"פגעתי ברזי ברקאי על לא עוול בכפי, כי 'גלובס' דפק אותי"

אבי ברזילי, מנהל מחלקת החדשות של גל"צ, על הדרמה בתחנה עקב חשיפת "גלובס" על קיצור תוכניתו של רזי ברקאי: "טעיתי ואעשה הכול כדי לפייס ולהחזיר אותו. תוכנית של שעה תהיה רלוונטית יותר" ■ "אני מכחיש שאני שמאלן"

"פגעתי ברזי ברקאי על לא עוול בכפי, כי אתה דפקת אותי", אומר אבי ברזילי, מנהל מחלקת החדשות הטרי של גלי צה"ל. ביממה האחרונה, מאז הפרסום ב"גלובס" לפיו העיתונאי אראל סג"ל מצטרף לגלי צה"ל וצפוי להגיש תוכנית שתשודר במקום אחת משתי שעות השידור שמוביל היום רזי ברקאי בתוכניתו "מה בוער", מנסה ברזילי לכבות את השריפה.

ברקאי, מעמודי התווך של גלי צה"ל ב-15 השנה האחרונות, למד על המהלך מקריאה עליו בתקשורת. הוא בדיוק יצא מניתוח קטרקט בעינו השמאלית, הפעיל את המכשיר הסלולרי שהיה כבוי בזמן ההליך הרפואי, וההודעות זרמו.

אחרי שקרא את הידיעות, הוא גם ראה כיצד מתקבלת בקבוצת הוואטסאפ הפנימית של התחנה ההודעה על הגעתו של סג"ל - עוד לפני שמישהו מהממונים עליו התקשר לשוחח איתו. לא מפקד התחנה ירון דקל וגם לא ברזילי עצמו.

ברקאי נפגע עמוקות והודיע לברזילי כי הוא שוקל את המשך דרכו בתחנה. ל"גלובס" אמר אמש (ד'): "אני שוקל את צעדיי, עוד לא החלטתי מה לעשות", והוסיף: "האופן שבו התנהלו הדברים השבוע הזכיר לי, לצערי, נשכחות מרשות השידור".

"אני מבין את הפגיעה, אבל אני מקווה שהוא יתרצה, ואני אעשה כל מאמץ להחזיר אותו", אומר היום (ה') ברזילי, הידוע בתעשיית התקשורת כ"ברזי", כינוי שבו הוא משתמש גם כשהוא מדבר על עצמו. בראיון ל"גלובס" הוא מתאר לראשונה מה הוביל למשבר שהתרחש פחות משבועיים אחרי שנכנס לתפקידו.

לדבריו, המשא-ומתן עם סג"ל, עיתונאי רב-פעלים שאת עבודתו אפשר למצוא היום בערוץ 20, ב"מקור ראשון", בטלוויזיה החינוכית וברדיו גלי ישראל, נמשך במשך חודשים והבשיל רק ביום שני האחרון.

"ירון דקל (מפקד גלי צה"ל) ואני נפגשנו עם סג"ל, ולמחרת, יום שלישי, סגרתי עם הסוכן שלו את השכר שלו. ואז קרו שני דברים - ברקאי הלך לניתוח, והבאתי במקומו את אודי סגל להגיש; וההדלפה אליך שהייתה ביום רביעי לפני הצהריים. זה תפס אותי בהפתעה".

- אז התכנסתם להתייעצות.

"חשבנו מה לעשות, עשינו התייעצות בתחנה, ואמרתי: 'בכל מקרה לא משקרים לעיתונאים'. ואז החלטנו לאשר את זה".

- ומה בעניין זה שהדבר נחת על רזי ברקאי בהפתעה?

"הייתה לי שיחה ארוכה עם רזי יום לפני שנכנסתי לתפקיד, ב-1 בפברואר. אמרתי לו שהוא נכס צאן ברזל לתחנה, ושהתוכנית שלו צריכה להתקצר לשעה ולעסוק בתחומים שבהם הוא עוסק. קראתי לזה 'המשרד לענייני מודיעין' - חוץ, ביטחון, מדיניות. בזה אין עליו".

- במה הוא לא צריך להתעסק לדעתך?

"זה לא שהוא לא צריך להתעסק. הוא צריך לעשות תוכנית מהודקת של שעה. פוליטיקה, מדיניות, דיפלומטיה, יחסי ישראלים-ערבים. כל הפריים מורכב מתוכניות של שעה".

- איך הוא הגיב?

"הוא אמר שהוא ישקול את זה. זה היה אחרי שדיברנו גם על האפשרות של הגשה זוגית. אני לא בטוח שלשלב שני מגישים ותיקים זה טוב. הרי אם אתה רוצה לשים שני כרישים, כל אחד בא עם האגו והסגנון שלו".

- היה דיבור שגאולה אבן תגיש לצדו.

"אני לא יודע אם היו בדיקות מעשיות לפני בואי, אבל שמה של גאולה אבן כטאלנטית מעולה בוגרת התחנה תמיד עולה. לא מן הנמנע שבדקו אותה גם להגיש את הבוקר".

"סג"ל לא ידע"

לאחר פרסום הידיעה ב"גלובס", ברזילי פרש למשרדו והחל לכתוב לברקאי מייל אישי ארוך. "מעשה שטן קרה", הוא כתב לו, "הידיעה דלפה לאברבך מ'גלובס', ואי-אפשר היה לשקר. אני מתנצל על הדרך, אך מקווה שנשמור על המהות. כפי שאמרתי לך בפגישה, אתה אבן-מסד בתקשורת הישראלית בכלל ובגלי צה"ל בפרט, ואני רוצה להיות בשירותך להארכת הקריירה שלך כאן עד 120. כולי תקווה שאינך חושד בכנות כוונותיי האישיות והמקצועיות לגביך ולגבי תפיסת תפקידי, ולא תשפוט אותי בגלל צירוף מקרים שפגע בנוהל המסודר של ביצוע השינויים ובדברורם, ועל כך אני מתנצל. בהערכה ברזי'".

שיחת הטלפון שהתקיימה לבסוף בין השניים הגיעה עוד לפני שהמייל נשלח, וברזילי מצא את עצמו מקריא את תוכנו לברקאי ההמום. "הוא מאוד כאוב. הוא פגוע. אני לא רוצה להגיד שאין לי יד במעל, אבל בוא נגיד שזה מעשה שטן. השטן זה אתה, אבל זה יכול לקרות", אומר ברזילי.

- אתה מאשים אותי, וזה בסדר, אבל מדוע לא התקשרת לרזי ברגע שהחלטת לסגור עם סג"ל או רגע אחרי?

"ביום רביעי בבוקר עוד ביקשתי מסג"ל לשלוח לי קורות-חיים לטובת ההודעה לעיתונות".

- אתה סגרת את סג"ל - או ירון דקל?

"זה ירון. כל הזמן ירון מעודכן ויודע".

- אז למה חיכו שאתה תבוא ותעשה את זה? אנחנו הרי יודעים על מגעים מול אראל סג"ל כבר למעלה מחודשיים.

"לסג"ל עצמו זו לא הייתה החלטה קלה. ומעבר לזה... לא יודע. הזמן הוא זמן, וכך זה קרה. גם סג"ל לא ידע שהוא אמור להיות במקום רזי, הוא ידע שזו רצועה בפריים".

- אז למה המהלך הזה נרשם על שמך, קצת יותר משבוע אחרי כניסתך לתפקיד?

"אני זה שעשה את הפגישות איתו. הגעתי וחשבתי מה צריך לשנות. באתי לעשות שינוי. השינויים שלי יכולים להיות בסדר, כי אני איש תקשורת, עורך ויזם מנוסה. בשכונה קוראים לי 'פורסט גאמפ', אני כל יום הולך לאט 10 ק"מ עם אוזניות ומזפזפ בין תחנות רדיו, ובערב אותו הדבר עם הטלוויזיה. הרדיו צריך להיות היום יותר מגובש כדי לעמוד בתנאי התחרות. זה התפקיד שלי, ואני רוצה שלרזי יהיו מרבית המאזינים, ושהתוכנית תהיה מעולה, זו האידיאולוגיה המקצועית שלי". 

"לא באתי לבעוט"

הפגיעה של ברקאי לא מגיעה רק מהאופן שבו נודע לו המהלך. בשבוע האחרון הוא היה נתון למתקפה חריפה, לאחר שבמהלך ראיון שקיים עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, השווה בשידור בין רגשות המשפחות השכולות שגופות בניהן מוחזקות על-ידי החמאס, לבין רגשותיהן של משפחות המחבלים ש"נוטרלו" וישראל לא משיבה את גופותיהם. ברקאי הרגיש כי הוא לא זוכה לגיבוי שמגיע לו מכיוון התחנה.

- אי-אפשר להתעלם מהעיתוי שבו הוחלט על הדברים.

"אתה צודק, זה בעייתי".

- יש יסוד לטענה שחשבתם שצריך לאזן מימין את רזי ברקאי?

"זה ממש לא השיקול. רזי ברקאי הוא הישראלי היפה. לדעתי, דעותיו הן מרכזיות ונעות בין העבודה לליכוד, ולא בקצוות. כשהוא מדבר עם האנשים שנמצאים בזירה - הכבוד שהם נותנים לו הוא כבוד לגלי צה"ל, כבוד לעיתונות עצמאית, נקייה, עוצמתית, שיש לה פרספקטיבה. אני מקשיב לו עד היום, ואני עדיין אומר שתוכנית של שעה תהיה הדוקה ורלוונטית יותר".

- היום היא פחות רלוונטית?

"תוכנית של שעתיים ברדיו היא תוכנית עם הרבה יותר אוויר. באווירה תחרותית מול הרדיו האזורי זה לא מתאים, הוא צריך לתת בראש בתחומים הכי חזקים שלו".

- לעובדה שאראל סג"ל ימני יש קשר להבאתו לתחנה?

"זה בוודאי לא מזיק. הוא איש רדיו מעולה. האיש הזה, שלא שכל דעותיו הן דעותיי, הוא טיפוס - וגם רזי הוא טיפוס - וזה מה שעושה תוכנית רדיו טובה, שיש שם טיפוס. למרות מה שאומרים עליי, מעולם לא פסלתי איש בשל דעותיו. אני יכול לפסול אנשים בשל יכולותיהם, ועל כך תסיק מה שתרצה".

ברזילי רומז לאווירה שסבבה את כניסתו שלו לתפקיד. הוא היה אמור להיכנס לתפקידו בגלי צה"ל בחודש אוגוסט 2015, אבל מחאות ערות מצד אנשי ימין הביאו לעיכוב במינוי. הטענה נגדו הייתה כי הלך-הרוח השמאלני שלו משפיע על תפיסת עולמו המקצועית. "תיוג של אנשים נקלט", הוא אומר, "השעה עכשיו אפשרה לקלוט אותי, אין לי מושג למה".

מי שסייע לתיוג היה חבר הכנסת לשעבר ינון מגל, שבתקופת ההתנתקות שימש ככתב בשטחים תחת העורך ברזילי. לדבריו כינה אותו עורכו "משת"פ של המתנחלים" ודחק אותו במעמקי הליין-אפ. ברזילי דחה אז את הדברים, והיום הוא לא רוצה להתייחס לזה, אלא רוצה להתרכז בהתרפסות בפני רזי ברקאי.

"אני 40 שנה עיתונאי, ועברתי הרבה מקומות, ולצערי פיטרתי אנשים, וגם פוטרתי בעצמי. הנה, מערוץ הספורט פוטרתי אחרי 8 שנים וחצי".

- הסיפור עם ינון מגל היה מקצועי גרידא?

"לא רק מקצועי גרידא, אלא מקצועי ב-15 עצרת. אני לא רוצה להיכנס לזה, כי אני לא רוצה לפגוע בינון, אני מצר על מה שקרה לו, אני לא מאמין בצדק פואטי. הוא עשה את מה שעשה כי הוא פוליטיקאי, אני עשיתי את מה שעשיתי כי הייתי עורך חדשות ראשי".

- השאלה היא האם תפיסת העולם השמאלנית שלך השפיעה על עבודתך.

"אני מכחיש שאני שמאלן. מעולם לא השתתפתי באף הפגנה, אפילו לא בעד העלאת יהודי אתיופיה. אין שום מאמר שלי שבו הבעתי את דעותיי, ותבדוק את הרקורד שלי מול אנשים שטיפלתי בהם, אני תמיד מעביר את זה בנפה של הקריטריונים של מה ראוי לשידור ומה אני מקבל מזה. זה חל גם לגבי העניינים האחרונים.

"אני לא מכחיש את זה שסג"ל ימני, טוב שרדיו הוא פלורליסטי. אני ממש חושב שלא רק שאני לא חשבונאי, אני מאוד קפדן במי אני רוצה לעבוד מולו ובמי אני בוחר".

- ואולי הנה בא אבי ברזילי, שתויג כשמאלני באופן אוטומטי, ועכשיו הוא עושה הכול כדי להראות שהוא לא כזה.

"אני דוחה את זה מכל וכל. אני אלחם עד טיפת דמי האחרונה כדי להשאיר את רזי, אבל כדי שהתוכנית תהיה של שעה ותהיה פצצה. אין שום קשר בין זה לבין הבאת סג"ל. לא באתי לחסל חשבונות ולא לבעוט באדם שאני מעריך מאוד".

- הטענה שלא יורדת מסדר היום היא שגלי צה"ל צריכה אנשים ימנים, וזה מה שאתם כביכול עושים עכשיו - קורצים ימינה על-ידי גיוס ימנים. לא רק סג"ל, גם יועז הנדל, הצירוף של יעקב ברדוגו לירון וילנסקי בשעה חמש.

"את השאלה הזאת אתה צריך להפנות לירון דקל. גלי צה"ל צריכה להיות הזירה הכי פלורליסטית. אני עבדתי כמעט בכל כלי תקשורת בארץ ב-40 שנה במקצוע, וגלי צה"ל ורשות השידור הם כלי התקשורת הכי חופשיים שעבדתי בהם".

- מה חשבת על האמירה של רזי על ההורים השכולים?

"הרגשתי מראש שהדברים הוצאו מהקשרם. הוא שאל האם החזרת הגופות תוריד את רמת הלהבות בסכינאות. ההשוואה לא הייתה בין גופות לגופות, במקרה המקסימלי זו הגזמה בניסוח שאלת המשך. לא כצעקתה. מכיוון שהכול פוליטי, ואנחנו מחפשים כל הזמן להכניס אנשים לתבניות, שפטו אותו מדי לחומרה. אני מכבד את שמחה גולדין על הכעס שלו כאב שכול. אבל להגיד על רזי שהוא אנטי-ציוני? תשמע, רזי בשבילי הוא חבר, הוא מהמחנה שלי, המחנה של העיתונות הטובה". 

 

- זו אמירה שלא הייתה צריכה להיאמר?

"יש מקום לדיון על החזרת גופות המחבלים. אבל כשזה נגמר בהשוואה בין דם לדם... אני לא שופט אותו לחומרה, זה יכול לקרות. גם אם נאמרו דברים, וגם אם עיתונאי חטא, העליהום היה מטורף, וצריך להמשיך הלאה. הנה, גם רזי נעלב ונפגע מההתנהגות שלי. אני מקבל בהכנעה את כל מה שנשפך עליי היום בכל המדורים. טעיתי. אני עשיתי ואעשה הכול כדי לפייס ולהחזיר אותו".

- אתה לא מרגיש שיש שיח רחב פוליטי רחב מדי סביב תחנה שהיא בסופו של יום תחנה של הצבא. זה לא בעייתי?

"אני כופר באמירה שרק לצפון קוריאה יש רדיו צבאי. אנחנו דמוקרטיה בועטת. אם בן-גוריון מקים את המדינה פעם שנייה, גלי צה"ל לא הייתה קמה. אבל משקמה, זו התחנה שהעם הכי אוהב, ויש בה איזונים".

"חידשתי ימי כקדם"

זה הסיבוב השני של ברזילי, 61, בגלי צה"ל. כשהיה בן 23 כבר היה מנהל ועורך בתחנה. בהמשך עבר כמעט בכל תחנה בתקשורת, ונוסף לתפקידי עריכה ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ", היה מנכ"ל חדשות 10 (עד שפוטר סביב עימות עם מגישי המהדורה המרכזית, שבמסגרתו ביקש לקצץ בשכרם), עורך "אולפן שישי" בחדשות 2 ועורך "עובדה". בתפקידו האחרון שימש כעורך "יציע העיתונות" בערוץ הספורט.

- למה פיטרו אותך?

"הייתי יקר עבורם. יש לי את הסטנדרטים המינימליים, וביקשו לשלם לי הרבה פחות ממה שהייתי רגיל. מאוד אהבתי לעבוד שם, אבל קורה. אז הרמתי טלפון לירון דקל, כי ראיתי בזה סוג של סגירת מעגל. אם יהיה לי מזל ואצליח עם רזי, אולי אגיע לגיל 67 פה. זה נחמד. אני נורא נהנה פה".

ברזילי נחשב לעורך קשוח ולאדם לא פשוט לבריות. יש מי שאומר שהוא נרגע במהלך השנים, אבל הוא הראשון להכחיש. "אני עדיין מאוד אנרגטי. חבר טוב בתעשייה אמר לי: 'למה שלא תחכה 3 חודשים עד שתעשה שינויים?', אבל אני לא יכול לחכות 3 חודשים. כשאני רואה משהו שיש ביכולתי לעשות, אני עושה את זה בדם לבי.

"רוב האנשים שעובדים איתי חושבים שאני יודע לעבוד ומאמינים בכנות כוונותיי. אני אוהב אנשים, מקדם אותם, והצעתי לרזי לקחת את הניסיון שלי כמי שבא מבחוץ ושמע את התוכנית ורוצה שהיא תהיה מעולה".

- למה בעצם באת לגלי צה"ל כדי לעבוד עם ילדים בשכר של אזרח עובד צה"ל? הרי ניהלת את המערכות הכי נחשבות בארץ, הרווחת הרבה כסף.

"עשיתי כסף, ואני היום עצמאי כלכלית. בימים אלה הייתי במהלך של לארגן את הקרנות שצברתי, כי הייתי כל השנים שכיר, ואני ממש בלתי תלוי. אני המדינה הפרטית של ברזי ומשפחתו. גידלתי בן רופא ובן אחר בוגר INSEAD, ואת הכול עשיתי לבד בלי לגנוב מאף אחד, ובעודי בן 61, מתכנן את הטיול הגדול הבא, חזרתי לירון עם הצעתו אליי בעבר לנהל את החדשות בגלי צה"ל. כשהייתי שתול על פלגי מים בערוץ הספורט, זה היה לא אקטואלי. כשהייתה אפשרות שאחדש את ימי כקדם, הלכתי על זה". 

אבי ברזילי

תפקיד: מנהל מחלקת החדשות של גלי צה"ל

אישי: בן 61, נשוי ואב לשלושה, תושב תל-אביב

מקצועי: היה מנהל מחלקת האקטואליה של גלי צה"ל, עורך "עובדה" ו"אולפן שישי" בערוץ 2, מנכ"ל חדשות 10, עורך "חדשות הספורט" ו"יציע העיתונות" בערוץ הספורט, המנהל המקצועי של ספורט5 קולג'

עוד משהו: פוטר מחדשות 10 לאחר שפרטי שיחה פרטית שלו הודלפו לתקשורת