ההצבעה על 90% משכנתא נדחתה בחודש וחצי

כך הוסכם בין יוזמת החוק ח"כ לוי-אבקסיס וסגן שר האוצר יצחק כהן

ההצבעה בכנסת על הצעת החוק למימון משכנתא בשיעור 90% נדחתה בחודש וחצי. במהלך הזמן הזה ייפגשו ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יוזמת החוק, וסגן שר האוצר יצחק כהן יחד עם גורמים מקצועיים ממשרד האוצר במטרה להגיע להסכמות ולבחון את קידום הצעת החוק תוך שיתוף פעולה עם משרד האוצר.

נזכיר כי ועדת שרים לחקיקה דחתה את ההצעה, אולם לוי-אבקסיס ביקשה לקדם אותה בכל אופן. עם זאת, היום סיכמו לוי-אבקסיס וכהן לדחות את ההצעה.

במהלך המליאה היום אמרה לוי-אבקסיס: "במשך שנתיים אני מנסה לקדם את הצעת החוק הזו, שבאה במטרה אחת - להקל על אלו שמבקשים לרכוש דירה ראשונה, אולי אפילו הדירה היחידה שירכשו במהלך חייהם - אבל אין להם את ההון העצמי הנדרש כיום כדי לעשות זאת.

"מצד שני, הם עומדים בכל הקריטריונים, הם משתכרים יפה, שני בני הזוג עובדים, והם כבר היום משלמים מידי חודש אלפי שקלים על שכר דירה. המצב כיום הוא שאנשים לוקחים הלוואות על הלוואות 'לכל מטרה', ובפועל מציגים הון עצמי פיקטיבי - הבנקים יודעים על זה, האוצר יודע על זה, כולם יודעים ומעלימים עין. ומי שנשאר אחר כך בלי יכולת החזר אלו אותם זוגות שנאלצים לראות את חלום הדירה שלהם מתפוגג.

 

"אז אני באמת שמחה שסופסוף מאמצים את היוזמה שלי, אבל יש בתכנית של האוצר בעיות שחייבים לפתור: ראשית זה לא מעוגן בחקיקה, ומחר יכול לבוא שר אוצר אחר ולבטל את התכנית ברגע אחד. ויותר מכך, מאחר והפרויקטים של 'מחיר למשתכן' אינם מתקיימים ברחבי הארץ אלא ביישובים ספציפיים, המשמעות היא שביישובים שלא ייכללו במסגרת 'מחיר למשתכן' אותם זוגות צעירים שמבקשים להגשים את חלום הדירה יפסידו פעמיים - גם לא יזכו לאפשרות לרכישת קרקע זולה יותר וגם יהיו מודרים מהאפשרות לרכוש משכנתא לדירה ראשונה באמצעות הון עצמי מוקטן. אז תושבי קרית מלאכי, קרית שמונה, טבריה, צפת, קצרין, שלומי, נתיבות, בית שאן ומצפה רמון וכל היישובים האחרים שלא כלולים ב'מחיר למשתכן', כדאי שתדעו אתם מחוץ לתכניות של האוצר".