"ההסתה נגד הרפורמים בערוץ 20 - התרת דם"

כך אומר ראש הקהילה הרפורמית בישראל, הרב גלעד קריב ■ יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, פנתה לערוץ 20 בעקבות סטטוס תקיף שפורסם בעמוד הפייסבוק שלו, שתקף את הקהילה הרפורמית בישראל ואת קריב

לוגו ערוץ 20
לוגו ערוץ 20

מועצת הכבלים והלוויין מזהירה את ערוץ 20 שלא להדיר קבוצות שונות משידורי הערוץ, שכן הערוץ יסתכן בהליך הפרה.

במכתב ששלחה יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, לראשי הערוץ, היא התייחסה בראשונה לפעילות של הערוץ בפייסבוק - פלטפורמה שאינה בפיקוחה. זאת לנוכח סטטוס תקיף שפורסם בעמוד הרשמי של הערוץ ותקף את הקהילה הרפורמית בישראל ואת העומד בראשה, הרב גלעד קריב.

בסטטוס שהתפרסם ב-27 בפברואר, יומיים לאחר שמועצת הכבלים והלוויין קבעה במסגרת השינוי המסתמן בתנאי הרישיון של ערוץ 20 כי עליו לתת במה למגוון של זרמים, נכתב על התנועה הרפורמית: "אתם לא באמת זרם ביהדות. לבנות לעצמכם מתחם נפרד בכותל - זו לא יהדות. לפעול להטמעת מנהגי נוצרים בבתי הכנסת - זו לא יהדות. ואתם גם לא מורשת... אז אנחנו אומרים בפה מלא: אנחנו לא חושבים שערוץ 20 צריך לייצג ניסיונות לפלג ולשסע את עם ישראל".

בעקבות הסטטוס שלח מנהיג התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, מכתב למועצת הכבלים והלוויין, ובו דרש להקפיא את ההחלטה על שינוי רישיון ערוץ 20 ולאפשר לו 25% תכנים שאינם מורשת. "לא מדובר בקמפיין פייסבוק אלא בהודעה רשמית של הערוץ שהוא מתכנן להדיר את הרפורמים והקונסרבטיבים בניגוד להוראת המועצה", אמר הרב קריב ל"גלובס".

"פעילות הערוץ שלא במסגרת שידוריו אינה מפוקחת על-פי חוק על-ידי המועצה", כתבה בן-חי-שגב לערוץ 20. "עם זאת, המועצה רואה את התכנים המפורסמים על-ידי הערוץ במדיה הדיגיטלית ובראיונות של פרנסי הערוץ בתקשורת כתכנים אשר יש להפיץ באחריות הראויה, בכבוד הדדי, ברגישות ותוך כיבוד הוראות הרישיון לשידורים, בין היתר מאחר שהתכנים המופיעים בצורות אלה מזוהים באופן ישיר עם שידורי הערוץ".

לדבריה, "בהחלטת המועצה נכתב במפורש כי המועצה תקפיד הקפדה יתרה על עמידת הערוץ בהוראות הקיימות, ובכלל זה מתן ביטוי למגוון דעות, גישות וזרמים שונים בציבור, למגוון השקפות בחברה ולבעלי תפיסות מנוגדות. לפיכך, מידור או הדרה של קבוצות שונות משידורי הערוץ תהווה הפרה של הוראות הרישיון".

על-פי הרב קריב, כ-9% מהיהודים בישראל מגדירים את עצמם רפורמים או קונסרבטיבים, ובישראל פועלים עשרות מוסדות של התנועה. "הצעד של המועצה הוא לא מספק. ערוץ 20 יורק בפני הרגולטורים", הוא אומר. "ערוץ 20 לוקח חלק בגל של הסתה שמתחולל נגדנו בשבועות האחרונים. גל ההסתה הזה ייגמר באלימות. בתי כנסת שלנו חוללו, גני ילדים שלנו הוצתו. גל ההסתה הזה ייגמר בשפיכות דמים.

"ערוץ טלוויזיה בישראל מאפשר למאות תגובות שקוראות לביצוע מעשה אלימות נגדנו ולא מוחק מאות תגובות שחלקן עוסקות בקריאה למעשים אלימים. זו התרת דם, אין מילה אחרת. ערוץ 20 הפך להיות ערוץ מסיבת התה של מדינת ישראל. הם מדברים שאנחנו כמו הנוצרים? הערוץ שם עצמו בנעליים של הקהילות הפונדמנטליסטיות בארה"ב. אין בין הערוץ ובין אהבת ישראל דבר וחצי דבר".

מערוץ 20 נמסר בתגובה: "פעלנו ונמשיך לפעול בהתאם לכלליה והנחיותיה של מועצת הכבלים והלוויין".