בורסות אירופה קפצו: "הבנק המרכזי סיפק את הסחורה"

המשקיעים התעלמו מרמיזת דראגי כי לא יבצע עוד הקלה מוניטרית - והסתערו על מניות ■ אסטרטג השקעות: "המשפט של דרגי הוצא מהקשרו - אני צופה שההקלה המוניטרית באירופה תימשך עוד שנים"

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

יום אחרי ה"בזוקה" של דראגי, בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בעליות שערים חדות. המשקיעים באירופה שמים בצד את הדברים של נגיד הבנק המרכזי במסיבת העיתונאים ומתמקדים בהרחבה המוניטרית. מדד סטוקס 600 זינק ב-2.6%.

 

דראגי שיחרר אתמול את "הבזוקה" שלו לשווקים שכולם ציפו לה, כשהחליט להוריד את ריבית הפיקדונות ב-0.1% ולהעמידה ברמה שלילית של (0.4%-). ההפתעה הגדולה הגיעה בהגדלת רכישות האג"ח ב-20 מיליארד אירו בחודש לרמה של 80 מיליארד אירו, בעוד שבשוק ציפו להגדלה של 10 מיליארד אירו "בלבד". כמו כן השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואה לטווח ארוך (LTRO) של 4 שנים.

יחד עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה דראגי אמר כי הוא לא חושב שיידרשו עוד הורדות ריבית באירופה או המשך הרחבה בהקלה המוניטרית - והמשפט הזה סחרר את השווקים. מדד סטוקס 50 רשם אתמול תנועה של 5% במסחר התוך-יומי - התנודה היומית החדה ביותר מאז אוגוסט. 

היום, כאמור, המשקיעים מרימים את בורסות אירופה. "התנודות של אתמול היו מוגזמות מדי. בסופו של דבר, הבנק המרכזי סיפק את הסחורה ויזרים עוד נזילות למערכת הפיננסית", אמר לבלומברג מנהל השקעות בסקסו בנק.

"השוק מעכל מחדש את המהלך של ה-ECB לאחר תגובת היתר של המשקיעים שמכרו מניות", אמר קאי ואן-פטרסון, אסטרטג שווקים ב-Saxo Capital Markets. "משפט אחד על סיום הורדות הריבית לא צריך לתפוס את כל הפוקוס. המשפט הוצא מהקשרו - אני צופה שההקלה המוניטרית באירופה תימשך עוד שנים". 

מניות הבנקים בספרד ובאיטליה הובילו היום את העליות באירופה, כאשר גם מניות יצרניות הרכבים טיפסו. מניית דויטשה בנק  נסקה לאחר דיווח לפיו הבנק ימכור את הפורטפוליו האחרון שלו של מכשירים פיננסיים מורכבים, פורטפוליו שהכיל נכסים בטריליון אירו. 

 עליות באסיה

לאחר פתיחה שלילית, בורסות אסיה ננעלו היום בעליות ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, חריף נעילה שלילית בוול סטריט אמש ועל רקע מגמה חיובית היום בחוזים העתידיים בניו יורק. ברקע כמובן ה"בזוקה" של נגיד הבנק האירופי מריו דראגי מאתמול, כמו גם החששות שנגמרו לו הכלים לסייע לשווקים באירופה, שהיום עברו לשוליים והמשקיעים התמקדו בסיוע שלו לשווקים. 

 

לאחר שפתח את המסחר בירידות, מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק עלה ב-0.8% במסחר ורשם תשואה חיובית בסיכום שבועי. בשוק חששו אתמול כי דברי דראגי על הסוף להרחבות של ההקלה המוניטרית הם בעצם הודאה בכך שאין לו יותר נשק לסייע לשווקים לכלכלות אירופה. כעת הפוקוס עבר לבנק המרכזי ביפן שיתכנס בשבוע הבא להודעת המדיניות המוניטרית, וכן לפדרל ריזרב.