טיול לסופ"ש: הטרק של עמק המעיינות

תלמידי המכינה הקדם-צבאית "העמק", דתיים וחילוניים, יצרו יחד עם המועצה האזורית והחברה להגנת הטבע שביל באורך 140 קילומטרים, המחולק למקטעים ■ סוג של טרק ישראלי

טרק המעיינות / צילום: אשחר בצר
טרק המעיינות / צילום: אשחר בצר

כשהושלמה הקמת שביל עמק המעיינות החליטו במועצה האזורית עמק המעיינות לכנות אותו טרק. יהיו כאלה שירימו גבה, במיוחד בוגרי הטרקים במזרח הרחוק או באמריקה הדרומית, שהרי ראינו כבר מסלולי טיולים ארוכים ומאתגרים מאלה. אבל גם אם רוצים לדקדק, כדאי לדעת שטרק הוא מונח שמקורו בהולנדית ומשמעותו לסחוב (ראו כתבה בעמודים הקודמים). עקרון הטרק הוא אכן טיול שבו המטייל סוחב את הציוד על גבו, ולכן לפחות טכנית גם יום טיול אחד שכזה הוא עדיין טרק.

השביל הזה נולד במכינה הקדם-צבאית "העמק", שנמצאת במושב תל תאומים שבעמק המעיינות. תלמידי המכינה לזהות יהודית, המשותפת לדתיים ולחילוניים, בנים ובנות, פנו אל המועצה האזורית שנרתמה לפרויקט, ויחד גייסו את החברה להגנת הטבע על מנת לסמן את השביל. אל המיזם חברו גם קהילות מהאזור וכמובן בני נוער ומתנדבים, שפרצו במו ידיהם קטעים חדשים. הטרק הושתת בחלקו על שבילים קיימים, והיו גם מקטעים שנפרצו, נבנו מחדש וחיברו בין הנתיבים הוותיקים, אך גם הוסיפו להם.

התוצאה הסופית היא שביל כמעט מעגלי, שאורכו 140 קילומטרים, המחולק לשמונה מקטעים (בממוצע כ-15-18 קילומטרים למקטע) שניתן להשלים אותם ברצף במהלך שבוע עד עשרה ימים - תלוי בקצב כמובן. הטרק סומן בסימון שבילים לבן-כתום-לבן, אך בקטעים שבהם הוא מתמזג עם שביל קיים יש בסימון השביל המקורי נקודה כתומה שמזהה אותו עם שביל עמק המעיינות. בחברה להגנת הטבע יצאו למהלך של סימון כל השבילים האזוריים באופן דומה, אבל הטרק הזה הוא הבכור במשפחה. את השביל ממשיך לתחזק בקביעות צוות של המכינה יחד עם מתנדבים נוספים, והתנועה עליו הולכת וגדלה. לפני קצת למעלה משנה פורסם גם הספר על השביל ואפשר ללמוד ממנו ולהעשיר את הידע.