בעלי השליטה באייס ישלמו 44 מ' ש' בגין קריסת הרשת

גאון אחזקות, שלמה זבידה וחברת הביטוח מנורה ישלמו יחד פיצוי לקופת הפירוק של רשת אייס אוטו דיפו - כך הוסכם במסגרת הסכם פשרה שהגישו הבוקר מפרקי הרשת לאישור ביהמ"ש

אמיר פלמר בועז גזית / צילום: איל יצהר
אמיר פלמר בועז גזית / צילום: איל יצהר

כ-4 שנים לאחר קריסתה של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, הגישו היום (ה') מפרקי הרשת בקשה לאישורו של הסדר פשרה, במסגרתו הוסכם כי בעלי השליטה לשעבר ברשת, חברות בראשות משה גאון ושלמה זבידה, דירקטורים לשעבר, נושאי המשרה וחברת הביטוח מנורה, ישלמו יחד פיצוי בסך כולל של כ-40 מיליון שקלים לקופת הפירוק של הרשת בגין אחריותם לקריסתה.

ההסכם נחתם לאחר קיומו של הליך גישור ממושך בפני שופטת בית המשפט המחוזי בדימוס, ורדה אלשיך, אשר ממליצה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה לאשרו.

על-פי ההסדר, לסילוק סופי ומוחלט של כל הטענות שנטענו כלפיהן, ישלמו החברות בעלות השליטה לשעבר ברשת אייס - גאון אחזקות ו"קנה ובנה עשה זאת בעצמך" של זבידה (שהחזיקו 44.5% ממניות אייס כ"ל אחת) - ישירות לקופת הפירוק כ-15.3 מיליון שקל שהוקפאו בחשבונות הבנקים שלהן. בנוסף, סך של כ-1.5 מיליון שקל ישולם לקופת הפירוק של אייס על-ידי משה גאון, לשעבר בעל השליטה בגאון אחזקות, בעצמו.

עוד נקבע בהסכם כי חברת הביטוח מנורה תשלם 23.5 מיליון שקל לקופת הפירוק, וזאת בגין אחריותם וחבותם הנטענת של נושאי המשרה והדירקטורים בתביעות המרובות שהוגשו נגדם בפרשת קריסת הרשת.

עוד הוסכם כי מנורה תשלם סכום נוסף של 3.5 מיליון שקל, אך סכום זה לא יועבר לקופת הפירוק של אייס, אלא לעורכי דינם של תובעים המנהלים בשנים האחרונות תביעות חופפות נגד הדירקטורים.

עם הדירקטורים לשעבר שנתבעו נמנים חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין, רו"ח יצחק פורר, פרופ' ניב אחיטוב, אייל זבידה ועוד.

סוף לסאגת הפירוק?

רשת אייס קרסה בינואר 2012, אז הוגשה בקשה להקפאת הליכים מטעם החברה עקב חדלות פירעון. סך חובותיה של אייס טרם קריסתה עמד על כ-450 מיליון שקל, והחוב לנושים המובטחים, בראשות הבנקים, כבר שולם. טרם הקריסה הפעילה הרשת 51 סניפים והעסיקה קרוב ל-1,200 עובדים.

במאי 2012 הוציא בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה צו פירוק לאייס, אחרי שעיקר פעילותה העסקית נמכרה לאלקטרה מוצרי צריכה תמורת 129 מיליון שקל. דוח של חוקר שמונה מטעם בית המשפט לחקור את נסיבות קריסת הרשת, העלה תהיות ביחס להתנהלות בעלי השליטה והדירקטוריון ברשת, במיוחד בנוגע לפירעון הלוואת בעלים בסך של כ-27 מיליון שקל במהלך 2011, באופן שלא איפשר את המשך פעילות החברה.

בהמשך הוגש דוח משלים, לפיו בעלות השליטה באייס הפרו התחייבות להעביר כספים - סך של כ-20 מיליון שקל - לרשת, אולם לא נקבע האם היה קשר בין אי-העברת הכספים לקריסת החברה. ואולם, מפרקי אייס, עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית, סברו כי די בממצאי הדוח כדי לחייב את בעלות השליטה להעביר לקופת הפירוק סך של 200 מיליון שקל על-מנת להחזיר כספים לנושי החברה - והם אף ביקשו מבית המשפט כי יורה כך.

בעלי השליטה ברשת התנגדו לבקשה, ובסופו של דבר הסכימו המפרקים, נושאי המשרה ובעלי השליטה לשעבר ברשת לפנות להליך גישור בפני השופטת בדימוס אלשיך - גישור אשר הניב את ההסכם שהוגש היום לאישורו של בית המשפט.

אם יאושר, ההסדר אמור להביא לסיומה את סאגת הפירוק של אייס ולסיים את כל התביעות הנלוות לו. בין התביעות הללו תלויות ועומדות תביעה בסך 25 מיליון שקל שהגישו ב-2012 שבעה ספקים של אייס נגד הבעלים לשעבר של הרשת, משה גאון ושלמה זבידה, וכן כנגד נושאי משרה בכירים ודירקטורים נוספים ברשת ונגד חברת מנורה, בטענה כי רשלנותם, מחדליהם וחוסר תום-לב בהתנהלותם הביאו להתמוטטות הרשת.