התוכנית של יריב לוין: להגדיל את היצע חדרי בתי-המלון

התוכנית, שאושרה אתמול בקריאה ראשונה, מציעה להגדיל את היצע בתי-המלון ב-15,000 חדרים שייבנו ב-5 השנים הקרובות, בין היתר באמצעות קיצור הליך הבנייה ■ דוד פתאל: על הממשלה לפעול להורדת העלויות החריגות על המלונות

יריב לוין / צילום: יונתן בלום
יריב לוין / צילום: יונתן בלום

אתמול (ב') אושרה בקריאה ראשונה תוכנית להוזלת מחירי הנופש בישראל שהציג שר התיירות יריב לוין - וזאת במטרה לסייע לענף התיירות שמצוי במשבר, כהגדרת התאחדות המלונות בישראל. על רקע השיח הטעון בנושא רעיון הקמת הקזינו באילת מציע לוין להגדיל את היצע חדרי בתי-המלון בישראל.

אין חולק כי המחירים הגבוהים בבתי-המלון בישראל מדירים את רגלי התיירים הישראלים ואת תיירי החוץ - מדי שנה מדורגים בתי-המלון בישראל מבין היקרים בעולם.

התוכנית מציעה להגדיל את היצע בתי-המלון ב-15,000 חדרים שייבנו ב-5 השנים הקרובות, בין היתר באמצעות קיצור הליך הבנייה - מתוך תקווה כי תחרות בענף תוביל לירידה במחירים. במטרה להקטין את הסיכון ליזמים קובעת התוכנית הקצאה של 20% משטח מלונות לטובת מגורים. לוין מעריך כי יישום התכנית יוביל להפחתה של 20% במחירי הנופש בישראל בתוך 5 שנים.

אלא שלפי שיעורי התפיסה הנמוכים שמציגים המלונות בישראל בסיכום חודש ינואר - לא ברור האם הגדלת היצע החדרים היא שתוביל להורדת המחירים. בנוסף, התוכנית לא כוללת סעיף שמבחינת המלונאים הוא הגורם העיקרי לתעריפים הגבוהים בארץ - הקלות במיסוי והיטלים.

מזה שנים שבבתי-המלון ברחבי הארץ מלינים על ההוצאות הקבועות הגבוהות, בין היתר במיסוי לרשויות המקומיות. גם בהתאחדות המלונות סבורים כי "הדרך היחידה להוזיל את מחירי הנופש בישראל היא הורדת עול הרגולציה, שעלויותיה בארץ גבוהות בעשרות אחוזים מן העולם".

עוד מציעים בהתאחדות לצאת מיידית בקמפיין לשיפור התדמית של ישראל כיעד תיירותי. בהתאחדות מציגים חזון של 6.5 מיליון תיירים בשנה, מה שאמנם מחייב תוספת 18,000 חדרי מלון, אלא שמימוש החזון לא יבוא מעצמו: "כדי שבתי-מלון חדשים ייבנו ויפעלו, לצד בתי-המלון הקיימים, וייהנו מיציבות כלכלית לאורך שנים, חייבת תנועת התיירות הנכנסת לארץ לגדול מעבר לממדיה בשנת 2015, ולממדים המסתמנים בפתח שנת 2016", ועל כן קוראים שם ל"פעילות שיווקית נכונה ומסיבית לחיזוק ייחודיות ישראל כיעד תיירות - פעילות שחייבת להתבצע באופן מיידי, ללא שיהוי".

גם דוד פתאל, בעל השליטה ברשת מלונות פתאל, סבור כי הפוקוס צריך להיות בהורדת עלויות: "התוכנית המבורכת של שר התיירות אמורה להשפיע על עידוד התחרות וירידת המחירים בטווח הארוך. בכדי להשפיע על ירידת מחירי הנופש בטווח הקצר, על הממשלה לפעול להורדת העלויות החריגות על המלונות, המתבטאות במיסים גבוהים לרשויות המוניציפליות, תשלומים גבוהים לתשתיות, ספקים וחברות תקשורת, עלויות חריגות בתחום הכשרות וכן רגולציה עודפת וטיפול במחסור בכוח-אדם. כמי שמחזיק בתי-מלון בארץ ובחו"ל, אני יכול להצהיר חד-משמעית כי טיפול מקיף בעלויות עשוי להוריד את המחירים בין 20%-30%". 

 

תפוסה של 48% בינואר

התאחדות המלונות בישראל מציגה את את סיכום חודש ינואר בבתי-המלון בישראל, אותו היא מסכמת במילה אחת - "משבר". אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות, מסביר כי "כבר שנה וחצי, מאז 'צוק איתן', אנחנו במשבר שמתעצם בחודשים האחרונים. הירידות בכניסות התיירים לישראל, בתפוסות בבתי-המלון ובמספר הלינות עלולות להביא לסגירת בתי-מלון, כפי שחווינו בעבר".

נתוני חודש ינואר האחרון בבתי-המלון נמדדו לעומת נתוני ינואר 2014 - לפני מבצע "צוק איתן", והם המשקפים את המשבר עליו מדבר גונן: בינואר 2016 נרשמו כ-537 אלף לינות תיירים בארץ. אמנם מדובר בעלייה של 2% לעומת ינואר 2015, אבל הנתון המדאיג מצביע על ירידה של 22% לעומת נתוני הלינה בינואר 2014.

הישראלים מפצים? נתוני לינת הישראלים בינואר האחרון עמדו על 774 אלף - ירידה של 5% לעומת ינואר 2015 ועלייה של 1% לעומת ינואר 2014. סך הלינות של תיירים ושל ישראלים עומד על כ-1.3 מיליון לינות. הירידה במספר הלינות נרשמה ברוב חלקי הארץ, בהם בלטו אילת, בה הירידה לעומת ינואר 2014 עמדה על 60%, ובים המלח, שם הירידה במספר הלינות עמדה על 42%. 

גם שיעורי התפוסה הנמוכים בחדרי משקפים את עומק המשבר: בחודש ינואר תפוסת החדרים הארצית הגיעה ל-48% בלבד. שיעורי התפוסה נמוכים במיוחד נרשמו בנצרת עם 20% בלבד, נתניה עם 37%, בטבריה וסובב כנרת שיעורי התפוסה היו 38%, במערב ירושלים 43%, בתל-אביב 57%, ובים המלח כ-60%.