צאו מהמקלטים

זה לא משבר. המלחמה שאף פעם לא החלה כבר נגמרה

מסחר מקוון / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מסחר מקוון / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אם מישהו היה צריך הוכחות נוספות למה שאני טוען כאן כבר חודשיים, הרי שנתוני יום שישי, יחד עם התוצאות העסקיות של ברקשייר הת'אווי, סיפקו אותן בגדול. וורן באפט הינו הסמן הימני של הכלכלה המסורתית. אם יש הוכחה חותכת שה"משבר" האחרון הוא בסך הכול מניפולציה של גופים אינטרסנטים ולא משבר של ממש, בטח לא כלכלי, הרי שדוחות חטיבות ברקשייר בהחלט מספקים אותה - ולא רק הם.

מרבית הנתונים הכלכליים המגיעים מארה"ב מצביעים על התאוששות וחזרה לפסים הנכונים - צמיחה, תעסוקה, צריכה, אינפלציה; ועם כל אלו, איך לא - גם ביטחון הצרכנים עולה. אז הדובים מגורשים בשלב זה חזרה למערות ונתוני סוף חודש פברואר מרגיעים למדי - בסך-הכול הירידות מתחילת השנה בין 4% (הדאו ג'ונס) ל-6%(הנאסד"ק), תיקון בריא לעליות השנים האחרונות ותו לא.

אם יש משהו שיכול לאיים על ההתאוששות הזו, הרי שזה הדולר החזק. מלחמת המטבעות ממשיכה במלוא עוצמתה והדולר שב להתחזק מול מרבית המטבעות למעט מול המטבע הכי חזק בעולם - השקל כמובן. הקלה כמותית ביפן, ציפיות להרחבה כמותית בגוש האירו, צפיות לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי (ראו מה קורה לליש"ט הנסחרת בשפל של כמעט עשור לעומת הדולר - מישהו באמת מאמין שבריטניה תפרוש מהאיחוד האירופי?), ציפיות מחודשות להעלאת ריבית בארה"ב בחודש מרץ הקרוב בעקבות הנתונים החיוביים - כל אלו מתדלקים את השחקנים והקרנות לרכוש דולרים. ארה"ב כבר הצהירה בעבר כי כל עוד הכלכלה מתפתחת בכיוון הרצוי היא לא תנקוט בצעדים מיוחדים להחלשת הדולר.

בהקשר זה התפתחו לא מעט ציפיות לקראת ועידת הג'י 20, ועידת הבכירים וראשי הבנקים המרכזיים של הכלכלות הגדולות בעולם, שהתכנסה בסוף השבוע בסין. אולם, כגודל הצפיות כך גודל האכזבה. הצפייה הייתה לנקיטת מהלך משולב בנוסח המהלך שנקטו המדינות בשנת 1985 (plaza accord) כשהחליטו באופן מתואם על מהלך שמטרתו החלשת הדולר. ציפיות לחוד ומציאות לחוד. הועידה הסתיימה בהחלטות אנמיות לשימוש במדיניות פיסקאלית גמישה על מנת ליצור יציבות ומקומות עבודה וקריאה לממשלות לעשות יותר על מנת שהבנקים המרכזיים יצטרכו לעשות פחות.

אין ספק כי האמריקאים רצו קצת יותר. הנתון שלא כל-כך אהבו לראות בפד ביום שישי האחרון היה הגירעון במאזן הסחר. התרחבות מדאיגה ל-62.2 מיליארד דולר, החדה ביותר מאז יוני האחרון. זו תוצאה ישירה של השפעת עוצמת הדולר על היצוא והיבוא האמריקאי. כאן בישראל אנחנו מכירים את התופעה והשפעותיה השליליות על הכלכלה המקומית היטב וגם האמריקאים, בדרכם שלהם, יעשו כל מה שצריך על מנת שהדולר לא יהיה חזק כל-כך, ולעניות דעתי הם גם יצליחו. מאמצים רבים השקיעו האמריקאים להחזיר ייצור הביתה ולהביא חברות זרות לפתיחת מפעלים בארה"ב. הם לא יתנו למלחמת המטבעות לחבל בפרי מאמציהם.

הצלחה אמריקאית תעצים עוד יותר את האתגר בפניו עומדים מקבלי ההחלטות הפיננסיות בישראל. אם בנקודה זו בה הדולר שובר שיאים של עוצמה ברחבי העולם, השקל נסחר סביב רמות השיא שלו, מה יהיה כאשר הדולר ייחלש? ימים יגידו.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. 

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.