כחלון, זו לא הדרך

מי שרוצה לסייע לצעירי ישראל לא שולח אותם לקנות דירה מוזלת בקריית שמונה

תושבי קרית שמונה נמצאים כבר שנים עמוק מתחת לממוצע החברתי כלכלי בישראל. מי שטיפה מטפס, בורח להרחבות המושבים בסביבה. מי שקופץ קצת יותר גבוה, עובר למרכז הארץ. הצעירים כבר מזמן עזבו. בסטטיסטיקה, מדובר על הגירה שלילית קבועה. אין כמעט תעשייה, אין כמעט תיירות, אין תחבורה ציבורית מהירה ויעילה למרכז הארץ. אפילו המסחר מתנהל בחלקו הגדול על אדמות של מועצות אזוריות מסביב, ולא מייצר הכנסות מינימליות לעיר.

מה עושים כדי לתקן את המצב ולהפוך את בירת הצפון לאטרקטיבית? שני דברים אפשר לומר בוודאות: מי שרוצה לסייע לצעירי ישראל לא שולח אותם היום לעיר כמו קרית שמונה, ודאי כל עוד אין שם מקורות עבודה וחינוך איכותי ששווים את המאמץ. ומי שרוצה לעזור לקרית שמונה, לא מציע שם דירות בחצי חינם. בקרית שמונה המחירים הם לא באמת הבעיה. דירות זולות יש שם גם עכשיו. דירות אטרקטיביות לא יהיו שם גם מחר.

אבל השבוע התברר שההנחות הכי גדולות לדירה חדשה במסגרת מכרזי מחיר למשתכן יהיו בקרית שמונה. דירות 4 חדרים יימכרו במעט יותר מחצי מיליון שקל - 300 אלף שקל פחות ממחיר השוק. רבע ממחירה של דירה דומה הנבנית בגוש דן.

תחשבו למשל מה עושה צעד כזה לתושבים הוותיקים שגרים בקרית שמונה. במקום לתת להם זריקת מרץ, קוברים אותם עמוק יותר באדמה. מי שרצה לשדרג את דירתו בתוך העיר (הכסף שהוא יכול להשיג, אולי 800 אלף שקל לארבעה חדרים, לא מאפשר סתם ככה לעבור לעיר אחרת) יצטרך כעת לשכוח מזה. אם משרד האוצר מוציא דירות חדשות בהנחה של 30%, למה שזוג צעיר בכלל יחשוב לקנות ממנו דירה, כדי שהוא יוכל להתגלגל הלאה?

אבל כל זה היה שווה אם דם חדש ואיכותי היה זורם כעת לקרית שמונה. במקום זה, המדינה בסה"כ פתחה הגרלה לאלה שיכולים לשלם חצי מיליון שקל לדירה (לכל השאר עדיף להירשם לראשל"צ או לעפולה). הם לא צריכים חלילה להתחייב לגור שם - למה להכריח זוג בתחילת דרכו לגור במקום ללא עבודה - אלא זו רק אפשרות קורצת לרכוש קורת גג במחיר הבנייה (המדינה מסבסדת קרקע ופיתוח, ונותנת מענק לרוכשים).

לפני 60 שנה שלח בן גוריון עולים חדשים לקצה המדינה, נתן להם דיור בחינם, ורבים מהם מתקשים לסלוח לו על כך. בישראל 2016 משה כחלון מציע לצעירים דיור בחצי חינם בקרית שמונה, ובמקום להבין שזה רק מגדיל פערים, הוא חושב שזה פותר את משבר הדיור.