צפו: אחד הפרויקטים המרשימים ביותר שנבנו אי-פעם בארץ

מתקני ענק משופעים בטכנולוגיות חדישות ובריכות מים ענקיות שחוסכות הון: הצצה אל מאחורי הקלעים של פרויקט "המוביל הארצי החדש" שאחראי ל"העלמת" משבר המים ששרר בישראל עד לפני כמה שנים

מקורות, בריכות אגירה שורק, מוביל ארצי חדש / צילום: וידאו
מקורות, בריכות אגירה שורק, מוביל ארצי חדש / צילום: וידאו

במהלך שנת 2015 השתנתה מפת אספקת מי השתייה בישראל כאשר בנוסף ל"מוביל הארצי" המוכר, "המוביל הארצי החדש" החל לפעול במלוא תפוקתו. מדובר במערכת מים רוחבית שמאפשרת לבסס את רוב צריכת המים בישראל על מי ים מותפלים, אשר נקלטים מחמשת מתקני ההתפלה שהוקמו לאורך רצועת החוף ומוסיפים למעלה מ-600 מיליון מטר קוב מים מותפלים למערכת המים הארצית. בניגוד לשאר המתקנים, מתקן הקליטה שקם בשורק נאלץ להתמודד עם אדמה פריכה שלא מאפשרת הקמת מאגר. על מנת לפתור את הבעיה נבנו שתי ברֵכות בטון עצומות, כל אחת בנפח של 75,000 מטר מעוקב, המספיקות לצריכת המים היומית של עיר בגודל של חולון.

בריכות המים המותפלים בשורק שבנויות על מאות כלונסאות הן הגדולות מסוגן במזרח התיכון. לצורך שמירת על האיכות המרבית של המים נעשה טיפול תקופתי בבריכות כאשר מרוקנים את כל כמות המים שהן מכילות ומכניסים צוותי אחזקה לביצוע טיפול בבריכה.

מערכות איכות המים במתקן שורק תוכננו ונבנו בלב השטח, עם גישה נוחה וקרובה לנקודות ההזרקה והדיגום, דבר המייעל את התהליכים השונים. בנוסף, הותקנו במתקן הקליטה בשורק משאבות טורבינה אנכית העומדות בלחץ של ספיקות גבוהות ומביאות לחיסכון תפעולי ולהקטנת הוצאות האנרגיה. בנוסף להתייעלות האנרגטית, החיסכון הכספי כתוצאה מהשימוש במשאבה עומד על כמיליון שקלים לאורך חיי משאבה אחת.

בשלב הראשון של פעילות המתקן תתבצע התפלה של כ-150 מיליון מ"ק מים בשנה, ובשלב השני הפעילות תורחב, ויותפלו עד כ-300 מיליון מ"ק מים בשנה.