הטלוויזיה המסחרית תציג חזית אחידה מול דוח פילבר

קשת, רשת וערוץ 10 יגישו תגובה משותפת לדוח הביניים של ועדת פילבר, בה יטענו כי יישום הדוח עשוי להביא לקריסת הטלוויזיה המסחרית ■ "הפער בין גודלו של שוק זה בפועל לבין התחזיות עומד על יותר מ-600 מיליון שקל"

באופן חסר תקדים יגישו קשת, רשת וערוץ 10 תגובה משותפת מטעמם לדוח הביניים של ועדת פילבר - כך נודע ל"גלובס". בתגובתם, יכתבו הגופים למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, במסגרת השימוע שיתקיים בחודש הבא, כי יישום המלצות הוועדה עשוי להביא לקריסה כלכלית של הטלוויזיה המסחרית.

על-פי ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2, בעשור האחרון השקיעו הערוצים המסחריים כ-6 מיליארד שקל ביצירה ישראלית מקורית, עד שכיום תכני הטלוויזיה המסחרית הם "עמוד השדרה של כל חבילת שידורים המוצעת לצרכן בישראל", עם למעלה מ-53% ממנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית שצופים מדי ערב בשידורי הערוצים המסחריים. 

במסמך החריף שיוגש כותבים מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי; מנכ"ל קשת, אבי ניר; ומנכ"ל רשת, אבי צבי; כי "למרות הצלחת הערוצים המסחריים בעולמות הרייטינג והתוכן, גופים אלה עומדים בימים אלה בפני שוקת שבורה. בחינת תוצאותיהם העסקיות של הערוצים המסחריים מעלה כי הם לא יכולים להסתמך עוד אך ורק על שוק הפרסום. שוק הפרסום בטלוויזיה מצוי בסטגנציה קבועה, ובפועל יורד בהיקפו".

ראשי הערוצים מתייחסים בתגובתם לכוחות בינלאומיים כמו פייסבוק וגוגל שמשפיעים על שוק הפרסום בישראל. לדבריהם, הירידה בפרסום גדלה מדי שנה, "בעיקר בשל הזליגה המוגברת לפלטפורמות הדיגיטל השונות, בעיקר בדמות שחקניות בינלאומיות שאין עליהן כל חובת פיקוח או דיווח למדינת ישראל. הפער בין גודלו של שוק זה בפועל לבין התחזיות עליהן התבססו המודלים הכלכליים של הערוצים המסחריים עומד על יותר מ-600 מיליון שקל".

סוגיה בוערת בעיני גופי השידור המסחריים היא העובדה שהדוח מבקש לאפשר לכל מיזם רב-ערוצי שיבקש לפעול להעביר בחינם את ערוצים 2 ו-10. כיום, נכתב, מאפשרות פלטפורמות הטלוויזיה הרב-ערוצית להקליט את תכני רשת, קשת ו-10 ו"לבטל לחלוטין כל ערך כלכלי שיכול היה להיות לצפייה", כשהכוונה היא לאפשרות להריץ פרסומות ולא לצפות בהן. "כך נוצר שבשוק המדיה הישראלי ישנו כשל שוק המעניק לשחקני הטלוויזיה הרב-ערוצית שיעורי רווחיות גבוהים במיוחד, על חשבון הערוצים המסחריים הנאבקים בקושי להגיע לרווחיות חיובית", לשון התגובה. 

"דוח הביניים של הוועדה מתעלם לחלוטין מן המציאות הכלכלית המתוארת לעיל, המהווה את הבסיס להבנת שוק הטלוויזיה ומערך הכוחות בו. הוועדה כמעט ואינה מתייחסת בהמלצות הביניים שלה לצורכי הערוצים המסחריים. ההמלצות לדה-רגולציה הן בבחינת 'מעט מדי ומאוחר מדי'", נכתב. "מנגד, דווקא הפלטפורמות הרב-ערוציות, האיתנות והרווחיות, זכו להקלות ניכרות והטבות שאין להן כל בסיס - לא כלכלי ולא הגיוני". 

על-פי גופי השידור, "כתוצאה מעיוות זה בהצגת השוק על שחקניו, כולל דוח הוועדה הצעות שיש בהן סכנה ממשית להמשך פעילותו של השידור המסחרי בישראלי". הם קובלים על כך שהוועדה ממליצה לאפשר תוכן שיווקי בכבלים ובלוויין, ובכך מפרה את הבלעדית על שידור פרסומות שניתנה לגופי השידור המסחריים.

"יתרה מכך, התערבות הוועדה בנושא הגבלת רכש המדיה מגופי הטלוויזיה המסחרית היא התערבות הרסנית ומיותרת, אשר אין לה מקום במציאות של שוק הפרסום הישראלי. מדובר בהתערבות אשר תגרום נזק אדיר אך ורק להכנסות גופי השידור, וכתוצאה מכך תפגע גם בכל שאר השחקנים הקשורים אליהם, ביניהם גם היוצרים והמפיקים", נכתב באשר להחלטה להגביל את האפשרות של חברות המדיה לרכוש פרסום בגופים המסחריים.

"ההמלצה בנושא זה התקבלה על בסיס תשתית עובדתית חסרה, ללא כל עבודה כלכלית, וללא בדיקה המלמדת האם התועלת שטמונה בהחלטה מצדיקה את הנזקים הצפויים שיגרמו לגופי השידור, תוך פגיעה קשה בחופש ההתקשרות שלהם. מדובר בהתערבות מפלה שראוי שתיעלם ממסקנות הדוח הסופי". 

בסופו של דבר, הגופים ממליצים כי הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר תוודא כי "הערוצים המסחריים ושותפיהם ליצירה, כמו כל בעלים אחרים של תוכן, יקבלו תשלום הולם מכל שחקן המשתמש בנכס העיקרי שלהם - התוכן המקורי אותו הם מפיקים, תאפשר לערוצים המסחריים לפעול על-מנת להגדיל את מקורות ההכנסה שלהם תוך הסרת המגבלות החלות על פעילותם בשוק התוכן, תשמור על הבלעדיות בפרסום של הטלוויזיה שניתנת לצרכן בחינם, ותימנע מכל התערבות בחופש ההתקשרויות של הערוצים המסחריים עם המפרסמים באופן לא שוויוני ביחס לשחקנים האחרים בשוק הפרסום".