קשיים במכירת אלון רבוע כחול: מחזיקי אג"ח אלון דורשים כסף

מחזיקי אג"ח סדרה א' של קבוצת אלון דורשים כי חלק מתמורת המכירה של החברה-הבת ישמש כפירעון חלק מהחוב כלפיהם, וזאת למרות שהמניות הנמכרות משועבדות כיום דווקא לבנק הפועלים, ולכן הוא זה שאמור לכאורה לזכות בתמורת העסקה

מוטי בן משה  / צילום:תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום:תמר מצפי

הסכום שישלם מוטי בן-משה לקבוצת אלון בגין רכישת מניות השליטה (72.7%) בחברה-הבת, אלון רבוע כחול, מגביר מחדש את החיכוכים בין הנושים הפיננסיים של הקבוצה. ל"גלובס" נודע כי מחזיקי אג"ח של קבוצת אלון (סדרה א') דורשים כי הסכום ישמש כפירעון חלק מהחוב כלפיהם, וזאת למרות שהמניות הנמכרות משועבדות כיום דווקא לבנק הפועלים, ולכן הוא זה שאמור לכאורה לזכות בתמורת העסקה.

מניות השליטה באלון רבוע כחול מוחזקות בידי חברת אלון קמעונאות, חברה ללא פעילות שזהו הנכס היחיד שלה ושכנגדו רשום חוב של כ-350 מיליון שקל לבנק הפועלים.

קבוצת אלון, שמחזיקה בבעלות מלאה על אלון קמעונאות, ערבה ב-155 מיליון שקל לחוב החברה-הבת לבנק הפועלים. כך, שלכאורה רשאי בנק הפועלים לדרוש את מלוא סכום המכירה מידי אלון קמעונאות בהיקף של 115 מיליון שקל מיד עם השלמתה, וכן את המשך הפירעון של חלק החוב שנערב בידי קבוצת אלון כלפיו (155 בהיקף של מיליון שקל), על פי לוח הסילוקין הקיים.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי במגעים שנוהלו עמו לאחרונה, הסכים בנק הפועלים לצמצם את היקף החוב הנערב שישולם לו בעתיד ל-100 מיליון שקל בלבד, במידה ויקבל כעת את מלוא הסכום שישלם בן-משה (115 מיליון שקל). כך, שהסכמתו של בנק הפועלים לעסקת המכירה במחיר הנוכחי וכן הסכמתו לצמצום החוב הנערב, מהוות מבחינתו על ויתור של יותר מ-100 מיליון שקל.

עם זאת, לקבוצת אלון נושים פיננסיים אחרים - גופים מוסדיים שמחזיקים באגרות חוב מסדרה א' בהיקף של 1.75 מיליארד שקל. גופים אלה יתכנסו מחר לאסיפת מחזיקים כדי לדון בהצעתו של בן-משה לרכישת השליטה באלון רבוע כחול. אולם לפי שעה דורשים חלק מהם לקבל לידיהם את הסכום שישלם בן-משה, אחרת ימנעו את אישור העסקה ויביאו בכך לביטולה ולפגיעה במחזיקי אג"ח ג' של אלון רבוע כחול שהחוב כלפיהם עומד על כ-380 מיליון שקל.

לדרישה הזאת, צפוי בנק הפועלים להתנגד ובפניו תעמוד האפשרות לדרוש מינוי כונס נכסים שימכור את אלון רבוע כחול או את נכסיה, מאחר שמניות החברה משועבדות אליו. אפשרות נוספת שעומדת בפני הבנק היא לדרוש את מינוי של מפרק לקבוצת אלון, עקב אי תשלום חוב של 19 מיליון שקל בידי אלון קמעונאות (לבנק יש כאמור ערבות לחוב עד לסך של 155 מיליון שקל).

להערכת גורמים בשוק, מחזיקה כיום קבוצת אלון במזומנים בהיקף של כ-400 מיליון שקל, אולם החברה נמנעה מלהעביר את התשלום לבנק לאחר שמחזיקי אג"ח א' איימו עליה כי יראו בכך העדפת נושים, שהיא אסורה על פי החוק.