הבורסה מעדכנת מדדים – איך זה ישפיע על תעודות הסל ?

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

הבורסה נערכת לרפורמה במדדים - שינוי משמעותי במדדי המניות המובילים, ולכך תהיה השלכה גדולה על תעודות הסל. לקראת סוף שנת 2016 צפויה הבורסה להרחיב את המניות שייכנסו למדדים. הבורסה תוסיף שלושה מדדים חדשים, העיקרי שבהם - מדד בלו-צ'יפ ישראלי. כמו כן, יהפכו מדד ת"א- 25  למדד ת"א 35, מדד ת"א- 75  לת"א 90, ומדד ת"א-100  הפוך למדד ת"א 125.

הבורסה ציינה שבקריטריונים להכללה במדד תינתן חשיבות גדולה לזיקה לישראל , ובמדד החדש - הבלו-צ'יפ 15, יהיה מדובר בחברות ישראליות בלבד (חברות שהתאגדו בישראל, ולא רק עם זיקה לישראל).

למדריך תעודות סל

המהפכה הזו צפויה להיות בעלת השפעה גדולה על המניות הנסחרות בבורסה, על הסחירות במניות, על שיטת המעקב אחרי המדדים, ועל המכשירים עוקבי המדדים - תעודות הסל והקרנות המחקות.

תעודות הסל יצטרכו להתאים את עצמם להרכבים החדשים של המדד והמשמעות היא ביקושים והיצעים גדולים מאוד למניות בבורסה במקביל להשקת המדדים החדשים.

מדד ת"א 35 יהפוך למדד הדגל של הבורסה

מדד ת"א 25, ייעלם עם הרפורמה, ויוחלף במדד ת"א־35 שיהיה מדד הדגל של הבורסה. עם העדכון הראשון לא יהיה שינוי במשקולת המקסימלית של כל מניה במדד, אך בהמשך - בכל חודש, המשקולת המקסימלית של כל מניה במדד ת"א 35 תקטן בהדרגה עד שתגיע ל-7%.

מדד ת"א 90 החדש שיחליף את ת"א 75 יורכב ממניות מאגר רימון (רשימת המניות למדדי נגזרים)  אשר לא נכללות במדד ת"א 35. המשקל המקסימלי למניה במדד ת"א־90 יהיה עד 2% ומיד עם העדכון הראשון.

מדד ת"א 125 יכיל את המניות בשני המדדים - ת"א 35 ות"א 90 כאשר עם יישום הרפורמה המשקולת המקסימלית במדד תהיה 10% ותרד בהדרגה ל-4%.

לאורך כל הדרך, מהעדכון העיקרי (יישום הרפורמה) ועד להתאמת שיעור המניות במדדים, תעודות הסל יצטרכו לערוך התאמות משמעותיות באחזקות שלהן. פעם בחודש יעשה עדכון של הפרמטרים שלפיהם נקבע משקל המניה במדד - כמות המניות הרשומה, אחזקות הציבור, והתאמת פקטור משקל מקסימלי. ומכאן, שתעודות הסל כל חודש יצטרכו לערוך התאמות משמעותיות בנכסים שלהם.

איך צריכים להיערך המחזיקים בתעודות הסל ?

האם יש משמעות למהלך הרפורמה במדדים על מחזיקי תעודות הסל, הם הרי מחזיקים בתעודות על מדדים שלא יהיו קיימים. ובכן, בהנחה שאתם רוצים עדיין להחזיק בתעודה על מדד המניות המסוים, הרי שעקרונית זה המכשיר המתאים לכם, כלומר - אם אתם מחזיקים בתעודה על מדד ת"א 25, הרי שהיא פשוט תוחלף לתעודה על מדד ת"א 35, עדיין אתם מחזיקים בתעודה על המדד המוביל בבורסה; אם אתם מחזיקים בתעודה על מדד על מניות ת"א 75, אז הוא יוחלף למדד ת"א 90, ואתם עדיין מחזיקים בתעודה על מדד מוביל (אבל לא המובילות ביותר - ה-35).

בהנחה שאתם עדיין מעוניינים להחזיק במדדים כאלו, אין לכם צורך לעשות שינויים, מי שיעשה את השינויים הוא מנהל תעודת הסל שכאמור ירחיב את מס' המניות שהוא מנהל במסגרת הנכסים וישנה את שיעורי האחזקה של כל הניירות.

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר מהון להון מדריכים פיננסים . המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.