נעילה חיובית בוול סטריט; מניות הבנקים זינקו עד כ-4%

סוכנות האנרגיה הבינלאומית אמרה כי התפוקה העולמית עשויה להתייצב וייתכן שהמחירים הגיעו לתחתית - והנפט עלה בחדות ■ מנתחת טכנית: איתותי מכירה התקבלו ב-3 מדדים בוול סטריט; חשש מירידות בשבועיים הקרובים

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

וול סטריט ננעלה היום (ו') בעליות שערים הודות לסנטימנט החיובי בשוקי העולם לאחר שהבנק המרכזי האירופי הוריד אתמול את הריבית באירופה והגדיל את ההקלה הכמותית. המשקיעים, ששלחו אתמול את השווקים לירידות בגלל מה שנתפס כרמז של נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי לפיו לא תהיה עוד הרחבה מוניטרית, התמקדו היום בהודעת הריבית האגרסיבית בעוד אנליסטים ומנהלי השקעות טוענים כי דבריו של דראגי הובנו שלא כהלכה. המדדים המובילים סגרו שבוע חיובי רביעי ברציפות.

 

"אני חושב שהרבה אנשים מיהרו להגיב והיו הרבה מאוד אירועים בו-זמנית", אמר ל-CNBC סוחר ב- Convergex. 

כזכור, דראגי שיחרר אתמול את "הבזוקה" שלו לשווקים שכולם ציפו לה, כשהחליט להוריד את ריבית הפיקדונות ב-0.1% ולהעמידה ברמה שלילית של (0.4%-). ההפתעה הגדולה הגיעה בהגדלת רכישות האג"ח ב-20 מיליארד אירו בחודש לרמה של 80 מיליארד אירו, בעוד שבשוק ציפו להגדלה של 10 מיליארד אירו "בלבד".

כמו כן השיק הבנק המרכזי האירופי מכשירי הלוואה לטווח ארוך (LTRO) של 4 שנים. יחד עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר ההחלטה דראגי אמר כי הוא לא חושב שיידרשו עוד הורדות ריבית באירופה או המשך הרחבה בהקלה המוניטרית - והמשפט הזה סחרר את השווקים. היום, כאמור, המשקיעים מחשבים מחדש וקונים מניות.

"בשורה התחתונה, דראגי הרחיב את ההקלה הכמותית  יותר משציפו בשוק", אמר כריס סילונה, ראש מחלקת המחקר ב-Daiwa Capital Markets. הגדלה של 20 מיליארד אירו ברכישות האג"ח כל חודש ל-80 מיליארד דולר, לצד הכלים האחרים שהפעיל כדי לעודד את הבנקים לשחרר הלוואות, זה הרבה - זה יסייע לכלכלה הריאלית".

מחירי הנפט   עלו היום בכ-1.7% לאחר שסוכנות האנרגיה הבינלאומית דיווחה כי התפוקה העולמית של הנפט עשויה להתייצב, מה שיתמוך במחירי הזהב השחור שייתכן והגיעו לתחתית. יחד עם זאת, היא הזהירה כי הביקושים העולמיים לנפט עדיין במגמה עלייה. מחירי הנפט זינקו כ-40% מאז השפל שרשמו לפני כחודש. בגולדמן זאקס נשמעים מעודדים יותר היום על הנפט ועדכנו כלפי מעלה את טווח המחירים ל-25-45 דולר לחבית לעומת 20-40 דולר לחבית בתחזית הקודמת.

אך לא כולם אופטימיים. קייטי סטוקון, המנתחת הטכנית הראשית ב- BTIG, מעריכה כי "הראלי של יום שישי יפנה בקרוב את מקומו לטובת ירידות". לדבריה, התקבלו אתמול איתותי מכירה בשלושה מדדים: S&P 500, נאסד"ק וראסל 2000. "תהיה נסיגה בשבועיים הקרובים", היא טוענת.

מבין המניות שבלטו היום, טבע  קיבלה אתמול את האישור הרגולטורי מהמועצה האירופית לרכישת החטיבה הגנרית הגלובלית של אלרגן תמורת 40.5 מיליארד דולר.  כחלק מהאישור, טבע תמכור מספר קווי מוצר חופפים ב-24 מדינות אירופיות, מעבר לבריטניה, אירלנד ואיסלנד.

עידן עופר מימש חלק ממניות טאואר   שהיו ברשותו, ומכר אותן שלשום בתמורה ל-21.9 מיליון דולר. ירד להחזקה של כ-7.7% מהון המניות של חברת השבבים בשווי של כ-88.1 מיליון דולר, וזאת לעומת החזקה של 10.2% מהחברה קודם לכן.

נמשך המאבק של אפל  וה-FBI בעניין הפריצה לאייפון של המחבל שירה באנשים בסן ברנרדינו. המדינה מאיימת שהיא תדרוש את קוח הפיתוח מאפל גם לא בהסכמתה. בתוך כך, אפל צפויה להציג ב-21 במארס שני אייפון חדשים באירוע שתקיים.