הטלפון ללשכת נתניהו: חוקר מע"מ מרכזי לא יעיד בתיק רפי רותם

נדחתה בקשת רפי רותם לזמן לעדות במשפטו את חוקר המכס מפרשת המכולה שהוחזרה למבריחים ■ אושרה עדותם של 3 חוקרים שהתלוננו בעבר על טיוח חקירות מס

רפי רותם / צילום: תמר מצפי
רפי רותם / צילום: תמר מצפי

שופט בית משפט השלום בתל-אביב, דניאל בארי, היושב בתיק הפלילי נגד חושף השחיתות ברשות המסים רפי רותם, דחה את בקשתו של רותם לזמן כעד הגנה מטעמו את עו"ד חיים שצ'ופק, לשעבר חוקר בכיר ביחידת החקירות של מכס-מע"מ.

שצ'ופק היה ממונה על חקירת הברחה של מכולה ובה מכשירי קולנוע ביתי, מכולה אשר הוחזרה לגורמים שנחשדו בהברחתה ללא שננקטו נגדם צעדים, וזאת אחרי פנייה של שני פעילי ליכוד ללשכת שר האוצר באותה תקופה, ראש הממשלה כיום בנימין נתניהו.

בידי המשטרה יש עדות מצולמת של מקור המכונה 270 על פרשה זו. מקור 270 נרצח מאוחר יותר, אחרי שזהותו נחשפה בחוגי המבריחים, לטענת משפחת המקור וגורמים בתוך רשות המסים. המדינה שילמה לאחרונה פיצוי למשפחת המקור, ובכך נמנע בירור הפרשה.

את קיום העדות של המקור שנרצח אישר בעדותו בבית המשפט סנ"צ בדימוס אריה אידלמן, שעמד בראש מפלג הונאה במשטרת תל-אביב וחקר את תלונות רותם וחבריו, עד שהתיק נסגר בעקבות החלטה של פרקליטת המחוז דאז, רות דוד. נתניהו מסר בעבר ל"גלובס", כי אינו יודע כלל על מה מדובר.

בתיק בפני השופט בארי רותם מואשם על-ידי התביעה המשטרתית בשורת עבירות ובעיקר "העלבת עובד ציבור" של אישים במשטרה, בפרקליטות וברשות המסים, בגין פקסים והודעות טקסט בלשון בוטה, בהם הוא מכנה אותם "מושחתים", "מטייחים", "מקומכם בכלא" וכו'.

רותם מאשר כי פנה ברוח זו לשורה של בכירים, אולם מכחיש טענות על איומים מצידו. זאת, בהקשר לפרשיות אותן ניסתה לחשוף "קבוצת ה-15" - חוקרים ומבקרים ברשות המסים, שניסו כבר לפני 10 שנים לחשוף פרשיות שחיתות בצמרת רשות המסים בראשה עמד איתן רוב, וביחידת החקירות המרכזית של מכס-מע"מ בראשה עמד רפי עמיאל, כולל סחיטה מינית של נישומה והדחתה בחקירה שתועדה בווידיאו.

ה-15 התלוננו במשטרה ואצל מבקר המדינה על טיוח חקירות, העלמת עין מעבירות של אנשי עסקים וגורמים ששמותיהם הוזכרו בהקשר לארגוני פשיעה והקלות לאנשי עסקים מקורבים לליכוד ולחוגי הספורט, בעיקר מענף הכדורסל.

עם תחילת מסכת ההגנה ועדותו של רותם, המייצג את עצמו, השופט בארי דחה את בקשתו של רותם לזמן לעדות מטעמו גם את מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס; המבקר הנוכחי, יוסף שפירא; ועוזרו, דודי נהיר. רותם מבקש להציג את טענתו, לפיה מבקרי המדינה התעלמו מהפגיעות שספגו חברי "קבוצת ה-15" בעקבות פעילותם.

השופט בארי דחה גם הבקשות לזמן לעדות את היועמ"ש לשעבר ושופט בית המשפט העליון, מני מזוז; היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין, שהיה פרקליטו של איתן רוב; המפכ"ל הקודם, יוחנן דנינו; ניצב משה אדרי, מפקד מחוז תל-אביב; סנ"צ ירון ארם וכן מספר שוטרים שרותם טוען כי היכו אותו בהיותו במעצר; רות דוד, שהייתה פרקליטת מחוז תל-אביב אשר סגרה את תיק החקירה שיזמה "קבוצת ה-15"; וחבר הכנסת לשעבר אריה אלדד, שהיה ראש השדולה למלחמה בשחיתות וליווה את מחאתם של רותם וחבריו.

עם זאת, הותרה עדותם של אהרון הילינגר, מבכירי משרד מבקר המדינה; ועו"ד איתן ענבר, שייצג את רותם בהליכים שונים. כן הותרה עדותם של 4 שוטרים ממחוז תל-אביב, שהיו מעורבים בשורה של מעצרים של רותם.

בניגוד לאיסור על עדותו של חבר "קבוצת ה-15" חיים שצ'ופק מפרשת ההברחה והפנייה ללשכת נתניהו, שנומקה באי-רלוונטיות של עדותו, השופט בארי התיר לרותם להביא לעדות מטעמו 3 אנשים מרשות המסים: איש הביקורת ביחידת החקירות של מכס-מע"מ, אריה אלעזר; חוקר המע"מ מוטי ברכה; וכן מי שהיה מנהל מע"מ תל-אביב, שוקי משעול, שהוא מהמובילים ב"קבוצת ה-15". רותם ביקש להשמיע את עדויותיהם כדי להמחיש את הטענות לשחיתות וטיוח החקירות ברשות המסים, במשטרה ובפרקליטות, ואת הפגיעה באלה שניסו לחשוף את השחיתות.

שוקי משעול הוא זה שחשף לראשונה את הקשר שבין פרקליטת המחוז רות דוד ועו"ד רונאל פישר, כאשר דחה הצעה של פישר לשלם שוחד לרות דוד בהקשר לחקירה שנפתחה נגדו על-ידי הנהלת רשות המסים. משעול דרש לבדוק את הטיפול במיסוי של נישומים כבדים, למשל עסקת רכישת סלקום על-ידי נוחי דנקנר, ההקלות לחברת דובק, משפחת גבריאלי, אבנר קופל, דודי אפל ותיקים נוספים.

אחרי סירובו של משעול להצעת השוחד מצד רונאל פישר, הגישה הפרקליטות בראשות רות דוד כתב אישום נגדו, בטענה כי קיבל שלא כדין 540 שקל יותר מדי בהחזר ביטוח הרכב. משעול הורשע ומנהל מאבק בטענה להתנהגות מגמתית כלפיו של הפרקליטות בגלל מעורבותו ב"קבוצת ה-15".

מוטי ברכה היה חוקר בכיר שהועבר לתפקיד זוטר בעקבות עדות שנדרש למסור בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בעניינו של רותם. ברכה העיד כי גורמים בכירים מנעו ממנו לחקור את חברת גיבור ספורט והעומדים בראשה, כולל איתן אלדר (שהורשע לאחרונה במספר פרשיות ונכלא).

לפי עדותו של ברכה, למעשה טויחה פרשה של עבירות מס חמורות. השופטת באותו תיק, ורדה סאמט, לא התייחסה לעדותו של ברכה (בעלה, חיים סאמט, ייצג את גיבור ספורט, אולם השופטת טענה כי לא ידעה זאת ותלונה נגדה נסגרה).

אריה אלעזר היה המבקר במספר תיקי מס נגד אנשי עסקים בכירים, תיקים שלגביהם נטען כי ניתנו בהם הקלות חריגות, וכן עסק באופן הניהול של איצטדיון הכדורסל ביד אליהו ומשחקי הכדורסל של מכבי תל-אביב. בדוח מבקר המדינה נחשף כי איתן רוב, כשעמד בראש רשות המסים, קיבל טובות הנאה בצורת כרטיסים למשחקים באיצטדיון, כשהיה במצב של ניגוד עניינים חמור בין תפקידיו ברשות המסים ובממסד הכדורסל.

פרשת הניסיון לחשוף את השחיתות ברשות המסים, והיחס שקיבלו מהמשטרה, מהפרקליטות ובתי המשפט, עומדת במרכזה של סידרת כתבות בערוץ 10 על מערכת המשפט והפרקליטות, שעורכת אורנה בן-דור תחת הכותרת "דיני נפשות", שהפרק הראשון שלה יוקרן ביום רביעי 2.3.