שטייניץ מחזר אחרי וודסייד ומנסה לשכנעה לחזור שוב לישראל

בשבוע שעבר שר האנרגיה נפגש עם מנכ"ל חברת וודסייד האוסטרלית פיטר קולמן וסיכם עימו לבחון את השתלבותה של החברה במשק הגז בישראל

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

האם יש סיכוי שוודסייד תחזור לישראל? כך לפחות מקווה שר האנרגיה יובל שטייניץ. מפגישה שקיים בשבוע שעבר שטייניץ עם מנכ"ל חברת וודסייד האוסטרלית פיטר קולמן ועם שר האנרגיה האוסטרלי ג'וש פריידנברג. בכנס אנרגיה בו השתתפו ביוסטון, סיכמו הצדדים לבחון את השתלבותה של החברה במשק הגז בישראל. נציגי החברה שוקלים להגיע לישראל לפני שהים ייפתח לרישיונות גז חדשים.

וודסייד, למי שלא זוכר, היא חברת האנרגיה הגדולה באוסטרליה ואחת החברות המובילות בעולם בתחום פיתוח מתקני הנזלה ובמכירת גז נוזלי. במשך שנים ניהלה וודסייד מגעים עם שותפות לוויתן לרכישת 25% מהמאגר הענק, תמורת כ-2.7 מיליארד דולר. ואולם, ביום החתימה על החוזה החליטה וודסייד לסגת בה, יש האומרים בטריקת דלת .

כעת מנסה שטייניץ לשכנע את בכירי החברה להשקיע ברישיונות גז חדשים. בתכנית העבודה של משרד האנרגיה ל-2016 נכתב כי בשנה זו ייפתח הים לרישיונות. כבר מ-2012 לא מחלק המשרד רישיונות גז חדשים, מה שאומר שאף חברה, גם אם היא מאד רוצה, לא יכולה להשקיע בישראל.

עוד נפגש השר עם שרי האנרגיה של ארה"ב, קנדה, מקסיקו ונורבגיה ועם חברות גז בניהן BP plc , BHP Billiton Petroleum ו- L1 Energy . השר הציג בפני החברות את המחקרים החדשים בדבר פוטנציאל הגז במים הכלכליים של ישראל, וכך גם את מתווה הגז שהסדיר לדבריו של הסוגיות הרגולטוריות.

נציין, כי טרם התקבל פסק הדין של בג"ץ בנוגע למתווה הגז. במידה ויחליטו השופטים להעביר את סעיף היציבות בחקיקה, יתעכב יישום מתווה הגז, או לא ייצא כלל לפועל.