"במגרשים שבהם העלות דומה, מחיר הדירות הסופי שונה לחלוטין"

כך אמרה פנינה אלה, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק מזרחי טפחות, המלווה פרויקטים במחיר למשתכן

פנינה אלה / צילום: תמר מצפי
פנינה אלה / צילום: תמר מצפי

"אני שואלת את עצמי אם עלות הקרקע והפיתוח במכרזי מחיר למשתכן משקפת את השווי האמיתי של הקרקע", כך אמרה פנינה אלה, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק מזרחי טפחות, המלווה פרויקטים בתחום זה. "מצאנו שבמגרשים שבהם העלות דומה, מחיר הדירות הסופי שונה לחלוטין".

אלה סקרה את המציאות שבה כל מכרזי המינהל ששווקו בחודשים האחרונים וצפויים לצאת בזמן הקרוב יהיו ב"מחיר למשתכן". "הדעות לגבי האפקטיביות של התוכנית חלוקות, אבל אין ספק שיש לה השפעה על כל השחקנים בשוק - קבלנים, בעלי קרקעות, מממנים ואחרים. הצלחת התוכנית תלויה בהרבה גורמים: קרקע זמינה, אמצעי הייצור וכמובן המימון שהוא המעטפת הכספית לכל הפעילות", אמרה אלה.

המימון, אמרה אלה, אינו מהווה חסם לבנייה למגורים בשנים האחרונות, התחום עובד יפה, ולדבריה "יש מספר רב של שחקנים, כולל חדשים מהשנים האחרונות. יש שיתופי פעולה בין מממנים והערכתי שלא צפויה בעיה בנושא המימון".

מנקודת המבט של מי שמממן פרויקטים, אומרת אלה: "כשאנחנו באים ללות פרויקט, קודם כול אנחנו מחפשים את הפוטנציאל והרווחיות ליזם, ובמקב'יל מזהים שני סיכונים עיקריים: סיכון מכירה וסיכון הביצוע. "לגבי סיכון המכירה, זו השאלה האם יימכרו הדירות במחיר התחזית ובקצב שהיזם מתכנן. סיכון הביצוע הוא זה הכרוך בחוסר הוודאות בעלויות ולוחות הזמנים. בפרויקט מחיר למשתכן סיכון המכירה כמעט מתבטל, אבל סיכון הביצוע הופך מהותי יותר", היא אומרת, ומסבירה מדוע: היזמים שזכו מוכנים להסתפק ברווחיות יותר נמוכה, והעובדה שאין תנאי סף להשתתפות במכרז. "המטרה היא כנראה לגרום לכך שיהיו הרבה מציעים למכרזים", היא אומרת, "אבל אנחנו יודעים שבאין תנאי סף, אדם בלי סיווג קבלני ואיתנות פיננסית יכול לזכות. כל שאנחנו רואים בין הזוכים חברות ותיקות וגדולות לצד אנשים פרטיים וחברות מתחילות".