האיש שמבטיח לבנות 70 אלף דירות בשנה ולחסל הסלאמס

אביגדור יצחקי בפסגת הנדל"ן של "גלובס": "יש לנו 50 אלף יחידות מאושרות בפינוי-בינוי. בחודשים הקרובים נגיע לנושא תמ"א 38"

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

"מדינת ישראל מוסיפה בכל שנה קרוב ל-55 אלף משקי בית נוספים קמים. אנחנו בונים 42-43 אלף יחידות דיור; אם לא נגיע ל-60 ול-70 אלף - לא נפתור את משבר הדיור". את הדברים האלה אמר היום אביגדור יצחקי, ראש מטה דיור, בפסגת הנדל"ן של "גלובס".

"אנחנו רוצים להגדיל את בניית הדירות", הוסיף יצחקי. "אנחנו רוצים להביא עוד עובדים לענף ויחד עם משרד התחבורה לייצר פתרונות תחבורתיים מבחינת תחבורה ציבורית וכבישים. כמו כן, עניין ההתחדשות העירונית - יש לנו 50 אלף יחידות מאושרות בפינוי-בינוי. בחודשים הבאים - נושא תמ"א 38 יתפתח. יש מקומות כמו דימונה שבהם אין היתכנות כלכלית להתחדשות עירונית. הפתרון: הקלות מיסוי, למשל. אנחנו עוסקים בזה ועד סוף השנה תוקם הרשות להתחדשות עירונית. אני קורא לזה חיסול הסלאמס במדינת ישראל. אני מקווה שנוכל להעמיד פתרונות במקומות שבהם צריך לחזק בניינים מפני רעידת אדמה כמו טבריה או בית שאן או קרית שמונה. אנחנו נעשה התחדשות עירונית גם בפריפריה".

לדברי יצחקי, "אנחנו לא עושים שום דבר מעל ראשי הרשויות. לא הייתה תוכנית מתאר שלא התקבלה בתיאום עם ראש הרשות. מי שמוביל פרויקטים של התחדשות עירונית זה הרשות המקומית ואנחנו עובדים מול הרשויות ואנחנו מממנים את זה שהרשות תעשה את התכנון.כי הם מכירים את הרשות שלהם הכי טוב בעולם. אנחנו כלי העזר והשותפים. זה לא נכון שאנחנו עובדים מעליהם. יש כל הזמן הידברות.

"ברגע שאישרנו את תמ"א 38/2 שמאפשרת את הריסת הבית זה נותן על השטח עוד זכויות והעיריות יכולות לקחת על כך היטל השבחה. אני מסכים שצריך להסתכל על כל המכלול של עירוב שימושים ואני חושב שצריך לתכנן את מרכזי הערים מחדש. בהחלט כן".

בינת שוורץ, ראשת מינהל התכנון, סייגה ואמרה כי "התחדשות עירונית אינה יכולה לפתור את מצוקת הדיור. היא חוליה הכרחית ואנחנו משקיעים בכך הרבה. תמ"א 38 היתה מצוינת לעיתה. היא עושה טוב לערים ומחדשת אזורים ועוזרת לעסקים קטנים, אבל זה לא הכל. הפתרון צריך להיות מגוון ומשולב".

כאשר נשאלה האם הגדלת מספר הדירות באה על חשבון התכנון והאם היא יכולה להחליט מעל ראשי הערים, ענתה: "נוכחות נציגי השלטון המקומי בוועדות התכנון נמוכה. האשמה היא בשיטת המינוי. הוועדות היום מתקבלות על ידי ארגונים וממשלה בלי השלטון המקומי. וזה חבל. מערכת התכנון מבוססת על המערכת המנדטורית, היא ביורוקרטית מדי והיא לא מותאמת למטרות ולזמנים. אפשרות אחת - לפרק ולבנות מחדש. אבל אי אפשר שזה יקרה בשעת משבר וצריך גב פוליטי מאוד חזק. במקרה שלנו זה בלתי אפשרי ולכן צריך לשפר את המערכת הקיימת. ועדיין, אנחנו לא עובדים מעל ראשי הערים".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, העיר ואמר: "זה לא נכון שראשי רשויות לא מגיעים לוועדות התכנון. מודיעין היא העיר המתוכננת ביותר במדינת ישראל. או שסוגרים את משרד הבינוי והשיכון או שיעבירו לו את כל נושא הבינוי וההתחדשות העירונית. אני מסכים שצריך לטפל טוב יותר בנושא התכנון. יש אצלי סדר גודל של 12 אלף יחידות דיור בתכנון אבל צריך לקבוע כלל מרכזי: כשמתכננים, צריך לשתף את השלטון המקומי. לשמחתי שר האוצר מבין את זה".

ארנון גלעדי, יו"ר איגודן והמשנה לראש עיריית ת"א, ציין כי "בזמנו הראו באיזה מחקר שבמרכז הארץ אין סכנה לנפילת בתים והמשמעות במרכז היא תוספת של יחידות דיור בלי לבחון שיקולים אחרים. זה לא נכון אבל אנחנו צמודים לחוק. גם בתל אביב יש מקומות שבהם התחדשות כלכלית אינה כדאית ולכן אנחנו נותנים פטור מהיטלי השבחה בשכונות שבהן אנחנו רוצים לחזק את האזור".

יזם הנדל"ן חנן מור אמר כי "אי אפשר לקנות במרכז דירות היום. אני חושב שיש עכשיו צוות פוליטי ומקצועי שמחויב לטפל במשבר מחירי הדירות. צריך משרד ממשלתי אחד שירכז הכל. אין לנו מלאי קרקעות ליזום בהן. צריך לפעול לבנות מיליון דירות. אני לא מזהה ירידת מחירים בקרוב".

אסף סימון, מנכ"ל אפריקה 38, הוסיף: "אנשים רוצים לגור במרכזי הערים. לא ייתכן שנראה כזה ביקוש ער ולא מצליח לספק לו תשובה. קיימת תוכנית תמ"א 38 והיא יכולה להיות חלק מרכזי מהתוכניות של הממשלה להורדת מחירי הדיור, אבל לא ייתכן שחולפי 72 חודשים מהקפה הראשון עם הדיירים ועד להשלמת הבנייה. אנחנו יודעים לבנות מהר. צריך לחזק את תמ"א 38. מחיר למשתכן זה לא הפתרון".

האדריכל פרופ' אלי פרישט, יו"ר עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל, אמר כי "בהיבט האידאולוגי חברתי תכנוני צריך להתחיל עם פרויקטים להתחדשות עירונית. צריך לטפל באוכלוסיה המוחלשת וגם באוכלוסייה החדשה. הקושי בהתחדשות עירונית זה שלעתים יש בעיה של היתכנות כלכלית. בכפר סבא למשל יש בעיה של מימוש פרויקטים כאלה כי המקום לא רוצה לשאת בקשיים של התהליך. אני חושב שיש בעיה בכך שאתה מעמיס על עיר המון מגורים וראשי ערים חוששים מזה. אני חושב שהדרך לפתור את הבעיה היא לתכנן במקביל התחדשות עירונית וכן בנייה חדשה בשולי העיר".