עו"ד מיקי צלרמאיר: "אני מרגיש רעב לאללה. רעב לעסקה טובה"

עו"ד מיקי צלרמאיר, מעורכי הדין הבכירים בישראל, מותיר מאחוריו את שברי הפירמה שהקים לפני 32 שנה - ופותח בגיל 73 פרק חדש, תמוה ומפתיע, כשותף בפירמת פישר-בכר ■ על ידידו אהוד אולמרט הוא אומר: "הוא חף מפשע"

עו"ד מיקי צלרמאיר/ צילום: יונתן בלום
עו"ד מיקי צלרמאיר/ צילום: יונתן בלום

"כשהמשרד התפרק, עם עזיבת השותפים הבכירים בו, היה לי נורא קשה. לא יכולתי לעמוד בזה. קיבלתי 12 הצעות ממשרדים שונים להצטרף אליהם, אבל לא דיברתי עם אף אחד מהם. התהליך הזה שאני צריך למכור את עצמי, הוא זר לי לחלוטין. אני לא מכיר אותו. הייתי עצמאי מהיום הראשון שהיה לי רישיון, 48 שנה אני עצמאי. לא הייתי חייב דין וחשבון לאף אחד. זה היה כיף. היום אני יודע להעריך את זה. אבל פישר-בכר מרגיש לי כמו בית חדש וראוי. אני מרגיש שהם רוצים אותי, וזו הרגשה נהדרת. אחרי מה שקרה לי, ההרגשה שמישהו רוצה אותי היא חשובה נורא, והם נתנו לי את ההרגשה הזאת".

עו"ד מיקי צלרמאיר (73), מעורכי הדין הבכירים במשק ומי שנמנה עם הרשימה המצומצמת של עורכי הדין שתורמים לכוח המניע את המשק הישראלי מאחורי הקלעים של העסקאות הגדולות ביותר, מסכם היום תקופה. הוא מותיר מאחוריו את שבריו של משרד עורכי הדין שהקים בעשר אצבעותיו לפני 32 שנים - משרד צלרמאיר-פילוסוף, שלימים הפך לפירמת צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו - ומתחיל דרך חדשה, כשותף במשרד עורכי דין מהגדולים בישראל.

בשבועות האחרונים חזה המייסד בהתפרקות המוחלטת של משרדו - עם עזיבתם של שותפיו הבכירים - עו"ד דוני טולידאנו ועו"ד אייל רוזובסקי - ועמד בפני דילמה קשה: האם לפרוש מהמקצוע או למצוא דרך להמשיך לעסוק בעבודה שהוא כל-כך אוהב, תפירת עסקאות.

מתוך 12 פניות שקיבל להצטרף למשרדים, הוא דיבר רק עם שניים: משרד עורכי הדין מיתר-ליקוורניק, שאליו ערק שותפו אייל רוזבסקי, ואשר עימם ניהל משא-ומתן במשך כשבועיים; ומשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון - שאליו בחר להצטרף לאחר יומיים של פגישות בלבד.

"רובי בכר ואמיר חן עשו את ההליך מולי הכי יפה שאפשר. בצורה מקסימה. אני מרגיש הרבה יותר טוב. אני מרגיש נורא רעב. אני נורא רוצה להוכיח את עצמי עוד פעם, זה חשוב לי נורא", הוא אומר.

- מוזר שעורך דין במעמדך אומר שהוא רוצה להוכיח את עצמו. כבר הוכחת את עצמך יותר מ-40 שנה בתחום.

"אבל זה ככה. אני רוצה להוכיח שאני לא תרח זקן שכבר לא צריך לספור אותו. אני רעב לאללה. רעב לעסקה טובה".

צלרמאיר - הידוע בקרב חבריו באופיו הג'ינג'י הסוער ובכך שהוא שולף מהמותן ולא מהסס לתקוף כשצריך - לא מחפש היום לסגור חשבונות עם שותפיו שעזבו אותו. הוא בעיקר מסתכל קדימה. "אני לא מעוניין לדבר על כל מה שקרה ועל היחסים שלי עם השותפים שעזבו, שיש לי עליהם לב מלא. זה לא בריא. אין לי שום סיבה לגלוש למה שהיה בעבר. אני מסתכל קדימה".

- ו"קדימה" אומר להצטרף כשותף בכיר למשרד קיים? לא חשבת לשקם את הריסות המשרד שלך?

"בסופו של דבר, זה היה או להתחיל מחדש, מאפס - או להצטרף למשרד קיים. זה כל מה שהיה. הגעתי למסקנה שאני לא יכול להתחיל הכול מהתחלה. זה סיפור קשה ומסובך. אני אהיה עוד מעט בן 74. זה לא מתאים. מצד שני, אני עדיין מת לעבוד ומת לעשות, ויש עוד הרבה עסקאות חדשות שמעניינות אותי. למזלי בורכתי, והיו לי הרבה מאוד הצעות, ובחרתי טוב. אני מאוד מבסוט מפישר-בכר. משרד מעולה, חם ושמח, וטוב לי שם. אני רוצה להביא להם עסקאות גדולות".

את השותפים במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, וסגנון העבודה של המשרד, הכיר צלרמאיר כאשר שני המשרדים ייצגו צדדים שונים באחת העסקאות הגדולות ביותר שנערכו במשק הישראלי אי-פעם - מכירת השליטה בבזק לאיש העסקים שאול אלוביץ'. צלרמאיר ייצג את בזק; ועורכי הדין אברמי וול, רון ליהמן וניצן סנדור ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון, ייצגו את אלוביץ'.

צלרמאיר מודה: "כבר בעסקה הזאת אהבתי את מה שראיתי. הם מצוינים, ושמם הולך לפניהם".

- האם השם שלך יוסף לשם הפירמה?

צלרמאיר: "לא, וגם לא ביקשתי את זה מעולם. אין לי זכות לזה. לא בניתי את הפירמה הזאת".

- אתה עצמאי כמעט חצי מאה. ניהלת משרד עורכי דין בארצות-הברית ואחר-כך בישראל. תמיד היית אדון לעצמך. האם תוכל עכשיו להיות שותף מן השורה במשרד גדול?

"שאני אגיד שזה יהיה לי קל? לא. זה לא יהיה קל בכלל. אבל מה האלטרנטיבה? האלטרנטיבה היא ללכת הביתה ולהתחיל לעשות דברים אחרים, ולהישאר בבית, אני לא בנוי לזה. אני בנוי לעשייה, יש לי עוד מלא מרץ והרבה יכולות וחשק לעשות דברים. העבודה שלי ממלאת את חיי, ואני מאוד אוהב אותה.

"כל חיי עשיתי דבר אחד, יזמתי ותפרתי עסקאות. זה מה שאני יודע. עשיתי יותר מ-300 עסקאות, וכל עסקה הייתה אחרת. לכל עסקה היו את הרגעים שלה, את הרגעים של הברייק-אור-מייק, את הגוון האנושי. זה כיף של מקצוע, ואתה גם מרוויח ממנו כסף, אז מה עוד אפשר לבקש.

"לכן, אני חושב שאני יכול לעבוד עם פישר-בכר - בכיף. זה כמו ששני קיפודים עושים אהבה - בזהירות. אני גם לא מתיימר להיות הבוס של המשרד, יש לו צוות של שותפים בכירים שהוא מעולה, שמנהל את המשרד בהצלחה בלתי רגילה, אבל אני חושב שבתוך המערכת הקיימת אוכל לגבש לעצמי צוות עבודה ולעשות את הדברים שאני אוהב לעשות".

ואכן, צלרמאיר לא נח לרגע. הוא כל הזמן מחפש עסקאות, ובימים אלה הוא כבר יושב על כמה עסקאות פוטנציאליות, שהוא מקווה לתפור. "יש לי כרגע 4 עסקאות שאני מטפל בהן, ואני מקווה שתוך כמה חודשים ישמעו עליהן".

"אולמרט חף מפשע. מערכת המשפט טעתה. מותר לי לחשוב ולומר זאת"

אחד מחבריו הקרובים ביותר של מיקי צלרמאיר הוא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שבשבוע שעבר החל לרצות מאסר של 19 חודשים בכלא מעשיהו, בשל הרשעתו בשוחד במשפט פרשת הולילנד והרשעתו בשיבוש מהלכי משפט.

גם העובדה ש-6 שופטים בכירים בבתי המשפט העליון והמחוזי הרשיעו את אולמרט בשוחד, וגם המראה של אולמרט נכנס לכלא, לא גרמו לצלרמאיר לפקפק בחפותו של חברו. "לדעתי, נגרם לאהוד אולמרט עוול, וכואב לי מאוד עליו. אני מאמין לחלוטין בחפותו", אומר צלרמאיר.

"אולמרט אולי עשה טעויות, אבל הן לא הגיעו אל הרף הפלילי. אני לא חושב שהוא ביצע את העבירה שבה הורשע. אני לא מאמין שהוא לקח את הכסף. יש כל-כך הרבה אנשים מוכשרים וחכמים בישראל, אבל אני לא מכיר הרבה אנשים טובי-לב במדינה הזאת. אולמרט הוא אחד מהאנשים טובי-הלב ביותר שהכרתי בחיי, ובאמת ובתמים תמיד רצה לעזור לאנשים".

- אתה טוען שמערכת המשפט, שבתוכה אתה פועל ומתפרנס, טעתה באחד המבחנים החשובים ביותר שלה - משפטיו של ראש הממשלה לשעבר. זו טענה קשה.

צלרמאיר: "מה אני יכול לעשות? זאת דעתי. זכותו של בית המשפט לחשוב אחרת. משפט זה כמו רפואה. זה לא מדע מדויק, ובמקרה הזה אני חושב שהמערכת טעתה. אני לא חושב שאולמרט לקח שוחד. אני חושב שאולמרט חף מפשע. מותר לי לחשוב ככה, ומותר לי לומר זאת. נקודה".