חשד: ענבל אור העלימה מס בעשרות מיליונים

רשות המסים: "היא לא התייצבה לחקירות או ביטלה אותן ברגע האחרון" ■ אור במעצר-בית ל-15 ימים ■ בכתה אתמול בביהמ"ש ואמרה: "שייקחו אותי לפוליגרף. לרצוח אותי לפני שבדקתם את העובדות?"

ענבל אור / צילום: אלכס ליפקין
ענבל אור / צילום: אלכס ליפקין

הותר לפרסום: ענבל אור היא יזמית הנדל"ן שנעצרה בחשד להעלמת מס בעשרות מיליוני שקלים, וזאת באמצעות העלמת עסקאות וחשבוניות כוזבות בשיתוף עם סמנכ"ל הכספים שלה, דרור גלעדי. 

בעילת המעצר של אור נכתב כי היא חשודה ב"השמדת ראיות".

ברשות המסים טוענים כי "ענבל אור ביצעה במהלך העשור האחרון כ-27 פרויקטים באזור מרכז הארץ, הכוללים בנייה של כ-800 יחידות דיור. מחזור העסקאות שדווח למע"מ על-ידי איחוד עוסקים במע"מ המאגד 6 מתוך 16 חברות שבבעלותה, עומד בתיק זה בלבד על כ-70 מיליון במהלך 5 השנים האחרונות".

פרסומת של ענבל אור / צילום: תמר מצפי
 פרסומת של ענבל אור / צילום: תמר מצפי

ברשות טוענים כי בשנה שעברה התבקשה אור למסור למחלקת הביקורת בתחנת מס קנייה תל-אביב מסמכים הקשורים לפעילותה העסקית, במטרה לבצע ביקורת שגרתית של אמיתות הדיווחים למע"מ. "אור התעלמה באופן בוטה מחובתה על-פי חוק למסירת מידע, לא התייצבה לחקירות שנקבעו עמה או לחלופין נהגה לבטלם ברגע האחרון - התנהלות המעוררת חשד רב שיש ברצונה להסתיר ממצאים ולשבש את החקירה בעניינה", נמסר מהרשות.

בין הדברים שהרשות ביקשה מאור ניתן למנות חוזים והסכמים מול בעלי הקרקעות אותם שיווקה לטענתה כקבוצות רכישה; חוזי שיתוף של הדיירים שנרשמו פרויקטים; חומרי הנהלת חשבונות וכרטסות. 

ענבל אור / צלם: יונתן בלום
 ענבל אור / צלם: יונתן בלום

אתמול (ג') לפנות בוקר פשטו חוקרי מכס ומע"מ ירושלים, בשיתוף מבקרי החשבונות מתחנת מס קנייה תל-אביב, על ביתה ומשרדיה של ענבל אור. לטענת הרשות, "במסגרת הפשיטה נתפסו חומרים רבים הכוללים חוזים, הסכמי שיתוף, מסמכי הנהלת חשבונות וכן מסמכים ממוחשבים ועבודתם החוקרים תימשך".

אור מצויה כעת במעצר-בית ל-15 ימים. 

אור הובאה אתמול להארכת מעצר ופרצה בבכי בזמן הדיון בבית המשפט. היא אמרה: "לא עשיתי כלום, זה רק חשד. שייקחו אותי לפוליגרף, זה לא אמיתי מה שאני עושה פה. אני מנהלת 18 חברות. אני המומה. אני מוכנה ללכת לכל מכונת אמת, אני לא משקרת. הכול אמת. אני מנהלת 11 שנה עסקים, יש לי 1,000 לקוחות, 27 פרויקטים. לא נותנים לי לדבר עם הבנק. הם עדיין מחכים לי. בניתי את העסק בעשר אצבעות. לא הייתי מעלה על דעתי שאעמוד כאן. תבדקו את זה. מעצר-בית יאפשר לי לנהל את העסק. יש לי כספים רבים שאני צריכה להעמיד. גם לרצוח אותי לפני שהאשמתם אותי, לפני שבדקתם את העובדות".

בהמשך היא אמרה: "שיזמנו את עו"ד שרקון ואת היועץ שטיינמץ עמינח ויראו מיילים שאני לא ידעתי. אחרי שידעתי על כך, הלכנו למע"מ באותו רגע. לקחתי שוברים והלכתי לשלם".

יחד עם אור נעצר, כאמור, גם דרור גלעדי, המשמש כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה שמאגדת 16 חברות בבעלותה של ענבל אור. במסגרת תפקידו הוא אחראי, בין היתר, על נושא הדיווח לרשות המסים. הוא נעצר לאחר שחקירה סמויה שנערכה במשך כחצי שנה על-ידי חקירות מכס ומע"מ בירושלים, בשיתוף משרד מע"מ ומס קנייה תל-אביב, הפכה לגלויה.  

ענבל אור / צילום: אלכס ליפקין
 ענבל אור / צילום: אלכס ליפקין

עורכי הדין רונן רוזנבלום ואודי ברזילי, המייצגים את אור, מסרו בתגובה: "מן הראו להמתין לסיום החקירה עד יתבררו העובדות לאשורן. נדגיש כי מעולם לא נטענה שום טענה במסגרת החקירה כלפי ענבל אור והקבוצה הקשורה ליסוד של מירמה או הונאה. החקירה מתמקדת אך ורק בהיבט מאוד ספציפי בהתאם לחוק מע"מ. 

"אנו סמוכים ובטוחים שכפי שהחקירה החלה בעקבות הליך ביקורת אזרחי, כך יסתיים העניין בהיבט האזרחי בלבד, מבלי צורך בהליך פלילי. חשוב להדגיש כי אין קשר בין הפעילות הנדל"נית השוטפת של הקבוצה לבין היבטי החקירה".

 מבט נוסף - ינואר 2014: ענבל אור מתכתשת בשידור עם ליאת רון מ"גלובס":