ההצגה הכי טובה בעיר

ה-FBI ואפל עושות קולות של מלחמה, אבל בעצם עושות מכולנו צחוק. פרטיות? לא שם ולא שם

טים קוק / צילום: רויטרס
טים קוק / צילום: רויטרס

אם הכל ימשיך כמתוכנן, אנחנו עתידים לראות את אחד ממשפטי הראווה הגרוטסקיים והמגוחכים ביותר שאי פעם נערכו בעת המודרנית. אפל וממשלת ארה"ב (באמצעות קבלן משנה שלה, ה-FBI) - שניים מהגופים החזקים בעולם - הולכים ראש בראש על עמידה בערכים שלהם. כביכול.

למה כביכול? כי הכל הצגה. הכל יחסי ציבור.

ה-FBI דורש מאפל לשנות את התוכנה במכשיר האייפון של אחד המחבלים בפיגוע בסן ברנרדינו בדצמבר האחרון, כדי שהחוקרים יוכלו לפצח את קוד הכניסה למכשיר בלי שהוא ינעל וימחק תוכן שחשוב לחקירה. אפל מסרבת, בטענה שהסכמה שלה במקרה הספציפי הזה תפתח דלת למקרים נוספים כאלה, ובסופו של דבר תפרוץ את כל אתוס האבטחה והפרטיות שלה. אם נסכים, מי ערב שממשלת סין לא תדרוש מאיתנו גישה למכשירי האייפון בסין, שואלת אפל. מי ערב לנו שנוכל למכור אייפונים בעולם בלי ששאר הממשלות ידרשו גישה לתכני המכשירים? ה-FBI אומר: לא, לא, זה רק המקרה הפרטי הזה, אין מה לדאוג. ביל גייטס תומך ב-FBI. המנכ"לים האחרים בעמק הסיליקון תומכים באפל. מארק צוקרברג אומר: אנחנו מבינים את אפל, אבל הטרור הזה, זה באמת לא צחוק.

בקיצור, מלחמת הכל בכל. כולם רוצים לקחת חלק. אבל מה - הכל הצגה. הרי ממשלת ארה"ב יכולה לפרוץ לאיזה מכשיר שהיא רוצה, עם ה-NSA, ה-CIA, ה-FBI ואלוהים יודע איזה עוד סוכנויות ביון שמרחרחות לאזרחים בצ'יפים, בכבלים, בוויי-פיי ובכרטיסי ה-SIM. אז למה כל ההזעה הזו מול אפל? כדי לשמור על מראית עין של פגיעה מזערית בלבד בפרטיות האזרחים.

ואפל, אפל, אנחנו יודעים הרי שאת מוסרת מידע פרטי על משתמשים - כולל מיילים, סיסמאות, התכתבויות פרטיות ועוד. את זה גילה לעולם אדוארד סנודן עוד ב-2013: אפל היא אחת מחברות רבות שמוסרות - מרצונן או לא - מידע פרטי של משתמשים לממשלת ארה"ב בתוכנית שנקראת PRISM. אז למה כל ההזעה הזו מול ה-FBI? שוב, כדי לשמור על פאסון של שמירה על פרטיות.

בשנים האחרונות, בעיקר מאז ההדלפה המסיבית של סנודן שגילתה לעולם שממשלת ארה"ב וממשלות נוספות אוספות מידע על כל האזרחים בלי חשבון, פרטיות היא מילת המפתח. משתמשים מחפשים אלטרנטיבות מוצפנות לווטסאפ ולפייסבוק, חברות עומדות כביכול על רגליהן האחוריות מול הממשל, ורק אנחנו לא מבינים - אין באמת פרטיות. רוצים פרטיות? תתנתקו מהכל, ותשתמשו רק בתוכנות קוד פתוח. וגם אז אין לכם על מי לסמוך. נסו גביעי אשל.

לאפל יש עד ה-26 לחודש להגיב רשמית לתביעה של ה-FBI. אם טים קוק ימשיך להתנגד וזה יגיע לבית משפט, אנחנו נראה את העולם המודרני קורס לתוך עצמו. כולם יודעים מה באמת קורה, אבל מראית העין היא החשובה. ולכן עורכי הדין יטענו, השופטים ישפטו, התקשורת תדווח והאזרחים ידאגו קצת, וימשיכו בסופו של דבר בחייהם, שבהם שום דבר כבר לא באמת פרטי, והכל הצגה.