ג'נט ילן: מעריכה שהפד לא יאלץ בקרוב לחתוך את הריביות

(עדכון) יו"רית הפד פתחה את עדותה בקונגרס ואמרה שקיימים סיכונים הקשורים בין היתר לבריאות הכלכלה הסינית ועלולים להוביל לחולשה ביצוא ■ לדבריה, הפד לא נמצא ב"מצב אוטומטי" בכל הנוגע למדיניות המוניטרית

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

יו"רית הפד ג'נט ילן נשמעה היום (ד') בפתיחת עדותה בקונגרס, פסימית יותר לגבי עתיד הכלכלה האמריקאית, אך שמרה על עמימות ולא סיפקה רמזים כלשהם לגבי המועד הבא של העלאת הריבית, או לגבי האפשרות שהבנק המרכזי האמריקאי דווקא ייסוג מהמדיניות המרסנת.

ילן אמרה כי התנאים בשווקים הפיננסים פחות תומכים בצמיחה ואם המצב הזה יימשך הוא עלול להכביד על הכלכלה. היא ציינה בנוסף כי קיימים סיכונים מהותיים הקשורים לבריאות הכלכלה הסינית. "אם הסיכונים האלה יימשכו, פעילות החוץ והיצוא האמריקאי עלולים להיחלש", לדבריה.

ילן איזנה את הגישה הפסימית וטענה כי הכלכלה האמריקאית צפויה להתגבר על האתגרים, לצמוח בקצב מתון ואף "לעקוף את התחזיות שלנו". "השיפור בשוק העבודה והצמיחה בשכר עשויים לתמוך בצריכה הפרטית". היא העריכה עוד כי המדיניות המוניטרית המרחיבה צפויה לתמוך ולעודד את הצמיחה של הכלכלה הגלובלית בעתיד הקרוב. 

ילן כאמור לא התייחסה לתחזית שסיפק הבנק בדצמבר, לפיה הוא צפוי להעלות את הריביות ב-4 פעימות לפחות ב-2016. היא רק ציינה שהפד אינו נמצא במצב אוטומטי בכל הנוגע למדיניות המוניטרית המרסנת. 

כאשר נשאלה האם היא מעריכה שהפד יבצע "סיבוב פרסה" ויחתוך את הריביות, לאחר שהעלה אותן לראשונה מזה 9 שנים בדצמבר אשתקד, ילן השיבה כי היא לא צופה תרחיש שכזה בזמן הקרוב משום שהסיכונים למיתון נמוכים יחסית. "לא ראינו עדיין ירידה חדה בצמיחה של הכלכלה הגלובלית או של הכלכלה האמריקאית, אך אנו בהחלט מכירים בהתפתחויות הדוביות ועוקבים אחריהן מקרוב".

ומה לגבי הספקולציות לפיהן הפד יפחית בתרחיש קיצון את הריבית לרמה שלילית, בדומה לבנקים המרכזיים בגוש האירו וביפן? ילן השיבה כי היא לא בטוחה שיש לפד את המנדט להוריד את הריביות לרמה שלילית ובכל מקרה ועדת השוק הפתוח לא צפויה להיתקל בקרוב במצב שבו היא תידרש לכך. "חשוב לזכור, שוק העבודה ממשיך להשתפר. אני ממשיכה להעריך שגורמים רבים שמונעים מהאינפלציה לעלות הם זמניים... לא כדאי לקפוץ למסקנות מוקדמות".