אושר בטרומית: 8 ימי חופשה לאבות לאחר לידת ילדיהם

הצעת החוק שיזמה ח"כ תמר זנדברג קובעת כי חופשת האבהות תורכב מ-3 ימי חופשה בתשלום ו-5 ימי מחלה על חשבון המעסיק

חופשת לידה לגבר / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חופשת לידה לגבר / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

גם לאבות הטריים מגיע קצת חופש. חברי הכנסת הביעו אתמול (ד') תמיכה בהצעת החוק למתן 8 ימי חופשה לאבות לאחר לידת ילדיהם, ואישרו אותה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ברוב של 39 לעומת מתנגד אחד.

כעת תעבור ההצעה לדיון בוועדת הבריאות, העבודה והרווחה בראשותו של ח"כ אלי אללוף, שכבר הביע תמיכה בחוק. 

הצעת החוק שיזמה ח"כ תמר זנדברג קובעת כי חופשת האבהות תורכב מ-3 ימי חופשה בתשלום ו-5 ימי מחלה על חשבון המעסיק.

התיקון נועד להתמודד עם מציאות שבה האב תלוי ברצונו הטוב של המעסיק על-מנת להיות לצד משפחתו בימים הראשונים שלאחר הלידה, כאשר פעמים רבות האב מחויב לחזור לעבודתו, והאם נותרת לטפל בתינוק לבדה.

ההצעה הועלתה לראשונה על-ידי אורי אריאל - היום שר החקלאות - בהיותו חבר כנסת באופוזיציה, ובניסוחה הנוכחי חתמו עליה חברי וחברות כנסת מכלל הסיעות. 

דוח משרד התמ"ת בנושא חופשת לידה העלה כי ישראל מפגרת אחרי מדינות ה-OECD בנושא זה. הדוח העלה כי "גם בבחינת החקיקה באשר לחופשת הלידה לגבר, ישראל טרם אימצה את ההנחיות הבינלאומיות הקובעות כי יש לייחד חופשת לידה לגבר, שאינה באה על חשבון חופשת האם.

"נוסף על כך, המדינה איננה פועלת באופן יזום באמצעות קמפיינים, תמריצים ואמצעים מומלצים נוספים, לעידוד אבות ליציאה לחופשת לידה, כמותר בחוק. על אף שדרכן של מרבית המדינות המפותחות אל מימושן המלא של המלצות אלה עוד רחוקה, יש לציין את שבדיה, נורבגיה, דנמרק, צרפת, גרמניה ובריטניה, המאפשרות חופשת לידה בתשלום השמורה לאב.

"למרות הדגש המושם בישראל על הגברת ילודה ושילוב נשים ואימהות במעגל העבודה, בהשוואה להמלצות הארגונים הבינלאומיים ומרבית מדינות ה-OECD, ישראל מפגרת כיום באופן משמעותי - הן בנדיבות חופשות הלידה המוצעות בה והן במאמץ שהיא עושה להבטיח הורות שוויונית יותר באמצעות עידוד חופשות הלידה לגברים".

יוזמת הצעת החוק, ח"כ תמר זנדברג, אמרה לאחר ההצבעה כי "אני שמחה וגאה על אישור ההצעה בקריאה טרומית. זה תיקון אשר נועד להקל על חייהן של משפחות צעירות ולאפשר להן לצאת לדרך של הורות שוויונית ומשותפת. בימים הראשונים שלאחר הלידה מקומם של שני ההורים הוא ליד התינוק, ואין מקום לחייב הורים לעבוד בימים אלה. אני מודה לכל חברי הכנסת והשרים שנרתמו להעברת החוק".

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכנסת, אמר: "מדובר בחוק חברתי חשוב מאוד, המכיר בזכותו של האב להקדיש למשפחתו את מלוא תשומת-הלב בימים הראשונים להולדת בנו/בתו. מדובר בצורך בסיסי שיתרום לאחדות המשפחה הצעירה. הליך החקיקה מתקדם, ונעשה הכול כדי לסיים את ההליך בזמן המהיר ביותר, כדי שאזרחי המדינה יוכלו ליהנות מהחוק בהקדם". 

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף, מסר כי "היום נעשה צעד חשוב נוסף בדרכנו להבטיח סופית שאבות טריים יקבלו גם הם אפשרות מהמעסיק להיות עם ילדיהם שזה עתה נולדו. עלינו לזכור כי לא הכול ניתן לשנות על-ידי חקיקה, ועלינו להמשיך ולפעול לשינוי התפיסות בישראל, שמטילות את האחריות ההורית ראשית כל על האם. עלינו להמשיך ולעודד את מקומות העבודה להכיר בזכותם המשותפת של גברים הורים לקחת חלק שווה בגידול ילדיהם כבר מהרגע הראשון".

שר החקלאות, אורי אריאל, הוסיף: "מדובר בחוק חשוב שיסייע לאלפי זוגות ויחזק את התא המשפחתי במדינת ישראל. גם לאבות מגיע להיות עם התינוקות שרק נולדו, וגם לנשים מגיע שהאב יוכל להיות לצידן באותם רגעים חשובים של הרחבת המשפחה. זהו חוק נכון ומתבקש, שאני שמח שהייתה לי הזכות להיות מיוזמיו, ושח"כ זנדברג מקדמת אותו גם בכנסת הנוכחית". 

שר הקליטה, זאב אלקין, מסר כי "מדובר בחוק נכון וטוב. כאב טרי בעצמי, אני סבור כי יש חשיבות להימצאותו של האב בימיו הראשונים של התינוק - הן לתינוק והן לאב. לכן ראיתי לנכון לתמוך בחוק בוועדת שרים והיום במליאה, ואמשיך לסייע בקידומו עד שייכנס לתוקף".

על הצעת החוק של ח"כ זנדברג חתומים חברי כנסת מכל הסיעות - דוד ביטן, יואב קיש, מירב בן-ארי, שולי מועלם-רפאלי, אורלי לוי אבקסיס, רועי פולקמן, יפעת שאשא-ביטון, נאוה בוקר, שרן השכל, מכלוף מיקי זוהר, נורית קורן, עליזה לביא, יעקב מרגי, אורי מקלב, איתן כבל, איציק שמולי, קארין אלהרר, עאידה תומא סלימאן ודב חנין.

הצעת החוק אושרה בעבר בקריאה טרומית בכנסת ה-19, אך עקב הקדמת הבחירות היא לא זכתה להתקדם ולהיכנס לספר החוקים.