הרשות השנייה: סירבנו לאשר הארכת החדשות "מתוקף סמכותנו"

בתשובה לעתירת ערוץ 10 לבג"ץ, הרשות השנייה דוחה את הטענה לגבי פגיעה בחופש ביטוי ■ "מ-12 בפברואר אורך המהדורה הוא שעה, ולא נמנע מהציבור מידע חדשותי"

הרשות השנייה הגישה היום (א') לבג"ץ את תגובתה לעתירה שהגישו נגדה ערוץ 10 וחדשות 10 בראשית החודש, בעניין אורך מהדורת החדשות המרכזית. בתגובה לעתירה דוחה הרשות את טענות ערוץ 10, לפיהן ההחלטה שלא לאפשר את הארכת המהדורה, משעה אחת לשעה ו-20 דקות, מהווה פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות ואף חריגה מסמכות.

בראש ובראשונה מציינת הרשות בתגובתה לעתירה כי בהתאם לחוק הרשות השנייה, שבו נכתב כי "המועצה תקבע את המועדים של שידורי החדשות ואורכם", מועצת הרשות מוסמכת לקבוע את אורך שידורי החדשות. "לכן, הטענה כי הדבר אינו חוקי עומדת בסתירה להוראת חוק מפורשת".

עוד מוסיפה הרשות השנייה כי במשך השנים אכן פעלה מועצת הרשות מתוקף סמכותה וקבעה את מועד ואורך שידורי מהדורות החדשות המרכזיים בערוצים המסחריים, מתוך דאגה שלמירה על האינטרס הציבורי.

"הרשות השנייה מדגישה כי קביעת מסגרת השידורים אינה פעולה שיש בה משום פגיעה בחופש הביטוי ודוחה את הטענות בעניין זה", נכתב בתגובה לעתירה. "קביעת מסגרת השידורים היא פעולה רגולטורית המבוצעת באופן תדיר כחלק מתפקידי מועצת הרשות השנייה הקבועים בחוק, היא אינה מצנזרת ואינה עורכת את השידור, או מציבה מגבלה על שידורה של תוכנית כלשהי בשל תוכנה. החלטה על אורך שידורי מהדורה מרכזית היא החלטה המחויבת מן החוק, ואין בה התערבות בתוכן, כפי שמנסה לטעון ערוץ 10".

עוד מציינת הרשות בתגובתה כי כאשר ערוץ 10 הגיש לפני כשנה, במסגרת בקשתו לקבלת רישיון, את לוח השידורים, שובצה בו מהדורת חדשות בת שעה אחת בלבד, שעליה נאמר כי תכלול העמקה חדשותית.

"לאור זאת", נכתב, "לא ניתן לקבל את טענתו כי החלטה של מועצת הרשות לקבוע מהדורת חדשות מרכזית בת שעה אינה סבירה... משמעות טענה זו היא כי בבקשתו לרישיון, הערוץ הגיש לוח שידורים בלתי סביר".

לדברי הרשות, היא דנה בנושא אורך מהדורת החדשות, שמעה את נציגי הערוץ והחליטה בסופו של דבר בהתאם לסמכויותיה כרגולטור. עוד טוענת הרשות כי בניגוד לטענת ערוץ 10 וחדשות 10 בעתירתם, החלטתה מידתית וסבירה, המושתתת על נימוקים מקצועיים: פרק זמן של שעה הוא ראוי, מה גם שבנוסף למהדורה המרכזית ישנן עוד תוכניות חדשות ואקטואליה בערוץ. כמו כן, היא חוזרת על עמדתה שהתארכות שידורי המהדורה המרכזית גורמת לדחיית תכנים האמורים להיות משודרים בפריים-טיים לשעות מאוחרות, דבר שפוגע בצופים ובמגוון השידורים בערוץ ברודקאסט.

בתגובה לכך שבעתירת ערוץ 10 צוטטו דברים שאמרו חברי המועצה בישיבות, בנימוק שההחלטה מבוססת על העדפות אישיות וגישה פטרנליסטית - אומרת המועצה בתגובתה לעתירה כי הערוץ מנסה "באופן בלתי ראוי וציני" להוציא דברים מהקשרם.

"החל מיום 12.2.16 אורך המהדורה הינו שעה אחת", מציינת המועצה, "והנה עולם כמנהגו נוהג, ולא נמנע מהציבור מידע חדשותי חשוב, על אף שבשבוע האחרון היו התרחשויות חדשותיות רבות (כניסת אולמרט לכלא, נאום ראש הממשלה בבג"ץ בסוגיית הגז ועוד)".

בסיום דבריה מציינת המועצה כי בעבר, בפרשת "איגוד המפיקים", דחה בית המשפט העליון את הטענה לפיה הפעלת סמכות לסיווג שידורים מהווה התערבות בתוכן, וכך גם כאן - לא מדובר בפגיעה בחופש הביטוי כיוון שהרשות מפעילה את סמכותה במסגרת השידורים ולא בתוכנם.