דחייה רביעית במכרז מגה; רשות ההגבלים נגד מכירה לרמי לוי

(עדכון) - רמי לוי מבטיח להפעיל את הרשת בנפרד, אך חוות-דעת מקדמית של הממונה על ההגבלים מביעה התנגדות לרכישת מגה ע"י לוי ■ השר לשעבר שמחון על הרעיון להקים קבוצת רכישה למגה: "לתת לרשתות קטנות ובינוניות לצמוח"

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

ברגע האחרון, המכרז לרכישת רשת מגה נדחה בפעם הרביעית - ליום שישי בצהריים. זאת לאחר יממה אינטנסיבית, שבמהלכה הגיעה הצעת רכישה חדשה של רמי לוי והתמחרות של 13 רשתות שיווק קטנות בהובלת השר לשעבר שלום שמחון.

האם הממונה על ההגבלים העסקיים יאשר את הצעת רמי לוי לרכוש את מגה ולהפעיל אותה כחברה נפרדת? רשת רמי לוי הגישה היום (ד') הצעה לרכישת סניפי מגה - כך הודיעה החברה בדיווח לבורסה. מהדיווח עולה כי רמי לוי, בעל השליטה ברשת, לא מתכוון למזג את פעילות מגה לרשת רמי לוי.

"תוכנית הפעולה של החברה היא להפעיל, אם תזכה, באמצעות חברת-הבת ובתנאי שיתקיימו התנאים המתלים, את סניפי מגה בחברה נפרדת, עם מטה נפרד, חשבונאות נפרדת, תפעול נפרד והנהלה נפרדת, ורק פעילויות הרכש תאוחדנה", נכתב בדיווח.

עוד צוין כי "החברה סבורה כי ביכולתה לנצל את המותג של קבוצת רמי לוי שיווק השקמה ואת העוצמות הפיננסיות שלה כדי להציע מחירים זולים יותר ולהביא את בשורת המחירים הזולים גם לתוך הערים. בכוונת החברה לקלוט את עובדי מגה בתנאים שפורסמו בהצעתה, ואף להעסיק 1,000-2,000 עובדים נוספים כדי להגדיל את המכירות למטר של הסניפים שיופעלו על-ידי חברת הבת במסגרת זו".

מכירת מגה כמקשה אחת כוללת יתרונות הפועלים בעיקר לטובת עובדי הרשת, אלא שעסקה במתכונת כזו תהיה קשה לביצוע. לפני כחודש הודיע הממונה על ההגבלים כי סביר כי לא תאושר עסקה כזו, לאור הצעתו של רמי לוי אז לרכוש את הרשת.

ההצעה כעת כוללת מתווה אחר של הפעלת סניפי מגה, מה שעשוי לעבור את המשוכה של הממונה על ההגבלים. משם נמסר כי "לאחר שיגישו מיזוג, הוא ייבחן". אי-אפשר להתעלם מהנכונות של לוי לרכוש את הרשת, המביעה את היכולת הכלכלית שלו לעשות כן בהינתן מצב שבו אין קופצים קונקרטיים.

נאמני מגה מאמינים כי אם רמי לוי יזכה במכרז, הוא לא יתקשה לעבור את המשוכה ההגבלית, והעסקה תקבל את אישור הממונה על ההגבלים - כך אומרים גורמים מקורבים. אל קו הגמר במכרז הגיעו כאמור רק שתי הצעות - הצעתו של רמי לוי והצעת קבוצת הרוכשים בראשותו של השר לשעבר שלום שמחון.

לעומת זאת, גורמים בשוק העריכו כי אם הצעתו של רמי לוי תזכה, הוא יתקשה לקבל הכשר לעסקה מרשות ההגבלים, בעיקר בעקבות כוח הקנייה שיוענק לו מול הספקים.

כפי שפורסם ב"גלובס", מכירה לרמי לוי מעוררת סוגיות של יצירת כוח קנייה (buyer power) מול ספקים. מיזוג של רמי לוי עם מגה יוצר רשת שבהיקף רכישותיה מספקים סוגרת פער מול שופרסל ופותחת פער גדול מאוד משאר השחקנים. החששות ליצירת כוח קנייה מול ספקים וניצולו לפגיעה בקמעונאים מתחרים הובילו את הממונה לקבוע בשעתו תנאים לאישור מיזוג שופרסל-קלאבמרקט, שהפרתם הובילה להרשעתו וכליאתו של מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז.

פרשת מגה מזכירה לרבים את פרשת קריסתה של קלאבמרקט. בשתי הפרשות מדובר ברשת קמעונאות שקרסה, עובדים בחששות, ספקים שהחובות כלפיהם נערמים, הליך הקפאה סוער ומתחרות ששוקלות להתמזג. אותה פרשה הסתיימה במכירתה לשופרסל, שיצרה את הרשת הקמעונאית השלטת בשוק.

ואולם, כאמור, בסביבת הנאמנים וגם בסביבת רמי לוי לא מוטרדים מהאפשרות כי העסקה תיחסם. 

עם זאת, חוות-דעת מקדמית של הממונה על ההגבלים העסקיים מביעה התנגדות לרכישת מגה על-ידי רמי לוי, שכאמור הוציא הבוקר הודעה רשמית לבורסה על כוונתו לרכוש את הרשת. מסמך רשמי הועבר לכונסים.

החשש הוא שבמקרה שמגה תמוזג לרמי לוי, גם אם תתנהל כחברה נפרדת, נתח השוק של רמי לוי ושל שופרסל, שתי השחקניות הבולטות בענף, יעמוד על למעלה מ-60% ויוביל לפגיעה בקמעונאים האחרים, בספקים הקטנים ובצרכנים (למשל בפריסה גיאוגרפית מוגבלת לרשתות הללו בלבד).

היות וכרגע ההצעה של לוי היא ההצעה היחידה הממשית העומדת על הפרק, יכול להיות מצב שבו רשות ההגבלים תיאלץ לשנות את עמדתה, במטרה לשמור על אלפי העובדים של מגה, במקרה שעסקת מכירה לא תצא אל הפועל. נזכיר כי היו מקרים בעבר שהרשות שינתה עמדתה המקדמית בהתאם לנסיבות השוק.

שמחון: "אנחנו במרוץ נגד הזמן"

קבוצת רשתות השיווק הקטנות והבינוניות בהובלת השר לשעבר שמחון החלה היום בצהריים בתהליך התמחרות פנימית לקראת הגשת הצעה לרכישת מגה. החברות בקבוצה, המונה נכון להיום 13 חברות, נפגשו בחדר עסקאות ברמת-גן וקיבלו את המידע עסקי על סניפי מגה שהעבירו נאמני הרשת. במסגרת ההתמחרות יתמודדו חברי הקבוצה על 127 סניפי רשת מגה. ההצעה הסופית תהיה מורכבת מסכום ההצעות הזוכות בכל הסניפים. לאחר שיוכרע על הזוכה מבין המתמודדים, צפויה רשות ההגבלים לקבוע אם אין פגיעה בכללי התחרות.

קבוצת החברות הבינוניות והקטנות כוללת בין היתר את ויקטורי, האחים יוחננוף ורשתות קטנות יותר, בהן מחסני השוק, סופר דוש וסופר ספיר. לשמחון המוביל את הקבוצה מייעץ ד"ר שלומי פריזט, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים.

"הרעיון של גיבוש קבוצת רכישה למגה וחלוקתה בין רשתות קטנות ובינוניות נראה לי הגיוני, מתוך הבנה שתחרות יכולה להיוותר אם נותנים לרשתות קטנות ובינוניות לצמוח, ומביאים אותן להגדלת נפח הפעילות", אמר היום ל"גלובס" שלום שמחון. "זו משימה מורכבת, יש חששות ועולות שאלות, ואם הנאמן היה משתף איתנו פעולה - היה לנו קל יותר.

"היינו צריכים להגיע לבית המשפט בשביל לקבל גישה לחדר המידע, וגם אחרי שקיבלנו אישור, איבדנו שעות יקרות - כי מי שאחראי לחדר המידע הלך הביתה. אנחנו במרוץ נגד הזמן, וביקשנו ארכה מבית המשפט עד לסוף השבוע. אני מקווה שנספיק למצות את שלב ההתמחרות והזמן קריטי".

מי שיזם את התוכנית שמוביל שמחון הוא מנכ"ל נאות מרגלית של ש"ס, הרב ליאור גבאי. מדובר ברשת חינוך ארצית לגיל הרך.

עם הרעיון הזה, לרכוש את מגה כמקשה אחת ולחלק אותה בהמשך בין הרשתות הקטנות, ניגש הרב גבאי למי שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד התמ"ת וכיום משמש כשותף עסקי של שמחון, שרון קדמי. לפני כשבוע וחצי קדמי חיבר בין השניים, הציע לבחון את זמינותו של ד"ר שלומי פריזט למהלך - והתוכנית צברה תאוצה. "הרב לוי הוא חבר יקר ומשותף שלי ושל שרון", אמר שמחון.

"כרגע הצדדים מקיימים התמחרות ואם עסקה כזאת, במתכונת המוצעת תצא לפועל אין מצב שיהיה צד אחד שלא ירוויח ולא ייהנה ממנה", אמר גורם המקורב לקבוצת הרכישה החדשה. "יש משמעות אדירה לכך שרשת קמעונאית שמחזיקה כיום 10 סניפים, תוכל אחרי השלמת המהלך הזה להחזיק ב-20 סניפים ואולי יותר. התחרות תשתפר, ובגלל הפרמיה הגבוהה שיקבלו הבעלים - ניתן יהיה גם לשתף את העובדים".