.

באשר להלוואה שקיבל בן-אליעזר מננקשווילי, מואשמים השניים בכך ש"במטרה להסוות את היות המתת שוחד, חתמו בן-אליעזר וננקשווילי על הסכם הנחזה להיות הסכם הלוואה ביניהם בקשר לרכישת נכס מקרקעין - מגרש בנס-ציונה".

ואולם, נטען כי בניגוד לתנאי הסכם ההלוואה, "ועל אף שמדובר בסכום גבוה ביותר, בן-אליעזר לא החזיר לנניקשווילי את סכום הכסף שקיבל ממנו במועדי הפירעון הקבועים בהסכם ההלוואה, ונניקשווילי לא דרש את פירעון החוב במועדי הפירעון הקבועים בהסכם ההלוואה, ולא עד מועד פתיחת החקירה".

בן-אליעזר אף מסר בהמשך עדות מטעמו של נניקשווילי בהליך שניהל איש העסקים מול רשות המסים, ובגין כך מואשם השר לשעבר בעבירה של מירמה והפרת אמונים.

"בן-אליעזר חתם על תצהיר בו העיד כי הכיר את נניקשווילי במסגרת תפקידו כשר התשתיות, כי הוא מצוי עמו בקשרי ידידות, וכי למיטב ידיעתו והיכרותו עם נניקשווילי, מרכז חייו של האחרון אינו בישראל", נטען בכתב האישום.

הטענה היא כי הן בתצהיר שהגיש לטובת נניקשווילי והן בעדותו בבית המשפט רתם בן-אליעזר את מלוא משקלו הציבורי לצורך תמיכה בטענת נניקשווילי בדבר תושבותו מחוץ לישראל. ערעורו של נניקשווילי, אגב, נדחה, כשבית המשפט קיבל את עמדת רשות המסים, לפיה נניקשווילי הוא תושב ישראל לצורכי מס.

 

ג'סטות במצרים

בן-אליעזר היה ידוע לאורך השנים בקשריו הקרובים עם צמרת זרועות הביטחון ושלטונו של חוסני מובארק במצרים. מסתבר כי קשריו הועילו גם לכמה אנשי עסקים ישראלים שניהלו עסקים במצרים.

באישום השני מואשם בן-אליעזר שפנה לקונסול מצרים מספר פעמים, בין היתר כשכיהן כשר התשתיות, כדי להשפיע על השלטון המצרי להעניק אשרות לעובדים של חברה העוסקת בתחום הכימיקלים לטקסטיל בבעלות איש העסקים רוי מוצפי, הנאשם גם הוא כאמור בתיק. לפי החשד, מוצפי שיחד את בן-אליעזר בכ-760 אלף שקל בתמורה להפעלת קשריו החמים בצמרת המצרית.

עוד מואשם בן-אליעזר בכך שלחץ על מוצפי שיעביר לו סכום נוסף של 1.2-1.3 מיליון שקל כדי לסייע ברכישת דירת היוקרה שלו ביפו, אך סכום זה לא הועבר לבסוף.

במסגרת סעיף האישום הנוגע להלבנת הון, מואשם בן-אליעזר בכך שבתקופה שבין תחילת 2012 לבין אמצע אותה שנה הוא החזיק סכומי מט"ח במזומן העולים במצטבר לסך של 2.1 מיליון שקל. לפי החשד, בן-אליעזר פנה למכר שלו, צ'רלי יהודה, אף הוא נאשם בתיק, וביקש ממנו ללכת ולהמיר את הכסף לשקלים, כדי למנוע את זיהוי הכסף עם בעליו האמיתיים.