"רשות ההגבלים הפכה לגוף עם עוצמה מוגזמת. יצרו מפלצת"

עו"ד בני רוטנברג, מומחה להגבלים ויועץ לטייקונים: "הציבור זועק על יוקר המחיה, והאצבע המאשימה מופנית כלפי הטייקונים והחברות הגדולות - אבל הם לא האשמים; הממשלה לא מגלה לציבור את האמת - שיוקר המחיה מתחיל במדינה"

רוטנברג, בביתו בגבעתיים / צילום: יונתן בלום
רוטנברג, בביתו בגבעתיים / צילום: יונתן בלום

"רשות ההגבלים העסקיים עברה בשנים האחרונות תהליך מאוד משמעותי, והיום היא הפכה להיות גוף שהעוצמה שלו מוגזמת בעליל, ושצריך למצוא דרכים לעקוף אותו. יצרו מפלצת, ועכשיו לא יודעים איך להשתלט עליה. כל הזמן הוסיפו לרשות ההגבלים עוד ועוד סמכויות, עד שהגיעו למצב שהיום אין על הרשות והעומד בראשה ביקורת שיפוטית אמיתית" - כך אומר ל"גלובס" עו"ד בני רוטנברג, ראש משרד עורכי הדין רון גזית רוטנברג ומומחה להגבלים עסקיים, שבין לקוחותיו נמצאים החברה המרכזית למשקאות, בנק מזרחי-טפחות, זכיינית ערוץ 2 קשת, פרטנר ועוד.

לדבריו, "הביקורת השיפוטית היא לא אפקטיבית, אף שיש בית הדין להגבלים עסקיים כערכאת ערעור על החלטות הרשות. בפועל, כשראש הרשות להגבלים עסקיים מחליט לא לאשר מיזוג, אתה מבין שאם תערער על הסירוב לאשר מיזוג, לבית הדין, הדיון ייקח 3-4 שנים, וגם עליו יוגש ערעור. יש עסקה שיכולה לחכות 7 שנים? אז העסקה מתפרקת. זאת אומרת שהחלטת הממונה לא לאשר מיזוג למעשה לא עוברת ביקורת שיפוטית. למי עוד יש כוח כזה במדינה?

"יש לראש הרשות גם מחלקת חקירות וגם מחלקת תביעות, שמנהלת את התיקים בבתי המשפט, וגם אפשרות להטיל קנסות מטורפים וגם לקבוע ניירות עמדה לגבי איך המשק צריך להתנהל - בלי להעביר את עמדותיו בחוק. זה מטורף. יש כאן בעיה שנתנו סמכויות מטורפות לאדם אחד, וחייבים לתקן את זה, ומהר. צריך ליצור הפרדה בין הרשות החוקרת לרשות המאשימה, כי זה לא תקין שזה ביחד, וליצור מנגנונים מאוזנים יותר בתחום ההגבלים". 

מי אשם ביוקר המחיה

"מאז המחאה החברתית של 2011 הציבור זועק על יוקר המחיה, והאצבע המאשימה מופנית כלפי הטייקונים והחברות הגדולות - אבל הם לא האשמים", אומר עו"ד רוטנברג. "הממשלה לא מגלה לציבור את האמת. לאחרונה שמחתי לשמוע את השר משה כחלון אומר שיוקר הדיור נובע מזה שהמדינה ספסרה בקרקעות. סוף-סוף אומרים את האמת, שבעיית יוקר המחיה מתחילה במדינה. שהיא האשמה ביוקר המחיה.

"אבל גורמים בממשלה הסיטו כל הזמן את הכעס לכיוון המגזר הפרטי, וזה מעשה שנמשך עד היום בצורה תכסיסנית ומכוערת. שלא יכעסו עליהם, שיכעסו על 'החזירים'. פתאום המילה 'חזירים' הפכה למילה לגיטימית כשמדברים על אנשי עסקים. זה נורא. אתה שומע ברדיו ובכנסת שמשתמשים במילה הזאת לגבי אנשי עסקים, וזו ממש אלימות מילולית בעיניי".

לדבריו, "כולם משחקים משחק ומספרים לציבור שיוקר המחיה זה הטייקונים, המחירים הגבוהים שהחברות לוקחות, זה שאין תחרות - אבל זו לא האמת. השקר עובר כחוט השני בממשלה, בחלק מכלי התקשורת ובמקומות נוספים. ראיתי את התוכנית 'מגש הכסף', ונדהמתי מאי-הדיוקים שם. התוכנית הזאת הכניסה אותי לחרדה, כי כולנו מושפעים ממה שאנחנו קוראים, מהתקשורת, ממה שהפוליטיקאים אומרים לנו, והנה נושא שאני מכיר אותו מאוד מקרוב, ואני אומר לעצמי 'אלוהים, כמה דברים לא מדויקים יש פה. אז מי יודע מה קורה בעניינים שאני לא מבין - ענייני הביטחון, ענייני המדינה, בעניינים שאני לא מבורך בהם, ומציגים לי דברים לא נכונים?'". 

כשב"אח הגדול" עושים בעיות 

- מה סדר היום האופייני שלך?

"אני פותח כל בוקר, כמעט, במכון כושר, כשאין לי דיון או פגישה דחופה. כל בוקר זו מלחמת עולם להגיע לשם, אבל אני משתדל מאוד. בהמש, אני מגיע למשרד, וסדר היום שלי מורכב מפגישות עם לקוחות, פגישות בתוך המשרד ועבודה על תיקים. אני משתדל לדעת מה קורה ברוב התיקים החשובים שמתנהלים במשרד.

"אני חוזר הביתה בשמונה בערב, אבל אני לא מסיים לעבוד אף פעם. ללקוחות יש את הנייד שלי, ואני מדבר איתם עד שאני הולך לישון. גם בטלפון וגם מגיב על מיילים. הבית שלנו הוא בית און-ליין. אשתי מחוברת לבית המשפט און-ליין, אז היא גם על המחשב בבית עם העבודה שלה עד שעות הלילה המאוחרות, ואני על המחשב עם העבודה שלי. אני נהנה מזה.

"היום שלי לא צפוי. בתחומי העיסוק שלנו קורים פתאום דברים דרמטיים, ויש הרבה מאוד משברים. פתאום נוחתת עלינו איזו גזירה רגולטורית או שזכיינית ערוץ 2 קשת, שהיא לקוחה שלי, רוצה להעלות אייטם, ומאיימים עלינו בדברים איומים ונוראים, בתביעות. יש לנו לא מעט מקרים שבהם עולות בעיות קשות רגע לפני שידור תוכנית, שמאיימות על תוכניות שלמות. זה קורה סביב שידורי 'האח הגדול', כשיש בעיות עם אחד המשתתפים, ואם זה מסתבך, זה יכול להרוס את כל העונה. יש כל מיני דברים שיש להם השלכות רחבות, אז אני מעורב בכולם".

- אתה צופה בתוכניות כמו "האח הגדול" ו"הישרדות"?

"לא ממש. אני לא יודע לשקר, אני ממש רע בזה. אמי אמרה לי תמיד: 'מה אתה הולך להיות פרקליט? אתה לא יודע לשקר'. אני לא צופה להנאתי בתוכניות האלה, אבל אני כן צופה בהן באופן כללי כדי לדעת במה מדובר, כדי שאדע להגיב כשיש תביעות או מכתבים נגד תוכניות, וגם כדי לא לשבת כמו גולם בישיבת הדירקטוריון של קשת, כשמדברים על חלק מהדברים הללו. אני יודע מה קורה, מי המשתתפים ב'הכוכב הבא' ו'האח הגדול', אבל כצופה זה פחות מעניין אותי. מצד שני, אני אוהב מאוד חלק מהתכנים האחרים של 'קשת', כמו הסדרה 'כפולים' שלדעתי הייתה מצוינת". 

"לא משעמם לי" 

- מה היית עושה אלמלא הייתי עורך דין?

"הייתי רוצה להיות אדריכל. זה מקצוע מקסים, כי הוא יצירתי. אתה יוצר עוד משהו, והמשהו הזה נשאר אחריך. אם יש משהו שמפריע לי במשפטים, זו העובדה שבסוף זה מילים, ומילים פורחות באוויר. ניתבתי את עצמי במקצוע, או שהיה לי מזל, להיות מעורב בדברים שהם יצירתיים. הייתי שותף להקמה של הרבה עסקים, של קשת, של פרטנר, ושל הרבה מפעלים שהשקעתי בהם את מיטב שנותיי - אז אני בר-מזל, כי אני מרגיש כשותף לבנייה של משהו.

"המעורבות שלי בחיים של הארגונים שאני מייעץ להם - קשת, טרה, קוקה-קולה - היא מעורבות מוחלטת, טוטאלית, וגם הזדהות מוחלטת. כשהילדים שלי מעבירים תחנה לערוץ 10, הם מרגישים אי-נוחות, כי זה לא קשת, ולשבח תוכנית של רשת זה מעשה שלא ייעשה בביתנו. אנחנו שותים רק מוצרים של קוקה-קולה ואוכלים רק מוצרים של טרה. אני מרגיש שותף לדרך של לקוחותיי, מההקמה ועד היום, ולכן גם הטוטאליות שלי והמחויבות שלי אליהם, ביום ובלילה". 

- מה לא יודעים עליך? 

"שאני מאוד אוהב מוזיקה מזרחית. אני אוהב את שמעון בוסקילה ואת עומר אדם, למשל. נחשפתי לשירים של עומר אדם בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה נגד קשת לאחר השתתפותו ב'כוכב נולד'. כדי להתקבל ל'כוכב נולד' הוא היה צריך להיות בן 16, אך הוא שיקר לגבי גילו והתקבל - וכשזה התגלה, הוא סולק. לאחר סילוקו הגישו צופים שסימסו לו תביעה ייצוגית נגד קשת, בטענה שהוציאו כסף על דבר שלא קיים. 

"בכלל, לא משעמם לי בעבודה. יש עוד תביעה ייצוגית מצחיקה כזאת נגד 'האח הגדול', בגלל משתתפת שנכנסה עם ספר תנ"ך לשירותים - בטענה שזה פגע ברגשות, וכל מיני מעיישעס כאלה. ויש עוד מישהו שמצחיק אותי כל הזמן מחדש - התביעה של ז'קו אייזנברג, שזכה במקום הראשון ב'כוכב נולד' ובא בטענות לקשת שהזכייה במקום ראשון גרמה לו נזק נפשי. האם שמעתם על עוול חמור מזה - שהבן אדם זכה בתחרות במקום ראשון?

"בורכתי בזה שיש לי עבודה מרתקת. אני אומר למתמחים שבאים אלינו: 'אם אתם רציניים, החיים שלכם הולכים להיות מאוד-מאוד מעניינים'".

רזומה

אישי: עו"ד בני רוטנברג (55), נולד בבת-ים ומתגורר בגבעתיים. נשוי לשופטת בית משפט השלום בל-אביב, יסכה רוטנברג (הם זוג מעורב. היא דתייה, הוא חילוני) ואב לארבעה. 

תפקיד: ראש משרד עורכי הדין רון גזית רוטנברג, מהמובילים בתחומי תקשורת, מדיה, תעשיית המזון והמשקאות, הגבלים עסקיים ונדל"ן. הקים את המשרד לפני 29 שנים יחד עם עו"ד רון גזית, שפרש לפני כשנה וחצי לטובת עסקים. 

בין לקוחותיו: החברה המרכזית (בעלת שליטה בקוקה-קולה, טרה, נביעות), בנק מזרחי-טפחות, זכיינית ערוץ 2 קשת ודירקטוריון החברה, פרטנר, רשות השידור, מיקרוסופט, תאגידי מיחזור (אל"ה, ת.מ.י.ר) ועוד

משהו נוסף: מכהן כחבר בית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין ומשמש כדירקטור במספר חברות בארץ ובחו"ל