זהירות מ"שיכוני כחלון" במכרזי מחיר למשתכן

יש שתי אפשרויות במכרזי מחיר למשתכן: או שיקומו כאן שיכונים עם דירות באיכות ירודה - או שהקבלנים יעדיפו לברוח מהפרויקט לפני הסיום ■ דעה / משה ליכטמן

בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי
בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון ואנשיו התחייבו במפורש שבעזרת ארגז הכלים והשליטה על מערך הטיפול בקרקע, מטה הדיור שלו ישווק עד סוף שנת 2016 קרקעות לבניית 70 אלף דירות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן. חבל שגם כחלון נכנס לרשימת ספקי ההצהרות הבומבסטיות, כי בקצב שיווקי הקרקע הנוכחי, את ההצהרה הזו אפשר לממש בפועל, בשיווקים אמיתיים ולא בהודעות לעיתונות, במקרה הטוב בסוף 2017 וסביר יותר שבשנת 2018.

בשם המטרה החיובית של הנחה גדולה לרוכשי הדירות במחיר למשתכן, הקבלנים מתבקשים לגלות צניעות ולהסתפק ברווח קבלני שנחשב לנמוך, אפילו נמוך מאוד. הקבלנים מתחרים במכרזים על פרמטר אחד שאמור לעניין את הרוכשים: המחיר למטר מרובע בדירה אותו ישלמו הזוגות הצעירים.

כל מי שרוכש דירה במחיר למשתכן צריך להבין את החשבון של הקבלן: הוא מנטרל מהמחיר את מרכיב עלות הקרקע, הוא מנטרל את עלויות התכנון, החניה התת קרקעית, המימון ושאר תקורות, עד שמגיעים לנתון החשוב מכל: בניכוי כל הגורמים הללו, מהי העלות האמיתית של הקבלן עצמו לבניית מטר מרובע בדירה. קצת מטריד שברשימת הקבלנים הזוכים אין ייצוג גבוה לחברות מבוססות וגדולות.

עלות הבנייה של הקבלן נעה בין 4,500 ל-5,000 שקל למטר מרובע בסטנדרט אלמנטרי, לא גבוה. אחרי כל הניכויים שמנינו, אם הקבלן מבקש מהזוג הצעיר 5,000 שקל למטר מרובע או אפילו קצת יותר, כפי שקרה בחלק מהשיווקים, מדובר בסכנה ברורה ומיידית.

 

האפשרות הראשונה והטובה ביותר - הפרויקטים אמנם יסתיימו וזוגות צעירים ייכנסו לדירות בבניינים, שיכונו בשוק הנדל"ן בשם "שיכוני כחלון". אלה יהיו דירות באיכות ביצוע ירודה, והדבר יבוא לידי ביטוי בהמשך.

האפשרות השנייה, הפחות טובה - קבלנים ימצאו את עצמם באמצע הפרויקט עם מחיר נמוך, יבינו שהפרויקט יפסיד, ויעדיפו לברוח מהפרויקט ולו גם במחיר חילוט ערבות חוק מכר.

האפשרות השלישית והגרועה ביותר - הקבלנים הזוכים יגלגלו את הפרויקטים לקבלן משנה המכונה "קבלן טנדר", תמורת רווחיות של 2%, ואז נראה לא מרפסת נופלת כמו אצל גינדי בחדרה, אלא קומה שלמה שנופלת, כי קבלן המשנה חסך ברזל, הקונסטרוקטור עצם עיניים והמפקח בכלל לא היה באתר.

ראו הוזהרתם. עליכם, הקונים, לדרוש מכחלון ליישם את ההבטחה שלו לפיקוח קפדני על איכות הבנייה ועמידת הקבלנים בכל תנאי המכרז.