רשות המסים: "משאב" מעורבת ביבוא מלט לעזה שלא כחוק

רשות המסים חשפה פרשת יבוא אלפי טונות מלט לרצועת עזה ללא הצהרה על היעד האמיתי של הסחורה

רצועת עזה / צילום: רויטרס
רצועת עזה / צילום: רויטרס

רשות המסים חשפה פרשת יבוא אלפי טונות מלט לרצועת עזה ללא הצהרה על היעד האמיתי של הסחורה. החברה החשודה בפרשה היא משאב, שמהווה מונופול בתחום המלט.

בית משפט השלום בראשון-לציון הורה היום על מעצר ושחרור בערובה של 3 מעורבים בפרשה. בין השלושה, בכיר בחברה הקשורה לתעשיית המלט שצו איסור פרסום הוטל על שמו; עמיל מכס בחברת יו.טי.אי; וחנא פארג' מטורעאן, שדרך חברה שבבעלותו בוצעה ההעברה לרשות הפלסטינית למרות שלא הייתה קשורה כלל ליבוא.

השלושה נחקרו על-ידי יחידת החקירות של מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, לאחר שהעבירות התגלו על-ידי עובדי בית המכס אשדוד ויחידת המכס במעבר כרם שלום.

כמפורט בבקשות המעצר, חברת משאב, העוסקת בתחום המלט, היא החברה האחראית על מכירות המלט לרשות הפלסטינית מתוך עודפי הייצור של החברה במפעל נשר. לאור הגדרת החברה כמונופול בענף המלט, אין היא רשאית לייבא מלט לארץ. כפי שנטען בבקשה למעצר, על-פי החשד, משאב ערכה הסכם עם חברת סנד תעשיות בנייה בע"מ הרשומה ברשות הפלסטינית, שעיקרו יבוא מלט מטורקיה עבור החברה הפלסטינית שמעבירה אותו לרצועת עזה.

הקשר עם הספק הטורקי, התשלום עבור הסחורה ויבוא הסחורה התבצע באמצעות חברת משאב. בהגעת המלט לארץ דאגה חברת משאב באמצעות החברה הפלסטינית להעביר את רשימון היבוא לחברת בשארה פארג' בע"מ, שהיא חברה ישראלית.

על-פי מסמכי היבוא שהוגשו למכס, הוצג מצג-שווא לפיו חברת בשארה פארג' בע"מ היא היבואנית, כאשר לא היה לה שום קשר להזמת הסחורה מחו"ל, לתשלום עבור הסחורה ולמכירתה בארץ. גם תשלום המסים לא בוצע על-ידה אלא על-ידי חברת סנד הפלסטינית.

לפי החשד, חברת בשארה פארג' בע"מ פעלה יחד עם עמיל המכס להעברת המלט לרשות הפלסטינית בניגוד לרישיון היבוא שניתן להם. מדובר במשלוח של 5,500 טון מלט, המהווה חלק קטן מהסכם יבוא בהיקף של 400,000-300,000 טון.

על-פי החשד, למרות שחברת משאב ועמיל המכס ידעו כי יעד הסחורה הוא עזה, הם לא עשו את המוטל עליהם על-מנת להצהיר בפני המכס כי היעד האמיתי הוא עזה, ובכך נמנע מהמכס לבצע את המוטל עליו במקרים של העברת סחורה לתחום הרשות הפלסטינית, על כל המשתמע מכך, כולל ובעיקר בידוק ביטחוני.