בשוק עם ביקוש קשיח: איך בכל זאת מקבלים הנחה על דירה חדשה?

אל שוק הנדל"ן הישראלי, שבו המוכרים הם שמכתיבים את התנאים והמחירים, נכנסים גופי צרכנות גדולים, שמבקשים להוזיל את יוקר המחיה לעמיתיהם

עכשיו כבר ברור שבועת הנדל"ן בישראל לא רק שאינה מתנפצת - אלא רק הולכת וצוברת תאוצה. מי שכן מנפצים שיאים חדשים הם מחירי הדירות והיקפי המכירות, שעל-פי נתוני הלמ"ס זינקו בינואר ב-12.5%. הביקוש הרב וההיצע המוגבל הפכו את שוק הנדל"ן לשוק שבו המוכרים הם שמכתיבים את התנאים והמחירים, ולציבור הרחב לא נותר מרחב תמרון או אפשרות להפעיל על הקבלנים או היזמים לחץ ולקבל הנחות משמעותיות בקניית דירה. לשוק עם הביקוש הקשיח הזה נכנסים גופי צרכנות גדולים, שמבקשים להוזיל את יוקר המחיה לעמיתיהם, ובראשם מועדוני הצרכנות כמו הוט, חבר, בהצדעה ועוד.

מאות אלפי בתי האב שחברים במועדוני הצרכנות הגדולים בישראל מהווים כוח צרכני אדיר, שלא נסתר גם מעיניהם של קבלני ויזמי הנדל"ן הגדולים, שרואים בהם הזדמנות. למעשה, לצדדים שעומדים משני צדי המתרס של עסקת הנדל"ן יש אינטרס משותף: מצד אחד, חברי מועדוני הצרכנות מבקשים לרכוש דירה במחיר מופחת מהמחיר הריאלי שקיים בשוק, ומצד שני, הקבלנים והיזמים רוצים למכור כמה שיותר דירות במינימום מאמצי שיווק.

שולפים את הג'וקר

החפיפה בין האינטרסים של שני הצדדים הובילו לאחרונה להקמתה של פלטפורמה אינטרנטית חדשה בשם "חכם בנדל"ן", שתעניק לחברי המועדונים ובני משפחותיהם מקרבה ראשונה הנחה ריאלית של 30 אלף שקל לדירה על אלפי דירות בעשרות פרויקטים ברחבי הארץ. הפלטפורמה החדשה, שפותחה על-ידי אתר מדלן ותשרת את חברי מועדוני הצרכנות הוט ובהצדעה, משקפת גישה חדשה למבצעי הנדל"ן שראינו עד היום, שכן היא מאפשרת כפל הנחות והטבות וניתנת על המחיר הסופי בתום המשא ומתן עם הקבלן.

כדי לוודא שההנחה הנה ריאלית - במהלך המו"מ חברי המועדונים לא צריכים להזדהות מראש כחברי מועדון הצרכנות. ברגע האמת, כלומר רק במועד החתימה על העסקה, חבר המועדון שולף את "הג'וקר", ומציג בפני המוכר את שובר ההנחה בסך 30,000 שקל, שאותה יהיה חייב המוכר לכבד, אפילו אם במהלך המו"מ כבר סיכמו הצדדים על הנחה נוספת (כלומר, יש כפל מבצעים).

השינוי בגישה נובע בין היתר מהשתנות תנאי השוק. הביקוש הקשיח הוריד משמעותית את היקפי המבצעים על פרויקטים ייחודיים, שהיינו רגילים לראות בעבר, אז ערכו יזמי הקבלן אירועי ענק לחברי מועדון בלבד, שבהם נמכרו עשרות ומאות דירות בערב אחד ובהנחה משמעותית לחברי מועדון.

תוך שבוע: אלפי כניסות של חברי מועדון

לדברי עליזה כהן, מנכ"לית ובעלים של רשף נכסים, המנהלת את תחום הנדל"ן עבור מועדון הוט: "לאחרונה סובל ענף הנדל"ן מחוסר ביח"ד למכירה. מכרזי הקרקעות האחרונים שפרסם מנהל מקרקעי ישראל הם לבנייה במחיר למשתכן, פורמט שלא משאיר מקום להנחות ומכוון לרווח קבלני ולא יזמי. הנחות בגובה של 10%-7%, שהיו מקובלות עד היום, אינן באות בחשבון. במבצע הנוכחי ניתן לקבל הנחה אמיתית בגובה של 30,000 שקל, וזאת לאחר שניהלו מו"מ והגיעו למחיר הזול ביותר שניתן. נכון להיום, שבוע בלבד לאחר עליית האתר לאוויר, כבר ראינו אלפי כניסות מצד חברי מועדון שהתעניינו בהנחה".

כמו כן, מאחר שמדובר בפלטפורמה שתפעל לאורך זמן, ולא במבצע בודד שמתרחש במועד מסוים, חברי המועדונים לא חייבים להתנפל כבר עכשיו על הדירות ולהקפיץ את מחיריהן, אלא הם מוזמנים לבחון את ההזדמנויות המוצעות להם לאורך השנה, שבמהלכה יתעדכנו הפרויקטים בהתאם להיצע ולביקוש.

מעיון באתר של אתר הצרכנות הוט עולה כי כבר כיום מוצעים לחברי המועדון אלפי נכסים בעשרות פרויקטים ברחבי הארץ שעליהם חלה ההנחה. מדובר באשדר אגמים בשרון, הכולל כ-500 דירות, פרויקט MONOSON ביהוד הכולל כ-620 דירות, שער הים של אזורים ואפריקה מגורים הכולל 8 מגדלים בני 21 קומות ו-640 דירות, Urban Park ראשונים מקבוצת אלעד ישראל מגורים, רחובות שלי של נוה נכסים מקבוצת IDB, פרויקט הרב קוק 7 בירושלים מקבוצת אפריקה ישראל ורבים נוספים.

יורי מרק, מנכ"ל מועדון הוט, הסביר את הרציונל מאחורי שינוי הגישה: "כמועדון צרכנות, התפקיד שלנו הוא להוזיל את יוקר המחיה לעמיתים שלנו בכל תחומי החיים. כידוע, אחת הנקודות הכואבות היא מחירי הנדל"ן המאמירים בישראל. לכן, חיפשנו דרך להעניק לעמיתים שלנו הנחה ריאלית של עשרות אלפי שקלים על רכישת דירה. כיום, חלק גדול מהמבצעים המוצעים על נכסים חדשים לוקחים בחשבון משא ומתן בין היזם לבין הרוכש והמבצע שלנו למעשה מבטיח שההנחה היא אמיתית וניתנת לאחר שהצדדים כבר הגיעו להסכמה על מחיר שבו ניתן לסגור את העסקה. כמו כן, באמצעות שיתוף הפעולה עם אתר מדלן, מי שיממש את ההטבה יידע בוודאות שההנחה ניתנת על מחיר השוק האמיתי של הנכס".