ה-ECB חותך את ריבית הפיקדונות ומגביר רכישות האג"ח

רכישות האג"ח החודשיות יעמדו על 80 מיליארד אירו החל מאפריל ■ המטרה המרכזית של ההבנק המרכזי האירופי היא להעלות את האינפלציה ולעודד את הצמיחה בגוש האירו ■ הבנק חתך את תחזיות הצמיחה והאינפלציה והעליות בשווקים התמתנו

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי האירופי הודיע היום (ה') (14:45 שעון ישראל) על הורדה נוספת של הריבית ב-0.1% לרמה של מינוס 0.4%. במקביל, הבנק חתך את ריבית ההלוואות (ההלוואות שהבנק המרכזי מעניק לבנקים ביבשת) לרמה של 0%, לעומת 0.05%. כמו כן, מעריך ה-ECB כי האינפלציה ב-2016 תסתכם ב-0.1% בלבד. 

לאחר ההחלטה האירו נופל בכ-1.5% מתחת ל-1.09 דולרים לאירו בעוד מדדי המניות באירופה מזנקים עד 1.3%. 

המשמעות של ריבית פיקדונות שלילית היא שהבנקים חייבים לשלם לבנק המרכזי כדי להחזיק מזומן במאזנים שלהם, כאשר במקביל הם מרוויחים פחות מההלוואות שהם מעניקים. כדי להפחית את האפקט השלילי על מערכת הבנקאות, הבנק המרכזי הודיע בנוסף כי הוא משיק תוכנית LTRO, תוכנית הלוואות למערכת הבנקאות לטווח של 4 שנים. הריבית על ההלוואות הללו תהיה נמוכה מאוד כך שמבחינה ריאלית הבנק המרכזי משלם לבנקים כדי לקחת הלוואות. 

בהחלטת הריבית הקודמת, השווקים התאכזבו כאשר דראגי הפחית את ריבית הפיקדונות, אך הודיע "רק" על הרחבת משך תוכנית התמריצים במסגרתה הוא רוכש כ-60 מיליארד אירו מדי חודש עד מארס 2017. הפעם, דראגי ענה על הציפיות והודיע על העלאת רכישות האג"ח החודשיות ב-20 מיליארד אירו להיקף כולל של 80 מיליארד דולר מדי חודש, כבר בחודש אפריל הקרוב. אחד החידושים המרכזיים עליהם הכריז היום דראגי הוא האפשרות של הבנק לרכוש גם אג"ח קונצרניות בתוכנית ההקלה הכמותית.

גיא בית אור, כלכלן בכיר בפסגות, מציין כי "סט הכלים שהוצגו הוא בעל משמעות רבה שכן עד כה, המגבלה העיקרית של ההרחבה הכמותית באירופה הייתה תמסורת לוקה של המדיניות המוניטרית למגזר העסקי. כלומר, עד כה הפירמות באירופה לא באמת נהנו כמו במקרה של ארה"ב מהכסף הזול שהציף את השווקים. כעת, שה- ECB יחל לרכוש אג"ח קונצרניות, הוא צפוי לתמוך באופן משמעותי ברווחיות המגזר הרווחי באירופה מה שכמובן צפוי לתמוך באופן בסיסי באפיק המנייתי באירופה לאורך זמן".

לדברי בית אור, "נקודה חיובית שנייה שנוגעת לרכישות האג"ח הקונצרני היא שפעולה זו תאפשר לבנקים לנקות את המאזנים שלהם ולהציג רווחיות משופרת בעתיד. איך זה הולך לקרות? הפירמות יגייסו חוב בזול דרך ה- ECB , וישתמשו בחוב זה כדי למחזר את ההלוואות הבעייתיות שלהם מהבנקים. הבנקים מצידם ייהנו משיפור באיכות תיק האשראי, יצטרכו לרתק פחות הון לטובת החובות הרעים ויוכלו להוציא יותר אשראי החוצה"

דראגי "מקלקל" את האווירה החיובית

במסיבת העיתונאים שכינס דראגי לאחר החלטת הריבית הוא ציין כי לא דרושות הורדות ריבית נוספות בתקופה הקרובה, אך באותה נשימה אמר כי הדברים יכולים להשתנות. הוא חזר ואמר כי סביר להניח שהריביות יישארו נמוכות למשך תקופה ארוכה. השווקים ראו בדברים של דראגי כמסר שאומר כי החגיגה עומדת להיגמר בקרוב והעליות בשווקים התמתנו מעט כמו גם הצניחה בשער האירו.

דראגי חשף במהלך מסיבת העיתונאים כי הבנק חתך את תחזית האינפלציה ל-0.1% בלבד ב-2016, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 1%. הבנק הוריד בנוסף את תחזית הצמיחה ל-1.4% ב-2016, לעומת תחזית קודמת של 1.7%. הבנק חתך גם את תחזית הצמיחה ל-2017 ו-2018.

המטרה המרכזית של מדיניות ההקלה האגרסיבית של הבנק המרכזי היא להזרים הון לשווקים וכך לגרום להעלאת האינפלציה ולעודד את הצמיחה. בפברואר, נזכיר, כלכלת גוש האירו נפלה שוב למצב של דפלציה, כאשר מדד המחירים לצרכן ירד לרמה שלילית של 0.2%.

עם זאת, רבים תוהים האם הקלה כמותית אגרסיבית תצית ראלי בשווקים? כלל לא בטוח. בבלומברג דווח כי מנהלי ההשקעות חלוקים בדעתם באשר להשלכות הודעת הריבית, שכן מדד סטוקס 50 האירופי נפל ב-17% בשנה שלאחר השקת תוכנית ההקלה הכמותית באירופה, והתנודתיות עלתה לרמות שלא נראו מאז 2008.

רטרוד טומפל, חברת ECB לשעבר אמרה היום כי "הבנק המרכזי האירופי שלח מסר חזק מאוד לשווקים, אולי יותר ממה שכולם ציפו". היא הוסיפה עוד כי הבנק המרכזי מודאג מאוד לגבי כלכלת גוש האירו אך מעוניין במקביל לשלוח מסרים תומכים לסקטור הבנקאות".