חגיגת שכר בבנקים: קינן ורוסק-עמינח עם כ-8 מיליון שקל

7.7 מיליון שקל ליו"ר הפועלים סרוסי, 5.8 מיליון שקל ליו"ר לאומי ברודט ■ תגמולים גבוהים למנהלי פעילויות הבנקים בחו"ל ■ צפו בטבלת שיאני השכר

רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי

כמדי שנה, גם ב-2015 התברגו מנהלי הבנקים הגדולים בצמרת דירוג שיאני השכר של החברות הציבוריות. דוחות בנק לאומי ובנק הפועלים שפורסמו הבוקר (ב') שלחו לעשירייה הראשונה את המנכ"לים של שני הבנקים - רקפת רוסק-עמינח וציון קינן.

רוסק-עמינח נהנתה משכר בעלות של 2.5 מיליון שקל ומתגמול מנייתי בהיקף של 3.7 מיליון שקל, ובסך-הכול (בתוספת מרכיבים נוספים) עלות העסקתה עבור לאומי הצטברה ל-8.1 מיליון שקל. מיד אחריה ממוקם קינן עם עלות העסקה שנתית שהגיעה ל-7.9 מיליון שקל - 2.1 מיליון שקל מהסכום כשכר ועוד 3.9 מיליון שקל נוספים כמענקים.

לא רחוק מאחורי צמד המנכ"לים התמקם יו"ר הפועלים, יאיר סרוסי, שעלות העסקתו עמדה אשתקד על 7.7 מיליון שקל, וזאת אחרי שנהנה במהלך 2015 ממענקים שהצטברו ל-3.9 מיליון שקל בנוסף לשכר בהיקף של 1.9 מיליון שקל. יו"ר לאומי, דוד ברודט, הסתפק במענקים של 1.4 מיליון שקל, ואילו משכורתו עמדה על 2.2 מיליון שקל. בסך-הכול עלות העסקתו הצטברה אשתקד ל-5.8 מיליון שקל.

בין בכירי הבנקים בולטים מנהלי הפעילויות בחו"ל, ובראשם פול הירד ופיל וודורד, מנכ"ל וסמנכ"ל לאומי בריטניה, בהתאמה. שנהנו מתגמולים בהיקף של 5.5-5.4 מיליון שקל כל אחד, בעיקר בזכות מענק שנתי של 4.4 מיליון שקל שניתן לכל אחד מהם. בלאומי מסבירים כי בנוסף לשכר השנתי, השניים זכאים "לתשלום שנתי משתנה המבוסס על נוסחה קבועה וזאת על פי הרווח הנקי של החברה לאחר מסים". מנכ"ל לאומי ארה"ב, אבנר מנדלסון, נהנה מתגמולים בהיקף של 5.7 מיליון שקל, מתוכם מענק של 1.4 מיליון שקל.

אם מבודדים את שיאניות השכר, מי שמתמקמת נכון לעכשיו בדירוג זה אחרי רוסק-עמינח היא אורית לרר, מנכ"לית בנק הפועלים שווייץ, שעלות העסקתה הגיעה אשתקד ל-4.8 מיליון שקל. שם בולט נוסף בהקשר זה שעולה מהדוחות שפורסמו היום הוא של מנכ"לית דיסקונט, לילך אשר טופליסקי, שעלות העסקתה ב-2015 עמדה על 3.4 מיליון שקל.

שיאן השכר בדיסקונט מגיע מעבר לים. מדובר במאוריציו פלטה, מנכ"ל דיסקונט בנק לטין אמריקה, שסיים את עבודותו באוקטובר האחרון. עלות העסקתו ב-2015 הגיעה ל-4.8 מיליון שקל - 2.7 מיליון שקל מהסכום כמענק, ושכר בהיקף של 1.5 מיליון שקל. שיאן השכר בבנק אגוד הוא היו"ר זאב אבלס, שעלות העסקתו הגיעה ל-3.8 מיליון שקל, ואילו עלות העסקת מנכ"ל הבנק, ישראל טראו, עמדה על 3.1 מיליון שקל.

4.4 מיליון שקל למנכ"ל שופרסל

עוד בפיננסים, עלות העסקת מנכ"ל חברת איי.די.איי ביטוח, רביב צולר, עמדה אשתקד על 4.8 מיליון שקל - עיקרה שכר (2.6 מיליון שקל) והיתרה תגמול מנייתי (1.3 מיליון שקל) ומענק (880 אלף שקל). ב-2014 התקרבה עלות העסקתו של צולר ל-8 מיליון שקל, בעיקר בזכות תגמול מנייתי בהיקף של 3.5 מיליון שקל, וכן בשל מענק שהגיע אז ל-1.8 מיליון שקל.

שם בולט נוסף שהצטרף היום לטבלת שיאני השכר הוא איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, שעלות העסקתו אשתקד עמדה על 4.4 מיליון שקל - מהם 1.8 מיליון שקל כמענק. רפי ביסקר, היו"ר הפורש של שופרסל, נהנה אשתקד מתגמולים בהיקף של 1.2 מיליון שקל עבור רבע משרה.

 

קדימהסטם: בונוס למרות ההתנגדות

עוד בענייני שכר, חברת המידע קו מנחה, שבשליטת אבי בגס, זימנה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, שתתבקש לאשר את שכרו של המנכ"ל החדש, שי מגל. קו מנחה מבקשת לאשר למגל שכר בסיס חודשי של 72 אלף שקל, צמוד למדד, שישתדרג ל-74.5 אלף שקל בסוף ינואר 2017, החזר הוצאות רכב של 8,000 שקל בחודש, החזר הוצאות חודשי נוסף של עד 5,000 שקל בחודש, ומענק שנתי בהתאם לתוצאות שתציג קו מנחה.

בחברת הביומד קדימהסטם החליטו להעניק ליוסי בן יוסף, המנכ"ל ובעל השליטה, תגמול חד-פעמי של 257 אלף שקל בנוסף להקצאת אופציות, וזאת למרות התנגדות מצד גופים מוסדיים שמחזיקים במניה. באסיפת בעלי המניות של קדימהסטם, תמכו כ-78% מבעלי מניות המיעוט באישור התגמולים לבן יוסף, ו-7.4% התנגדו - בהם אלטשולר שחם ואקסלנס.

הסכם ההעסקה של בן יוסף הוארך ב-3 שנים, ונראה שבשנים אלו יהיה לו קל יותר להשיג מענק שנתי. זאת, מכיוון שבעלי המניות הסכימו לבטל את תנאי הסף למענק שכלל גידול שנתי בהכנסות, והקטינו את תנאי הסף של שווי המזומנים בקופה מ-15 מיליון שקל ל-8 מיליון שקל. מנגד, נקבע תנאי סף חדש למענק, שלפיו על החברה לעמוד בתקציב ההוצאות שלה, עם חריגה שלא תעלה על 20%. קדימהסטם מפתחת תרופות על בסיס תאי גזע, כש בן יוסף מחזיק ב-15.8% ממניותיה, ויש לו הסכמי שליטה עם בעלי מניות נוספים.

שיאני השכר ב-2015 עד כה במיליוני שקלים
 שיאני השכר ב-2015 עד כה במיליוני שקלים