דמי הבראה: התשלום שמנפח את התלוש של יולי

בתי ההבראה של פעם נעלמו מזמן, אבל התשלום שמעסיקים נהגו לשלם לעובדיהם על חופשה ממשיך להתקיים • מי זכאי לדמי הבראה? כמה מקבלים? ומתי?

בית הבראה מבטחים / צילום: פאול אורלייב
בית הבראה מבטחים / צילום: פאול אורלייב

היה היו פעם בישראל בתי הבראה - אתרי נופש שאליהם נשלחו עובדים בחופשה מטעם מקום העבודה כדי ליהנות ולמלא מצברים.

בתי ההבראה האלה כבר מזמן נעלמו מהנוף ואיתם גם סבסוד החופשה על ידי מקום העבודה, אבל שווה הערך הכספי שלהם נשאר גם נשאר. קוראים לו דמי הבראה, ואפשר לראות אותו בתלוש השכר פעם בשנה, על פי רוב בחודש יולי.

דמי הבראה משולמים לעובדים שמועסקים במשך יותר משנה. הם נחשבים לחלק מהשכר והעובדים שמקבלים אותם משלמים עליהם את כל המסים החלים על הכנסת עבודה - מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. עם זאת, דמי הבראה אינם נחשבים לחלק מהשכר לצורך הפרשות פנסיוניות.

למחשבון דמי הבראה

למי מגיעים דמי הבראה - ומתי?

דמי ההבראה אמורים להיות משולמים בין יוני לספטמבר בכל שנה, אבל הבחירה מתי לשלם נמצאת בידי המעסיקים. כאמור, רוב המעסיקים בוחרים לשלם ביולי. הכסף מועבר בדרך כלל במלואו בתשלום אחד, אבל יש אפשרות לפרוס את התשלום לאורך כל השנה. מעסיקים רבים משלמים את דמי ההבראה בשני תשלומים. כדי לפרוס את תשלום דמי ההבראה לתשלומים המעסיק זקוק להסכמת העובד, והסיכום ביניהם צריך להיות מפורט בחוזה ההעסקה בסעיף מיוחד.

איך מחשבים דמי הבראה?

הסכום לתשלום דמי ההבראה מבוסס על הנוסחה הבאה: סכום לתשלום על יום הבראה אחד כפול מספר הימים המגיעים לאותו עובד באותה שנה. מספר הימים עולה, ככל שגדל הוותק של העובד במקום העבודה. מספר הימים כולל גם ימים שלא הייתם בעבודה אך נחשבתם עובדים של הארגון, למשל ימי חופשה, ימי מחלה, חופשת לידה ועוד.

גם עובדים במשרה חלקית זכאים לדמי הבראה על פי הוותק שלהם, בתעריף נמוך יותר ליום. כדי לחשב את סכום דמי ההבראה לעובד במשרה חלקית יש להכפיל את סכום דמי ההבראה עבור משרה מלאה באחוז המשרה של העובד.

הסכום שמגיע לעובד עבור כל יום הבראה שונה בין המגזר הפרטי לציבורי ובין התחומים השונים. אם אתם עובדים, למשל, במשרד פרסום, בחברה קבלנית או במשרד עורכי דין, הסכום שתקבלו עבור כל יום הבראה הוא 378 שקל, אבל אם אתם עובדי מדינה או רשויות מקומיות, אתם זכאים ל-471 שקל לכל יום הבראה.

מספר הימים והסכום תמורת כל יום נקבע בהסכם קיבוצי והוא מינימלי, כלומר אי אפשר לשלם לכם פחות מהנקבע בהסכם, אבל אפשר בהחלט לשלם לכם יותר. אפשר וכדאי לנהל משא ומתן עם המעסיק גם בנושא דמי ההבראה.

מספר ימי ההבראה המגיע לעובד

גם כאן הנתונים שונים במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי. זה מספר ימי ההבראה שלהם זכאי עובד במשרה מלאה לפי שנות ותק:

א. עבור שנת העבודה הראשונה - 5 ימי הבראה

ב. עבור שנת העבודה השנייה והשלישית - 6 ימי הבראה

ג. עבור שנת העבודה הרביעית עד העשירית - 7 ימים

ד. עבור שנת העבודה ה-11 עד ה-15 - 8 ימים

ה. עבור שנת העבודה ה-16 עד ה-19 - 9 ימים

ו. עבור שנת העבודה ה-20 ואילך - 10 ימים

במגזר הציבורי, לעומת זאת, מכסת הימים מופיעה בהסכמים הקיבוציים השונים. כך למשל עובדי הוראה בשנתם הרביעית זכאים לתשעה ימי הבראה ולא שבעה כמו במגזר הפרטי.

בשנה הראשונה עובדים זכאים לחמישה ימי הבראה, אך רק אם השלימו שנת עבודה מלאה במועד תשלום דמי ההבראה. למשל אם התחלתם לעבוד בספטמבר 2022, לא תהיו זכאים לדמי הבראה ביולי 2023. אבל אם תמשיכו לעבוד אצל אותו מעסיק, דמי ההבראה ייצברו לכם וביולי 2024 תקבלו דמי הבראה עבור כל תקופת העבודה.

למדריכים נוספים באתר הון:

ימי חופשה - כל מה שצריך לדעת

עובדים בכמה מקומות במקביל? כך תעשו זאת נכון 

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.