בצל מאבק עם האוצר: אילן שמיר נבחר למנכ"ל הפול הבא

שמיר ימונה לתפקיד בתחילת חודש מארס, במקומו של יעקב אלחדיף המכהן כמנכ"ל הפול מאז 2002 ■  יו"ר הפול הוא אמיל וינשל, ובעלי המניות של הפול הן חברות הביטוח שפעילות בתחום ביטוחי הרכב חובה 

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

בצל הרפורמה שמתכנן משרד האוצר לתחום ביטוחי הרכב חובה באמצעות שימוש ב"פול", והבג"צ שהגישו חברות הביטוח כנגד המהלך האמור של האוצר, בסוף השבוע שעבר נבחר המנכ"ל הבא של הפול - הביטוח השיורי המשותף לכל חברות הביטוח בישראל בביטוח רכב חובה: אילן שמיר, בכיר בתחום הביטוח הכללי בקבוצת הביטוח מגדל. שמיר ימונה לתפקיד בתחילת חודש מארס, במקומו של יעקב אלחדיף, המכהן כמנכ"ל הפול מאז 2002.

יו"ר הפול הוא אמיל וינשל, ובעלי המניות של הפול הן חברות הביטוח שפעילות בתחום ביטוחי הרכב חובה, על פי חלקן בשוק. מינויו של שמיר נעשה בעיצומו של מאבק בין חברות הביטוח והפול לבין הפיקוח על הביטוח. בנובמבר האחרון הפתיע האוצר, בראשות השר משה כחלון, כשפרסם כי ישנה את הכללים בעולם ביטוחי החובה לרכב, כשיפעלו להוזלת תעריפי ביטוח החובה בפול לכלי רכב פרטיים, כך שלמעשה יהיו חלופה תחרותית לחברות הביטוח המסחריות.

צעד זה התקבל בכעס בענף הביטוח. בתחילת החודש הגישו איגוד חברות הביטוח והפול עתירה לבג"ץ נגד המפקחת על הביטוח ביחס לרפורמה שהיא מובילה בתחום ביטוחי החובה לרכב בטענה שמדובר במהלך לא חוקי ולא מקצועי. בין היתר "המהלך הנמהר של הפיקוח מבקש להפוך את הפול לשחקן בשוק ביטוח רכב החובה המתחרה בחברות הביטוח. מהלך כזה מנוגד לדין ויוצר מצב אבסורדי שלפיו כל חברת ביטוח מתחרה למעשה עם עצמה".

ה"פול" הוא תאגיד בבעלות משותפת של חברות הביטוח, שאת תעריפיו קובע הפיקוח על הביטוח. כיום מחירי הביטוח בפול הם הגבוהים ביותר בשוק עבור ביטוח החובה לרכב פרטי, והם גבוהים בעשרות רבות של אחוזים ביחס למחירים שגובות חברות הביטוח המסחריות. לפיכך כיום הפול אינו שחקן בשוק, אלא אם כן מדובר בלקוחות שחברות הביטוח אינן מעוניינות לבטח.

בהתחשב בטיבו של הפול, שהפסדיו ממומנים על ידי חברות הביטוח הרגילות, אם האוצר טועה בדרגות החופש שהוא נותן לתאגיד הזה כדי להיטיב עם כמה קבוצות אוכלוסייה, מי שיממן את המהלך הנוכחי הוא כלל ציבור המבוטחים בחברות הביטוח.