כחלון: "אין סכנה לבנקים; בינתיים רק האזרחים מתרסקים"

שידור חי מפסגת הנדל"ן של "גלובס" ■ שר האוצר: "תגיד לי בנק שמרוויח 3.5 מיליארד בשנה - כמה זה בשעה? למי יש קלקולטור? גם כשהוא ישן וגם כשהוא מתגלח..."

ועידת הנדל"ן - כחלון וחגי / צילום: צילום מסך
ועידת הנדל"ן - כחלון וחגי / צילום: צילום מסך

"בנק שמרוויח 3.5 מיליארד בשנה - כמה זה בשעה? הם מרוויחים גם כשהם ישנים וגם כשהם מתגלחים. כל הזמן מנסים להפחיד אותנו - הבנקים יתרסקו, חברות הביטוח יתרסקו, החקלאים יתרסקו - בינתיים כולם צומחים ורק האזרחים מתרסקים". כך אמר היום (ד') שר האוצר, משה כחלון, בשיחת 'אחד על אחד' עם עורך "גלובס", חגי גולן, בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

כחלון הזכיר כי העבודה על הרפורמה בתעריפי השימוש בסלולר נמשכה שלוש וחצי שנים - מספטמבר 2009 ועד אפריל 2012 - אך כשנשאל האם גם מאמציו להוזיל את מחירי הדיור יימשכו שלוש וחצי שנים, השיב: "אני לא יודע". הוא חזר וציין כי הפתרון למשבר הדיור הוא בשני חלקים: בטווח הארוך ובטווח המיידי. "הגענו למשרד האוצר עם תוכניות מסודרות, ואין אחד שיגיד שלא ישבנו איתו. התברר שהמחיר של הקרקע הוא גורם מרכזי בעליית מחירים - טיפלנו בו. אם המערכת הזו עובדת ב-100 קמ"ש או 30 קמ"ש, זה לא משנה - זה לא פתרון קסם. הזוגות הצעירים הם המטרה שלנו. תמיד אנחנו אומרים שנזק שעשית ביום לוקח 10 שנים לתקן. יש פה משבר מתמשך של 10-12 שנים. מי שחושב שלוחצים על כפתור והוא נפתר - טועה".

כחלון נשאל האם תוכניות "מחיר למשתכן" לא יביאו ליצירת מובלעות של בנייה בסטנדרטים נמוכים והאם בסופו של דבר לא מייצרים כאן שיכונים כמו לפני 50 ו-60 שנה, והשיב כי "הקבלנים לא יודעים להסביר למה אנחנו מוכרים דירה במאות אלפי שקלים פחות מהם, אז הם מפריחים סיסמאות לאוויר. זה מגוחך ורחוק מהמציאות. יש פה התקפות חסרות בסיס. אין פה שיכוני כחלון - הכול יח"צנות. קשה לקבלן להסביר למה דירה בראשון לציון תימכר ב-1.1 מיליון שקל והוא מנסה למכור באותו מקום ב-1.7 מיליון שקל. איך הוא יסביר את זה? אתה מכיר את הסיפור על האישה שאומרת לבעלה, 'תסתכל על השכן איך הוא מצליח ככה?', ואז הבעל אומר: 'הוא גנב'".

כחלון נשאל האם איננו חושש כי היוזמה האחרונה שלו לאפשר לזכאי מחיר למשתכן לקחת משכנתא ריאלית של 90% ממחיר הדירה תגביר את הביקושים ותיצור לחצים נוספים שיביאו להתנפחות בועת הנדל"ן, והשיב: "אנחנו לא הוספנו כסף. איך אפשר להוסיף ביקוש על ביקוש קשיח? קח דירה שעולה מיליון שקל והבנאדם לוקח 70% משכנתא. כמה זה? 700 אלף שקל. עכשיו באה המדינה והורידה את מחיר הדירה ל-700 אלף שקל (במסגרת 'מחיר למשתכן' - ע"ב), לקחת 90% משכנתא - זה 630 אלף שקל! הרי הבנאדם לא מעניין אותו שהדירה שווה מיליון שקל. עוד פעם סיסמאות יחצ"נים כדי לדפוק את התוכנית".

- ראית את הסרט 'מכונת הכסף' על משבר הסאב-פריים בארה"ב? אתה לא חושש מההשלכות של בועת הנדל"ן על יציבות הבנקים?

"אין סכנה ליציבות הבנקים, ומי שלא מאמין לי שיפתח את העיתונים של אתמול ויראה את התוצאות. 3.5 מיליארד שקל - כמה זה לשעה? גם כשהוא ישן וגם כשהוא מתקלח הבנק מרוויח. מפחידים אותנו שהבנקים יתרסקו, ובינתיים רק האזרחים מתרסקים והם מרוויחים כל הזמן".

- נגידת בנק ישראל מסכימה איתך?

"ברוב הדברים".

בהמשך אמר שר האוצר כי אין כוונה להחזיר את מס הרכוש על קרקעות המאושרת לבינוי. לגבי הצהרתו בעבר על פירוק רשות מקרקעי ישראל, אמר כי "אני חושב שרפורמה ברמ"י צריכה להיות הרבה יותר חזקה, אבל מספר החזיתות שאדם יכול להתמודד איתן הוא מוגבל. אומרים תבקיע בחזית צרה. אני לא יכול להבקיע במיליון מקומות אני לא סופרמן".

כחלון סירב להתייחס לפרשת ענבל אור ולתחום קבוצות הרכישה, ואמר כי "זה שוק חופשי. כל אחד שיעשה מה שהוא רוצה".

את דבריו סיים בתחזית לשנה הבאה: "עשרות אלפי זוגות צעירים שלא יכלו לקנות דירה יזכו בדירה במחיר מוזל של 300 אלף שקל, 200 אלף שקל. שאלת השאלות היא איך השוק יתנהל אחרי שעשרות אלפי יחידות ייצאו במחיר מוזל. אני חושב שתהיה לזה השפעה חיובית, אחרים חושבים שזה יעלה - אי-אפשר לדעת. אני מקיים דיונים עם טובי הכלכלנים בארץ וכלכלנים מהעולם ואין תשובה ברורה. הריבית יש לה משמעות, אבל כרגע היא נמצאת איפה שהיא נמצאת וצריך להתמודד עם זה, לא לחפש תירוצים".