"נגע רק בקצה": 18 שנה לחוק למניעת הטרדות מיניות

מצד אחד, יותר ויותר נשים מתלוננות נגד גברים שפוגעים בהן מינית, וגם הציבור הרחב מוקיע את המטרידים, ללא קשר לבתי המשפט ■ מצד שני, גברים ממשיכים להתנהג בבהמיות כלפי נשים, שלעיתים נאלצות להתמודד עם לינץ' ציבורי בעצמן

הפגנה בעבר, נגד הסדר טיעון עם קצב. אירוע מכונן בציבוריות הישראלית / צילום: תמר מצפי
הפגנה בעבר, נגד הסדר טיעון עם קצב. אירוע מכונן בציבוריות הישראלית / צילום: תמר מצפי

נכון לעכשיו ישנה מעין שורה תחתונה לפרשת ההטרדות המיניות שבהן מואשם משה איבגי: לאחר שכ-10 נשים סיפרו על כך שהוא הטריד אותן, הודיע השחקן ביום חמישי שעבר כי לעת עתה הוא "לוקח פסק-זמן מהמשחק". איבגי הצהיר כי הוא מעולם לא ניסה לפגוע באיש - גבר או אישה - וסיפר כי משפחתו עוברת ימים קשים. ל"מקורביו" אמר שהוא "עובר גיהינום. אני בוכה מבפנים, אך אף אחד לא יראה אותי נשבר". לקיחת אחריות או התנצלות לא היו בהודעה.

פרשת איבגי היא רק האחרונה בגל של הטרדות מיניות, או טענות על הטרדות מיניות, שקטעו קריירות מצליחות של פוליטיקאים, שוטרים בכירים ואנשי צבא. מהמג"ד המודח לירן חג'בי וחבר הכנסת לשעבר ינון מגל, עבור בשרים לשעבר מאיר שטרית וסילבן שלום (ששניהם מכחישים), ועד רשימה ארוכה מדי של ניצבים במשטרה, נחשפות בשנים האחרונות עוד ועוד עדויות להתנהגות מכוערת, אלימה ובעיקר סדרתית, של גברים בעמדות כוח.

 

הדרך לפרשות הנוכחיות רוצפה בגוויותיהן של קריירות של מי שהורשעו בהטרדה וגם של כאלה שהטענות נגדם מעולם לא הגיעו לבית המשפט: יצחק מרדכי, נתן אשל, עמנואל רוזן וכמובן הנשיא לשעבר, האנס משה קצב.

שורת הפרשיות הארוכה מעלה לסדר היום את שאלת האפקטיביות של החוק למניעת הטרדה מינית שנכנס לתוקף לפני כ-18 שנים. מצד אחד, ניתן לטעון כי החוק הוא הצלחה גדולה: יותר ויותר נשים מתלוננות נגד גברים שפוגעים בהן, הציבור ברובו סולד מן המעשים הללו, והנורמות הציבוריות גורמות לכך שרבים מן המטרידים פוטרים אותנו מנוכחותם בחיים הציבוריים עוד לפני שענייניהם מגיעים לחדרי החקירות או לבתי המשפט.

מצד שני, אפשר לראות את חצי הכוס הריקה: לא רק שכמעט שני עשורים לאחר חקיקת החוק ממשיכים גברים להתנהג בבהמיות כלפי נשים, אלא שפעמים רבות הם זוכים לתמיכה ציבורית. מאי פאטל, החיילת שהוטרדה על-ידי סא"ל חג'בי, הואשמה בכך שפיתתה איש משפחה וקצין למופת; הנשים שלכאורה הוטרדו על-ידי סילבן שלום קיבלו בטוויטר איום ישיר מאשתו; המתלוננות נגד ינון מגל הואשמו שהן פועלות ממניעים שמאלניים, והמתלוננות נגד איבגי הואשמו שמניעיהן ימניים.