מחירי הדירות בשיא - וזה האיש שצריך לאכול את הכובע

ראש מטה הדיור של כחלון, לפני כחצי שנה: "ברבעון הרביעי של 2015 תתחיל ירידה במחירי הדיור" ■ לפי נתוני השמאי הממשלתי, מחירי הדירות (4 חדרים) עלו 2.5% ברבעון הרביעי של 2015 וזינקו 8% בשנה החולפת ■ הצביעו בסקר: ומה ב-2016?

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

ישראלים רבים כבר שבעו מהבטחות שווא בשנים האחרונות על הורדת מחירי הדירות. ובכל זאת, עם כניסתו של שר האוצר משה כחלון לתפקיד הוא הביא עמו לא רק רוח רעננה והרבה רצון טוב, אלא גם תוכניות, אנשי ביצוע וכמובן הבטחות חדשות. כחלון מינה לראש מטה הדיור את אביגדור יצחקי, והוא מיהר להבטיח שמחירי הדירות ייבלמו ואף יירדו כבר ברבעון הרביעי של 2015. מי שהקשיב לו, הפסיד לא מעט.

"אני צופה שברבעון הרביעי של 2015 תתחיל בלימה ואפילו ירידה מסוימת של מחירי הדיור", אמר יצחקי ל"גלובס" בספטמבר האחרון. כתבי "גלובס" משה ליכטמן וסטלה קורין ליבר הקשו עליו ושאלו: "זה מחר בבוקר. גם אתה מפריח הבטחות?" יצחקי לא היסס וענה: "אני יודע מה אני אומר".

אתמול פרסם השמאי הממשלתי את נתוני מחירי דירות 4 חדרים (המוצר הפופולרי ביותר בשוק הנדל"ן) מהם עולה כי המחירים עלו ב-2.5% ברבעון הרביעי של 2015. לא בלימה ולא ירידה - אלא המשך עלייה. בכל שנת 2015 זינקו המחירים ב-8%, לשיאים שלא נראו כאן.

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים
 המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים

 

באותו ראיון ל"גלובס" נשאל יצחקי מה היה עונה לילדיו אם היו שוקלים לקנות דירה. תשובתו של יצחקי הייתה חותכת: "אני עונה לא, בפירוש לא. לשניהם אין דירה. הבת בגיל 35 והבן בגיל 32. אני אומר להם: חכו למחירים בפרויקטים של מחיר למשתכן במקום שבו אתם רוצים לחיות, ואז תקנו דירה בהנחה משמעותית, של 200 אלף שקל ויותר".

אמנם בחודשים האחרונים פרסמו משרדי האוצר והשיכון על שיווק קרקעות לאלפי דירות מוזלות במכרזים מיוחדים, אך מדובר בטיפה בים אל מול רבבות ישראלים העונים לקריטריונים ומחכים לדירה, ומקווים "לזכות" בהגרלה שתאפשר להם לשלם ממיטב כספם (+ משכנתא) ולקנות דירה.