הסיפור סביב מתחם הדירות הגדול להשכרה שייבנה בת"א

המכרז המדובר שנסגר לאחרונה בת"א, במסגרתו תיבנה שכונה חדשה בעיר שתכלול מגדלי דירות המיועדים להשכרה, חלקן במחיר מופחת, טומן בחובו שני דברים חשובים שרק מעטים שמו לב אליהם ■ צפו בווידאו

מתחם הגדנ"ע / צילום: תמר מצפי
מתחם הגדנ"ע / צילום: תמר מצפי

אחד המכרזים הבולטים לדיור להשכרה נסגר לאחרונה. כן, מכרז לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך, עוד יש דבר כזה. ב-2013 הצהיר שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, כי הוא מתכוון להוציא לפועל תוכנית לבניית 150 אלף דירות להשכרה ברחבי הארץ. מאז היו בחירות, שר האוצר התחלף, והרבה דברים השתנו, אבל מכרזי השכירות של המדינה המשיכו להתקדם.

אמנם 150 אלף דירות להשכרה לא נראה כאן בקרוב, אבל 4 מכרזים כבר פורסמו ונסגרו. מכרזים ברמת-השרון, בהרצליה ובחיפה, שכבר מתקדמים; ומכרז במתחם הגדנ"ע בדרום תל-אביב, בו זכתה קבוצת אשטרום ממש עכשיו.

התוצאה של המכרז תהיה בניית למעלה מ-300 דירות להשכרה, חלק מהן בשכר דירה מפוקח. אין ספק כי מדובר בבשורה כאשר המדינה מקדמת דיור להשכרה, בטח מפוקח. אבל ההיקפים, טוב נו, מדובר עדיים בהתחלה, ואנחנו בטח רחוקים מההצהרות על 150 אלף דירות.

אבל המכרז בתל-אביב לדיור להשכרה מסמן עוד שני דברים חשובים. הראשון הוא שחלק ניכר ממי שהשתתף בו הן חברות גדולות שכבר זכו בעבר במכרזים לבנייה להשכרה. זה מראה שהשוק והחברות מאמינות שמדובר בתוכנית עם פוטנציאל.

הדבר השני שהמכרז האחרון מסמן, והוא לא פחות חשוב אלא אפילו יותר חשוב, הוא שינוי בסדרי העדיפות של המדינה לגבי דיור ציבורי.

אמנם המכרז מתייחס לדיור להשכרה, אבל הכסף שתעביר אשטרום למדינה בעבור הקרקע, סכום לא מבוטל של למעלה מ-120 מיליון שקל, לא ייכנס לקופת המדינה ויעבור למיליון דברים אחרים, אלא יעבור כולו למטרה אחת, והיא רכישת דירות לדיור ציבורי.

רק כדי להבין - בסכום כזה יכולה המדינה לקנות למעלה מ-100 דירות לזכאי הדיור הציבורי שמחכים כבר שנים ארוכות לדירות אחרי שהמדינה הזניחה אותם.

העובדה שמישהו שם למעלה החליט שזו המטרה של הכסף מעידה על שינוי סדרי עדיפויות מבורך, ונקווה שזה רק סממן ראשון להצהרות של שר האוצר משה כחלון שהמדינה החליטה להפסיק לספסר בקרקע ולהחזיר את מה שמוכנים הקבלנים לשלם לציבור.

עכשיו רק צריכים לראות שלא מדובר במקרה חד-פעמי אלא במגמה שתקדש את הזכאים על פני בעלי הממון.