"הציבור לא באמת מאמין שיהיה שינוי אמיתי במחירי הדיור"

תגובות לנתוני השמאי הממשלתי על המשך עליות מחיר בדירות 4 חדרים (חדשות ויד שנייה) ב-16 יישובים ברחבי הארץ: "תוכנית מחיר למשתכן אינה מהווה פתרון לבעיה; הנתונים ממחישים יותר מכל את עוצמת הביקושים בשוק הדיור"

דירה  בתל אביב, בצפון רח' בן יהודה / צילום: איל יצהר
דירה בתל אביב, בצפון רח' בן יהודה / צילום: איל יצהר

"הנתון המעניין בסקירה הנוכחית הוא שהפעם העליות הגדולות נרשמו במרכז אזורי הביקוש: תל אביב, חולון, רמלה, רחובות, ראשון לציון. זו מגמה מדאיגה שמראה ששוב התנפצה לה תקרת זכוכית ושהציבור לא באמת מאמין שניתן יהיה לעשות שינוי אמיתי במחירים באזורים הללו", כך אמר הבוקר (א') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס בעקבות פרסום סקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים אודות מחירי הדירות. נזכיר שנתוני השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, העידו על המשך עליות מחיר בדירות 4 חדרים (חדשות ויד שנייה) ב-16 יישובים ברחבי הארץ, עלייה בשיעור 2.5% ברבעון ועלייה שנתית של כ-8%.

"נתוני השמאי הממשלתי הראשי ממחישים יותר מכל את עוצמת הביקושים בשוק הדיור", המשיך ואמר הבוקר (א') דנוס, "לאחר רבעון חלש יחסית (הרבעון השלישי של 2015), ממנו שאבו באוצר, באופן לא מובן, לא מעט נחת, חזר השוק לתפקד כרגיל כשהביקושים שבים אל השוק ושוב, מעלים את המחירים. היינו מציעים לממשלה להפסיק את מסע יחסי הציבור שכאילו מלמד על ירידות מחירים, על-מנת לנסות ולייצר השפעה פסיכולוגית שתביא לירידות מחירים. הניסיון הזה לא יצלח, כפי שלא צלח בעבר וזאת, מהטעם הפשוט שדירות אינן מניות ולהתגורר בדירה אינו פריבילגיה כי אם צורך אנושי קיומי. לנצח את שוק הדיור בתקשורת זו פעולה קצרת טווח שתמיד, בנתוני השוק הנוכחיים, תתהפך ליוזם אותה על הראש. עדיף להחריש בתקשורת, לא לצאת בהצהרות מרחיקות לכת ותחת זאת, להמשיך בעשייה להגדלת ההיצע ולגוון שלל המוצרים בשוק".

אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני באר-שבע, התייחס אף הוא לנתונים ואמר: "תוכנית מחיר למשתכן אינה מהווה פתרון לבעיה. ברגע שרשות מקרקעי ישראל הקפיאה את כל המכרזים הרגילים והכריזה על שיווק של מכרזים רק למחיר למשתכן, כלומר רק לזכאים, נוצר ביקוש לדירות מצד משקיעים ומשפרי דיור שגורם להמשך עליית המחירים. את המצב מנצלים גם בעלי הקרקעות הפרטיות ומעלים את מחירי הקרקעות מתוך ידיעה שאין להם תחרות מצד המדינה . הפתרון לייצוב המחירים הוא לחזור ולשווק קרקעות על-ידי המדינה גם למכרזים רגילים או לשלב בין דירות למשתכן לדירות בשוק החופשי באותם פרויקטים. יש להבין כי למרות ההוזלה לכאורה במחירי הקרקעות על-ידי האוצר עלויות הבנייה הולכות ומתייקרות , לא ניתן פתרון למחסור בעובדים ובנוסף הרשויות המקומיות מעלות את האגרות ואת היטלי פיתוח בעשרות אחוזים מה שמשפיע על עליית המחירים".

לדברי נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ: "אנו רואים שדווקא ברבעון האחרון הואצה עליית המחירים, מה שמראה שהציבור מביע חוסר אמון בתוכניות הממשלה, וחושש שכמו שהיה בתוכנית מע"מ אפס תהיה בהמשך עלייה נוספת במחירים. גם בתוכנית מחיר למשתכן אין פתרון ארוך טווח מאחר ומדובר בתוכנית נקודתית לזוגות צעירים בלבד, והבנייה מתבצעת בעיקר באזורי פריפריה. אנו רואים למשל שבערים חולון, ראשל"צ ורחובות הייתה עליה של בין 4% ל-6%, וזה מרמז על כך שנוצר חשש מירידה במלאי הדירות, וכך במקום שהשוק יירגע, הביקוש רק גובר. נקודה נוספת שראויה לציון היא שהמשקיעים לא התרגשו מהגדלת המס, והמשיכו לרכוש דירות במקומות שהמחירים בהם כיום נראים נמוכים יחסית".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין סבורה גם היא שנתוני השמאי הממשלתי מעידים על המשך מגמת העלייה במחירי הדירות: "הנתונים המגיעים מכיוונו של השמאי הממשלתי שמים לכולנו מראה מול הפנים ומוכיחים שוב שהשינוי המיוחל במצב השוק והתקווה להתמתנות בעליות המחירים, רחוקים מאד. בין היתר ניתן להטיל את האשמה על התחלות הבנייה הנמוכות שדווחו בחודשים האחרונים על-ידי הלמ"ס, שמביאות לפער גדול בין היצע לביקוש. ככלל, אנחנו רואים בשטח יותר הצהרות סטטיסטיות של גורמים ממשלתיים שונים מאשר עשייה אמיתית שתביא להתייצבות בשוק הנדל"ן וחבל שכך. הבעיה בשוק הנדל"ן הייתה ונשארה פער גדול מדי בין הביקוש להיצע ותוך פניה לנתח זניח יחסית של מחפשי דירות. כאמור, עד שלא תשתחרר לשוק כמות מכובדת של קרקעות לבניית דירות שוק הנדל"ן ומחירי הדירות לא ישתנו".

עם זאת, יש גם מי שסבור שמדובר בנתונים המעידים על תקופת הביניים טרם השפעת התוכניות הממשלתיות על הענף: "הנתונים מראים על החשיבות ברפורמות שמנהיגה הממשלה ושר האוצר ובראשן המחיר למשתכן. מטבע הדברים, לוקח זמן עד שתוכנית דיור משפיעה על המחירים. אני מאמין שברגע שיחלו ההגרלות אנו נראה ירידת מחירים של 10%-20% ביישובים רבים בישראל במיוחד בערי הפריפרייה", כך סבור שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי.